Inlägg från: Thereisthat |Visa alla inlägg
  • Thereisthat

    Böneutrop!

    KillBill skrev 2018-04-08 10:49:13 följande:

    Du påstår att om man är otroligt naiv och systematiskt blundar för de svårigheter det skulle innebära att uppnå (det nazistiska) målet så kan man hitta en god nazism.


    Nazisterna strävar efter ett rasrent samhälle och eftersom du läst mycket om nazism så vet du att detta innefattade ett samhälle fritt från rasfiender (t.ex. kommunister) eller (livsovärdigt liv (handikappade). Den nazistiska visionen handlar om att rensa ut alla judar, slaver och romer samt homosexuella, mentalt handikappade, kommunister med mera.


    Jag kan inte förstå hur du kan hävda att någon enda människa skulle kunna betrakta nazismen som godhjärtad när den redan i sin vision är så ondsint (inte ens en rasist/nationalist kan argumentera för att det är en godhjärtad tanke att rensa ut homosexuella eller mentalt handikappade).


    Min slutsats är att nazism är en alltigenom ond ideologi och att man inte såsom när det gäller kommunism kan hävda att grundtanken är god. (När det gäller kommunism så kan man säga att grundtanken, alla människor har lika värde och att samhällets resurser ska fördelas åt alla efter behov är god men att historien har visat att kommunismen leder till totalitära samhällen som systematiskt förföljer och rensar ur, mördar osv. meningsmotståndare)


    Du få gärna utveckla hur någon människa (även om den är naiv och blundar för svårigheterna vid genomförandet) kan argumentera för att nazismen är en godhjärtad ideologi och du får gärna  argumentera för att kommunismen även som vision/på ritbordet är en ondsint ideologi.


    Om man argumenterar för att kommunismen som ideologi/på ritbordet är lika ondsint som nazism så bör man kunna ge exempel från Karl Marx/Friedrich Engels skrifter som är jämförbara med Adolf Hitlers rasistiska och antisemitiskt elittänkande som beskrivs i Mein Kampf.


    Okej, du har läst Mein Kampf (enligt dig själv) och är ändå inte medveten om att nazismens slutmål är att skapa ett samhälle som är snarlikt det Marxistiska, där alla lever i ett kollektivt samhälle, fritt från kapitalism, materialism och girighet? Fokuserar man enbart på visionerna så är hans visioner om det perfekta samhället något som många säkert skulle se som ett gott samhälle. Det du pratar om rasrenhet och att ta bort sjuka element är ett sätt att uppnå det där drömsamhället som Hitler pratar om, precis som Karl Marx hävdar att det enda sättet att bryta kapitalismens destruktivitet är genom revolution (hävdar du att revolutioner är bra?) Men det här är å andra sidan väldigt typiskt för er som enbart trycker på att kommunismens grundtanke är fin. Ni tror att kommunismen är den enda grundtanken som är fin. Ni fattar inte att alla ideologier, oavsett vad för resultat de har fått, har haft en seriös strävan att skapa ett perfekt samhälle. Och sen tar du inte heller hänsyn till att vad som är gott och vad som är ont är väldigt subjektivt.

    Din fråga du då ställer där du säger "hur kan någon tycka det är en god tanke?" är rätt intressant. Tror du då inte att de som väl röstade fram NSDAP tyckte att deras tanke var god? Tror du att de röstade på det mest ondskefulla partiet de kunde hitta eller tror du att de på riktigt trodde att NSDAP:s löften var goda? Så rent objektivt så har det funnits människor som har funnit nazismen som en god tanke. Vad är det egentligten du vill diskutera?

    Har jag hävdat att Marx och Engelsk visioner var onda? Citera mig när jag sagt det. Jag har sagt att den som tror på kommunismen idag är ond. Eftersom att resultatet av kommunismen är känt och man fortfarande väljer att kämpa för att införa den så är man enligt mig ond då man är beredd att försätta människor i ett destruktivt samhällstillstånd och är likgiltig över den fakta som finns. Kan du säga något annat än det? Sen har jag sagt att nazismens slutmål liksom Marxismens slutmål var ett samhälle som är snarlikt det Marxistiska med kollektivism, solidaritet, antimaterialism, etc.

    Om jag vore en debattör som var lika illavarslande som dig så kunde jag hävdat att du är en människa som försvarar kommunismens massmord, älskar Stalin och tycker att det stora språnget var det bästa som hänt Kina. Men jagg gör inte det. Vet du varför? För att det är ohederligt. Så säg nu när jag har försvarat nazismen och varför du ljuger om mina åsikter?

