Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Böneutrop!

KillBill skrev 2018-03-28 08:38:49 följande:
    Rättern att få utöva religion är grundlagsskyddad och självklart ska alla typer av församlingar ha samma rätt att kalla till religiösa sammankomster. En församling kan nekas kalla till sammankomster genom klockringning eller böneutrop med hänvisning till allmänna ordningsföreskrifter och för att skydda medborgare från buller men då ska samma regelverk gälla för alla församlingar och religioner.

Vidare så är rätten att utöva sin religion mycket stark och argumentet att stoppa böneutrop för att man har en rätt att få slippa religion håller inte riktigt:

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/religionsfr...
    Märkligt.. Jag förnekade aldrig lagen, var gjorde jag det citera det tack. Jag skrev enkelt att religionsfrihet går åt bägge hållen.

Läs denna mening en gång till:
    "Likväl som man skall utöva vilken religion man vill så skall ju man även ha rätten att slippa bli utsatt för andras religionsutövning."

Så du får försöka med något annat än att sparka in redan öppna dörrar s.a.s.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 12:51:07 följande:
    Åke Bonnier är EN präst i svenska kyrkan. Hans röst är INTE allenarådande eller explicit representativ för svenska kyrkan, utan just Åke Bonniers åsikt. Det är just därför det ligger under hans blogg på svenska kyrkan. Jag känner väldigt många präster och vissa delar Bonniers åsikter, andra gör det inte. 

De argument som idag anförs när man hävdar att Sverige inte skulle vara ett kristet land, håller inte vatten. I synnerhet när man anför så pass postmodernistiska argument som att "Sverige är ett sekulariserat land". Spännande, men inte hållbart att ställa en 18 år gammal företeelse mot 1000 års kristen tradition.

Man behöver inte göra någon intellektuell djupdykning för att se det absurda och nästan komiska i den jämförelsen. -Hade Sverige varit så sekulärt som vissa vill göra gällande, hade vi inte sett så mycket som röken av en adventsljusstake i december månad och Luciatraditionen hade avskaffats för länge sedan.

Kultur och religion går hand i hand och har alltid gjort. Men just nu är det mode att förfäkta motsatsen, då det är yta och "vetenskap" och ateism som är på modet.

Jag vidhåller min uppfattning. Tycker du något annat så står det dig fritt att fortsätta med det. Kyss
    Nej Åke Bonnier är inte en präst.
    Han är biskop. Om du inte kan skilja på Biskop och präst är dina problem.
    Men lär dig att använda rätt titel på folk det är det minsta DU ska göra om du skall försöka göra dig trovärdig med dina motargument över en Biskops ord. Som jag också skrev, jag håller en Biskop mer trovärdig än dig. Vilket jag står fast vid.

Sedan detta med Lucia traditionen. Du kanske skall plugga på den en smula. Det är inte en protestantisk tradition.
    Sverige när Sverige HADE kristen tradition och byggde lagar på det kristna, så var vi katoliker fram till 1500-talet. Någon gång under 1500-talet så gick vi över till protestantismen. Det var Gustav Vasa som reformerade Sverige och bytte till protestantismen, närmare bestämt "Augsburgska Bekännelsen".
    Lucia är ett katolskt helgon, inte ett protestantiskt helgon. Så det är rätt så märkligt att Sverige har sitt "lusse firande" egentligen.
    Protestantismen har mycket få Helgon egentligen.

Protestantismen har bara fem helgon.
    * Jungfru Maria (Jesus moder)
    * Sankt Stefan
    * Johannes Döpare
    * Sankt Petrus
    * Sankt Paulus.

