Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 12:51:07 följande:
Åke Bonnier är EN präst i svenska kyrkan. Hans röst är INTE allenarådande eller explicit representativ för svenska kyrkan, utan just Åke Bonniers åsikt. Det är just därför det ligger under hans blogg på svenska kyrkan. Jag känner väldigt många präster och vissa delar Bonniers åsikter, andra gör det inte.
De argument som idag anförs när man hävdar att Sverige inte skulle vara ett kristet land, håller inte vatten. I synnerhet när man anför så pass postmodernistiska argument som att "Sverige är ett sekulariserat land". Spännande, men inte hållbart att ställa en 18 år gammal företeelse mot 1000 års kristen tradition.
Man behöver inte göra någon intellektuell djupdykning för att se det absurda och nästan komiska i den jämförelsen. -Hade Sverige varit så sekulärt som vissa vill göra gällande, hade vi inte sett så mycket som röken av en adventsljusstake i december månad och Luciatraditionen hade avskaffats för länge sedan.
Kultur och religion går hand i hand och har alltid gjort. Men just nu är det mode att förfäkta motsatsen, då det är yta och "vetenskap" och ateism som är på modet.
Jag vidhåller min uppfattning. Tycker du något annat så står det dig fritt att fortsätta med det.

Nej Åke Bonnier är inte en präst.
Han är biskop. Om du inte kan skilja på Biskop och präst är dina problem.
Men lär dig att använda rätt titel på folk det är det minsta DU ska göra om du skall försöka göra dig trovärdig med dina motargument över en Biskops ord. Som jag också skrev, jag håller en Biskop mer trovärdig än dig. Vilket jag står fast vid.
Sedan detta med Lucia traditionen. Du kanske skall plugga på den en smula. Det är inte en protestantisk tradition.
Sverige när Sverige HADE kristen tradition och byggde lagar på det kristna, så var vi katoliker fram
till 1500-talet. Någon gång under 1500-talet så gick vi över till protestantismen. Det var Gustav Vasa som reformerade Sverige och bytte till protestantismen, närmare bestämt "Augsburgska Bekännelsen".
Lucia är ett katolskt helgon, inte ett protestantiskt helgon. Så det är rätt så märkligt att Sverige har sitt "lusse firande" egentligen.
Protestantismen har mycket få Helgon egentligen.
Protestantismen har bara fem helgon.
* Jungfru Maria (Jesus moder)
* Sankt Stefan
* Johannes Döpare
* Sankt Petrus
* Sankt Paulus.
Vad menar du med att ateism är på modet? Är det för att fler folk vågar i dag att erkänna att de inte tror på gud/-ar.
Eller vill du ha tillbaka traditionerna där man tvingade folk med fängelsestraff och spöstraff för att tro på Gud?
Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 12:51:07 följande:
Jag vidhåller min uppfattning. Tycker du något annat så står det dig fritt att fortsätta med det.

Ja just det du vidhåller din uppfattning. Lär dig då att skilja på uppfattning och verklig FAKTA, när du skriver din text. Du försöker att framställa din text som om du skriver fakta, och inte skriver din uppfattning. Signifikant skilnad fast du försöker lägga till din smaklösa "puss smiley".
Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 13:18:00 följande:
Man har inte blivit automatiskt medlem i svenska kyrkan sedan 1996, så nej det stämmer inte det du säger. I dag krävs en aktiv handling, t ex genom ett dop för att bli medlem.
Resten du skrev har jag redan adresserat i ett annat inlägg. :)
Ja hur aktiv handling är det från individen när föräldrar släpar sina spädbarn till prästen och döper sina barn?
Det är via dopet man blir medlem i Svenska kyrkan.
Och med tanke på att det är spädbarn som döps i 9 av 10 fall så håller inte ditt påstående om aktiv handling. Snarare så blir svenskar tvingade till medlemskap i Svenska kyrkan av att FÖRÄLDRARNA släpatt dem till prästen för att döpa sitt spädbarn.