  • Thereisthat
    KillBill skrev 2018-04-08 12:21:48 följande:

    Du blundar för att nazismens vision handlar om att bygga ett samhälle byggt på rasrenhet (t.ex. judar och romer) utan rasfiender(politiska motståndare) eller livsovärdigt liv (homosexuella och handikappade) så nej man kan inte under några omständigheter se Hitlers vision om det perfekta samhället (byggt på rasrenhet) som något godhjärtat.


    Om du inte anser att arkitekterna bakom kommunismen, Marx och Engels är onda så borde den som tror på den kommunism som Marx och Engels beskrev inte heller betraktas som onda. (även om du och jag delar uppfattningen att kommunismen så som den senare har praktiserats har visat sig leda till totalitära samhällen som förföljer och rensar ut människor). Man kan nämligen säga att man föraktar Sovjet, Kina, Nordkorea och andra totalitära kommunistiska stater samtidigt som man tror på kommunismen enligt Marx och Engels.


    Jaha, du hajar fortfarande inte så då får vi ta det igen, och jag citerar mitt gamla inlägg (rätt störande att behöva göra det but here you go I guess)...
    Thereisthat skrev 2018-04-06 16:23:51 följande:
    Nazismen var en ideologi som främst var anpassad till Weimarrepublikens Tyskland. Landet var splittrat såväl ekonomiskt, geografiskt som politiskt efter det första världskriget och den efterföljande Versaillesfreden, som på alla tänkbara sätt var ett försök att söndra det tidigare så militärt och industriellt starka Tyska riket. Detta hade skapat kaos i landet vilket gjorde oredan stor. Ur denna oreda föddes nazismen som använde syndabockar för att peka på de problem Tyskland fått. Dessa syndabockar var främst socialister som ansågs ha bidragit till att Tyskland inte kunde fortsätta vinna på västfronten (den s.k. Dolkstötslegenden). Även liberaler och konservativa utsågs till syndabockar då dessa hade "gått engelsmännens och fransmännens ärenden" under Weimarrepubliken (varför Nazisterna själva ansåg sig stå bortom höger-vänsterskalan då bägge kritiserades).

    Judehatet var egentligen ingenting som nazisterna la grunden för. Det hade länge funnits ett starkt judehat i Europa, vilka alltid visat sig som starkast under kristider (Digerdöden, Trettioåriga kriget, mm). Men nazisterna var inget undantag från detta utan utnyttjade judehatet till sin favör. Vad man i sak gjorde var att man beskyllde kapitalismens judar för att dels startat det första världskriget, dels sugit ut resurser ur Tyskland i.o.m. Versaillesfreden och dels varit de som låg bakom finanskrisen på 30-talet. Denna retorik fungerade tack vare att judehatet oftast berott på dess påstådda girighet. Så judehatet var starkt och bidrog till att nazisterna i slutändan tog makten.

    Men även om judehatet fanns där så var den ändå inte såpass stark att den präglade hela den nazistiska ideologin. Nazismens ideologi är nämligen att man skulle skapa ett rike där nationalismen är den rådande samhällsordningen där alla kollektivt måste underkasta sig en ledare (vilket motsätter sig såväl liberalismens individualism och socialismens internationalism). Nationen definieras inom nazismen som något homogent där ras- och kulturblandningar inte får existera då de anser att en etnisk homogen stat är det enda sättet att skapa ett tryggt socialistiskt samhälle ("socialistiskt" är underförstått kollektivistiskt). För att uppnå detta krävs samförstånd, och det kan omöjligen uppnås i ett etniskt heterogent samhälle enligt nazismen (inom den italienska fascismen kunde man vara etniskt heterogent, vilken är den största skillnaden). Målet med nazismen är ett samhälle där folkgemenskap ska råda, fritt från individualismen och klasskampen. Samhället ska vara ett kollektiv och människan inom samhället ska drivas av lojalitet till den egna nationen och dess medborgare, vilket gör att nazismen motsätter sig demokrati (som enligt dem skapar ideologiska splittringar) och materialism (som förgiftar nationen i girighet, enligt Hitler). Militarism, antisemitism och korporativism är enligt vissa något som snarare var avkrokar inom nazismen i Tyskland, och inte nödvändiga i sig för ideologin.

    Så ja, om man är otroligt naiv och systematiskt blundar för de svårigheter det skulle innebära för att uppnå målet så kan man hitta en "god nazism" (vilket f.ö. de flesta som förminskar kommunismens faror gör när de säger att kommunismen "har en bra grundtanke").