Vad menar du med att ateism är på modet? Är det för att fler folk vågar i dag att erkänna att de inte tror på gud/-ar.
    Eller vill du ha tillbaka traditionerna där man tvingade folk med fängelsestraff och spöstraff för att tro på Gud?
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 12:51:07 följande:
    Jag vidhåller min uppfattning. Tycker du något annat så står det dig fritt att fortsätta med det. Kyss
    Ja just det du vidhåller din uppfattning. Lär dig då att skilja på uppfattning och verklig FAKTA, när du skriver din text. Du försöker att framställa din text som om du skriver fakta, och inte skriver din uppfattning. Signifikant skilnad fast du försöker lägga till din smaklösa "puss smiley".
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 13:18:00 följande:
    Man har inte blivit automatiskt medlem i svenska kyrkan sedan 1996, så nej det stämmer inte det du säger. I dag krävs en aktiv handling, t ex genom ett dop för att bli medlem.

Resten du skrev har jag redan adresserat i ett annat inlägg. :)
    Ja hur aktiv handling är det från individen när föräldrar släpar sina spädbarn till prästen och döper sina barn?
    Det är via dopet man blir medlem i Svenska kyrkan.
    Och med tanke på att det är spädbarn som döps i 9 av 10 fall så håller inte ditt påstående om aktiv handling. Snarare så blir svenskar tvingade till medlemskap i Svenska kyrkan av att  FÖRÄLDRARNA släpatt dem till prästen för att döpa sitt spädbarn.

• EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-27 23:04:37 följande:
    Ett kristet land är vi fortfarande och svenska kyrkans 6,1 miljoner medlemmar är ett ganska bra kvitto på detta. Glad
    Ja och en miljard flugor kan ju inte heller ha fel; ät skit. Drömmer

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2018-03-30 10:07:17 följande:

Den kristna bibeln är fyll med hemskheter där bl.a. otrogna kvinnor och homosexuella ska stenas till döds. Anser du att det ger mig rätt att slippa kyrkklockor? Jag kan berätta att den rätten har jag inte för rätten till religionsutövning är starkare än att rätten för någon att slippa klockringning eller böneutrup. 

Mja, nu är det dumt att dra upp om "homosexuella skall stena till döds" som "mot argument". Detta med stena någon till döds står i GT, inte NT och har inget med klockrigningen att göra alls, då Svenska Kyrkan är kristna protestanter.

Kristna följer NT och Jesus budskap, och Jesus, om man läser Evangelierna, upphävde detta med "steningen till döds", genom Jesus (Guds son enligt kristna) med utlåtandet; "Den som är utan synd kastar första stenen".
    SÅ det är bara ett kontraproduktivt argument i samband med att vurma för kyrkans rätt att klämta i klockorna.

Det jag inte förstår är varför de religiösa's rätt skall vara starkare än en icke troendes rätt enligt DIG då.
    Varför skulle inte kristna kunna ha sina klockringning i pa-systemet i stället så kan de sitta i bönesalen och höra dem om det är så viktigt, så slipper omgivningen höra kyrkklockorna?
    Samma med böneutropet. Ja jag vet att böneutropet har som syfte att "kalla till bön", men herregud vi lever i ett modernt samhälle där majoriteten har en klocka i b.la mobiltelefonen, och/eller som armbandsur.  Så de behöver inte hjälp med att hålla tiden för "nästa bön".

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2018-03-30 10:50:52 följande:

Du vet lika väl som mig att kristna fundamentalister i Sverige och utomlands t.ex. Pingstpastorn Åke Green är lika intolerant mot homosexuella som fundamentalistiska muslimer. Om dessa kristna fundamentalister hämtar inspiration från gamla eller nya testamentet ska jag låta vara osagt. Vad tror du själv?

Det är inte jag som tycker att skyddet för religion ska vara starkare än för icke troende, det är en religionsforskare som hävdar att det förhåller sig på det viset.

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/religionsfr...
    Varför byter du ämne?
    Det är ett jävla vanligt ful knep från dig när du inte kan bemöta sak att du skall försöka byta ämne i stället.

Tråden handlar inte om kristen fundamentalism. Tråden handlade om böneutrop, och man jämför med kyrkklockor. Du påtalade om stening och det är kontraproduktivt för debatten att dra upp om detta. Jag påtalde bar en felaktighet i ditt utlåtande.

Så bara för att det finns extremister bland kristna som beter sig som rötägg så skall det ge dig rätten då menar du att själv komma med felaktiga påståenden om kristendomen och kristna? Är det detta du vill ha fram? Att du skall slippa att bli påtalad om felaktiga utlåtanden du har? Är det detta du ville också ha fram?

Tråden handlade om böneutrop i Sverige.
    Det drogs en adekvat jämförelse med kyrkklockorna (av en tråddeltagare, minns ej vem,).
    Det är fortfarande kontraproduktivt att sitta och dra upp om att kristna stenar folk tills döds i denna tråden i samband med den Svenska Kyrkan, och sedan försöka komma med vad  kristna fundamentalister sysslar.
    Det har ju fasiken inte ens dragit upp om muslimska fundamentalister i denna tråden.

• EnAnonumius
    TwoThousand skrev 2018-03-30 11:11:18 följande:

Innehåller det ordet forskare eller vetenskapsman har det inget med religion att göra vet du väl?

Sedan har Jesus förklarat att det gamla testamentet gäller inte längre utan det nya testamentet har kommit.

Precis..
    Även om jag själv är ateist så har jag ändå läst bibeln.
    Man behöver fasiken inte vara kristen, Präst/Biskop, eller religionsforskare, för att fatta vad som står i Evangelierna.
    Det är ju så otroligt tydligt skrivet i bibelen om hur Jesus upphävde steningen av folk med; "Den som är utan synd kastar första stenen". Inte ens Jesus själv kastade den första stenen, då han själv inte ansåg sig vara helt fri från synd.
    Det är bara kontraproduktivt för debatten att luta sig mot fundamentalistiska kristna (som skitit att läsa sin bibel och Jesus vad han sade), för att kunna behålla sina felaktiga påståenden. Tråden har märkligt nog varit fri från diskussioner om muslimska fundamentalister och deras galenskap. (Vilket jag trycker är bra). Däremot så har det ju blivit en liten livlig bidiskussion om lagen om religionsfrihet, vilket är ju naturligt i ett sådant här ämne.

• EnAnonumius
    Anonym (Kikiki) skrev 2018-03-30 16:30:56 följande:
    Kul att du visar bilder från USA..

Skillnaden är väl att dels är kristendomen en utdöende religion i Sverige. Dels har aldrig så många lämnat kyrkan som under senaste åren. Men för att ändå prata statistik..

60% av Sveriges befolkning (~6 miljoner) är med i svenska kyrkan men endast 2% av dessa går regelbundet i kyrkan. Av dessa 2% finns ingen kartläggning över hur många som är våldsbejakande extremister, just eftersom det saknas några att kartlägga. Det talar lite för om hur mycket kristna extremister det finns i Sverige..

Jämför sedan detta med muslimer. År 2017 fanns det 8,1% muslimer i Sverige, alltså ~800 000 muslimer. Av dessa har Säpo koll på tusentals som är våldsbejakande extremister. Vi vet även från det jag tidigare länkat från Svd att över 50% av svenska muslimer bland annat hellre hade haft religiösa lagar i Sverige än svenska lagar. Dvs minst 50% som är extrema i sin tolkning av religionen.

You do the math.

Källa: wikipedia.

Om våldsbejakande muslimska extremister:
    unv.is/aftonbladet.se/nyheter/a/OVQRq/sapoche... 2017
  • EnAnonumius
    oanonym skrev 2018-03-31 00:47:36 följande:
    Nej, inte riktigt. Jag tycker det ska vara hårdare koll på vad som predikas, för att få samhällets hjälp att annonsera. Men det är min personliga åsikt, och gäller alla religioner.
  • EnAnonumius
    oanonym skrev 2018-03-31 18:17:41 följande:
    Ja, alla religioner borde skriva under på detta innan de får ha utrop. Du har helt rätt!
    Touché... Skål
  • EnAnonumius
    oanonym skrev 2018-04-01 16:13:10 följande:
    Hur kan kritik av en religion vara rasism?
    Det finns folk som vidhåller med en dåres envishet anser att religion är samma sak som ras. 

Svar på tråden Böneutrop!