    Det där är slutmålet för nazismen och det finns det säkerligen många människor som skulle tycka att det låter som ett drömsamhälle, därav den "goda nazismen" du efterfrågade. Men återigen väljer du att enbart fokusera på hur de ska uppnå detta genom rasrenhet. I sak är det inga problem för mig eftersom att jag tycker att det viktigaste när det kommer till ideologier är just att veta hur de ska uppnå deras mål. Men i ditt fall blir det knepigare eftersom att du inte lika konsekvent fokuserar på hur man ska uppnå det kommunistiska drömsamhället. Hade du haft fokus på samma sak inom kommunismen så hade jag inte haft någonting att invända mot det du säger, men eftersom att du kategoriskt väljer att enbart fokusera på slutmålet när det gäller kommunismen och tvärtom enbart fokusera på hur nazisterna ska uppnå sina visioner så gör du tabben att helt enkelt vara för motsägelsefull för att debatten ska kunna bedrivas på ett vettigt sätt.

    Så varför så motsägelsefull? Varför inte vara konsekvent i ditt resonemang? Jag är konsekvent i mitt resonemang om att en ideologis visioner aldrig kan vara värt någonting om det visar sig att det uppkommer förtryck för att uppnå visionerna. Det är för mig inte så svårt att vara konsekvent, så varför har du såna svårigheter med det?

    Och återigen så ljuger du om vad jag säger. Du ställer en hypotetisk fråga om det kan finnas god nazism och jag hävdar att det hypotetiskt kan göra det om man enbart fokuserar på slutmålet inom nazismen. Och har man premisserna att rasrenhet är det enda sättet att uppnå ett drömsamhälle så ser man ju självklart nazismen som en god tanke. Det förstår du väl själv? Om det inte skulle finnas människor som tyckte att nazismen var en god tanke så skulle väl NSDAP fått exakt 0 röster i valet 1933. Fick de noll röster då?

    Jag har redan förklarat 1000 gånger varför man är ond om man tror på kommunismen och nu säger jag det för sista gången, sen får du faktiskt ge dig. Jag citerar mig själv igen:


    Thereisthat skrev 2018-04-05 23:31:41 följande:
    Ja, kommunismen säger sig vilja skapa ett idealsamhälle där alla lever i symbios med varandra och inga problem existerar. Det är helt riktigt. Exakt samma lovade nazisterna också (du har väl läst vad Hitler talade om i Mein Kampf om hur Tyskland skulle förvandlas till paradiset med NSDAP:s politik?) och hur gick det? Och för att inte tala om Scientologerna och deras löften om hur underbar världen vore om Scientologin fick råda fullständigt... Seriöst, alla ideologier vill skapa det bästa tänkbara samhället och om du visar förståelse för kommunismen så bör du ha samma förståelse för nazismen under mellankrigstiden i konsekvensens namn (du är väl medveten om att nazismen var ett resultat av en fruktansvärt orättvis behandling av Tyskland vid Versaillesfreden, vilket bottnade i den Fransk-Tyska rivaliteten som går tillbaka till fördraget i Verdun på 800-talet).

    Om man vet om hur varje försök att införa det kommunistiska drömsamhället slutat och man fortfarande vägrar släppa tanken på det så är man enligt mig lika ondskefull som nazisterna. Jag ser inte Bolsjevikerna som onda människor eftersom att de faktiskt saknade ett facit för vad kommunismen skulle leda till. Men idag har vi allt facit på bordet om vad kommunismen leder till. Och vägrar man ta till sig av detta och vägrar man inse att man faktiskt tror på en farlig ideologi och likt förbannat aktivt jobbar för att införa den så jobbar man faktiskt aktivt för att riskera människors liv. Och om man är så likgiltig inför andra människors liv och lem så är man ingenting annat än en ond människa i min värld.

    Tänk dig en läkare som gör tjugo ingrepp på patienter som vid varje tillfälle leder till patientens död. Skulle du se den läkaren som en god människa om han fortsatte att propagera för dessa ingrepp trots alla som dött? Så jo, kommunister är onda människor som är beredda att offra människoliv för sina idéer trots att de vet hur farligt det är!
    Och om du hävdar att de som bara tror på slutmålet är goda så är man inte god om man tror på något som man vet inte har fungerat att införa. Hur skulle du resonera kring det? Är man en god människa enligt dig om man tror på kommunistiska slutmålet och blundar totalt för det dessa visioner har lett till?
  • Thereisthat
    KillBill skrev 2018-04-08 12:38:36 följande:

    Revolutioner kan vara bra och kan också vara fredliga. Ett exempel är när människor i de forna öststaterna gjorde revolution mot kommunistregimerna. Om Irans folk skulle göra revolution mot mullorna skulle tycka att det var bra. Är du av uppfattningen att en revolution aldrig kan försvaras?


    Rasrenhet kan ju också ske på ett fredligt sätt. Måste rasrenhet enligt dig ske genom folkmord? Repatriering kan väl lika bra fungera om man vill skapa ett rasrent samhälle? Det du säger kan appliceras på alla åsikter, det är det du inte verkar förstå.

    Men vad har de flesta revolutioner lett till i världshistorien? Har politiska revolutioner gått till på ett fredligt sätt tycker du?
  • Thereisthat
    KillBill skrev 2018-04-08 12:58:26 följande:

    Saken är den att när du drar dina slutsatser väljer att fokusera på de nationalistiska målen och bortse från att nazisternas övergripande mål är att skapa ett samhälle byggt på rasrenhet där judar, romer, homosexuella, handikappade och kommunister skulle elimineras. Det tycker jag är otäckt.


    Sedan är du mig svaret skyldig på vilket sätt Marx och Engels kommunism var ondsint?


    Okej, nu ljuger du om vad jag sagt. Nu är vi alltså där igen...

    Läs mitt inlägg igen (hela inlägget helst, men i synnerhet det första inlägg från mig själv jag citerade där jag beskriver nazismens slutmål). Skriver jag ingenting om rasrenhet där? Ett tips: läs igen! Läs igen!

    Har jag sagt att Marx och Engels visioner var ondsinta? Bara några inlägg upp kan du läsa att jag sa att deras visioner inte var ondsinta och sedermera förklarade jag exakt varför jag tycker att de som idag tror på kommunismen är ondsinta. Alltså vafan, har du svårt att haja?

    Det som stör mig mest är din arrogans och att du ignorerar mina inlägg. Du läser inga av mina inlägg och sen drar du egna slutsatser utan att ens veta eller ens försöka förstå vad jag säger. Varför gör du det?
  • Thereisthat
    KillBill skrev 2018-04-08 13:01:05 följande:

    Jag förstår inte, kan du förklara hur repatriering av förståndshandikappade, homosexuella och oliktänkande skulle gå till?


    Såhär går en repatriering till: sv.wikipedia.org/wiki/Repatriering

    Du menar alltså att det är fullständigt omöjligt att genomföra en repatriering av dessa människor, även rent hypotetiskt (för det är ett hypotetiskt resonemang jag kommer med)?
  • Thereisthat
    KillBill skrev 2018-04-08 13:29:54 följande:

    Ja jag påstår att det är omöjligt att repatirera egna medborgare som är handikappade, homosexuella eller oliktänkande. Repatriering innebär en flyktings återvändande till sitt hemland och här pratar vi om inte om flyktingar.


    Hur menar du att ett land skulle kunna deportera handikappade, homosexuella eller oliktänkande? Vart skulle de ta vägen och hur kan repatriering av ett lands medborgare ses som en del i en godhjärtad handling?


    Ja, men du har frågat hur nazisterna ser på saken och de använder ordet repatriering av alla dessa grupper, och det följer exakt samma princip som vid repatrieringar av flyktingar. Handikappade är, vad jag förstått det som, ett omdiskuterat ämne bland nazister och har varit det alltsedan NSDAP grundades, och Hitler uttalade sig sällan i den frågan. Å ena sidan hävdade vissa (Goebbels b.l.a.) att handikappade var degenerativt för samhället och en kostnad mer än en inkomst. Andra hävdade att handikappade skulle tas om hand på samma sätt som gamlingar skulle i det tredje riket.

    Nu har jag svarat på dina frågor och nu får du faktiskt svara på min enda fråga: Hur kan du tycka att kommunister av idag inte är onda människor när det mycket väl är medvetna om vad kommunismen leder till?

  • Thereisthat
    KillBill skrev 2018-04-08 13:49:08 följande:
    Du skriver ordet rasrenhet men verkar helt bortse från vad det innebörden.

    Det jag menar är att om inte Marx och Engels och deras verk var ondsinta så måste du hålla med mig om att man kan tro på deras verk (exempelvis det kommunistiska manifestet) och samtidigt vara en god humanist (om än naiv).
    Men seriöst, förstår man inte innebörden av rasrenhet så tycker jag att man ska börja fundera på varför man överhuvudtaget diskuterar ett sånt här ämne då det borde säga sig självt. Du vet lika väl som jag vad rasrenhet betyder (och dessutom vad det i praktiken kommer att innebära), så varför ska jag vara övertydlig med det? Men återigen, rasrenheten är det Hitler hävdade var nödvändigt för att uppnå det drömsamhälle han propagerade för, alltså en metod liksom kommunister rättfärdigade tvånget för att kollektivisera ordbruket.

    Om man är otroligt naiv och fullständigt och systematiskt blundar för den grymma historien kommunismen har och hur svårt det är att genomföra det, samtidigt som man också enbart fokuserar på deras visioner av det perfekta samhället och inte ett dugg på hur man ska nå dit så kan man självklart vara god. Men eftersom att det idag är ett faktum att kommunismen inte fungerar utan förtryck så ser jag ärligt talat inte hur man kan kalla sig själv godhjärtad och humanist om man fortfarande tror på den ideologin.
  • Thereisthat
    KillBill skrev 2018-04-08 13:55:14 följande:
    Du svarar inte på frågan hur man skulle kunna deportera egna medborgare  som är handikappade, homosexuella eller oliktänkande? Vart skulle de ta vägen? Repatriering handlar om att flyktingar återvänder och en handikappad medborgare, en homosexuell eller oliktänkande medborgare är ingen flykting.

    Hur kan repatriering av ett lands medborgare ses som en del i en godhjärtad handling?
    Det får du fråga någon som är nazist. Hur ska jag kunna talar för dem och deras praktiska lösningar hade du tänkt?

    Ja, lever man i premisserna att det enda sättet att uppnå ett drömsamhälle är genom att ha ett rasrent samhälle så kan man ju självklart se repatriering som en god handling. Ser man att ändamålet helgar medlen så kan man naturligtvis se det som godhjärtat att repatriera rasfrämlingar. Det har jag sagt nu några gånger så jag fattar inte hur du fortfarande inte kan förstå det?
  • Thereisthat
    KillBill skrev 2018-04-08 14:23:53 följande:

    Det jag reagerar på är ditt påstående om att om man är otroligt naiv och systematiskt blundar för de svårigheter det skulle innebära för att uppnå målet (rasrenhet) så kan man hitta en god nazism.


    För mig så är de fruktansvärda handlingarna som krävs för att uppnå rasrenhet inte på något sätt kompatibla med ordet god. Om du i stället för ditt ord svårigheter (som jag strukit under i meningen ovan) hade skrivit brott mot manligheten eller något liknande så hade jag bättre förstått vad du menar men inte nu.  


    Nej men du måste ju också begripa att dina åsikter inte på något sätt är allenarådande. Många människor såg det som goda handlingar i nazityskland p.g.a. det jag att att de ansåg att ändamålen helgar medlen. Såna resonemang är långt ifrån ovanliga ens idag, så svaret på din fråga är fortfarande ja, det är många människor som skulle kunna uppfatta nazismen som god. Och bara för att du och jag inte gör det så betyder det väl inte att det är omöjligt att det kan finnas människor som kan tycka det?
  • Thereisthat
    KillBill skrev 2018-04-08 15:23:53 följande:

    Jag kommer aldrig att förstå hur att någon kan argumentera för att det ens går att betrakta nazismen som god. Även om man tar hänsyn till att människor kan vara naiva så beskrivs målet med rasrenhet av nazisterna så tydligt att naivitet inte är en godtagbar ursäkt. Svårigheterna att uppnå målet är ju överhuvudtaget inte något som ursäktar nazismen utan bör i stället ses som ett lyckligt faktum.

    Jag förstår att man inte kan döma människor som inte var/är insatta i ideologin men skulden faller tungt på de nazister som förstår och gillar ideologin. Förintelse av judar, romer, handikappade och homosexuella, oliktänkande kan aldrig ursäktas med att ändamålen helgar medlen och den person som hävdar att nazismen är godhjärtad har helt enkelt fel.


    Det är nog också därför som du också bör avhålla dig från att ge dig in i debatter som handlar om ideologier. För ett av grundfundamenten man ska ha om man ska fördjupa sig i ideologier är just att förstå hur de tänker och hur de rättfärdigar sina handlingar, oberoende av vad man själv tycker och framförallt skilja på att kunna förstå och att hålla med. Jag kan t.ex. förstå varför Hutuextremisterna gjorde som de gjorde i Rwanda, men likväl kan jag aldrig hålla med. Jag kan förstå att många kvinnor som blivit utsatta för vidrigheter från män börjar att hata män, men jag kan aldrig hålla med. Jag kan också förstå att en människa från Palestina som blir utsatt för övergrepp från Israel börjar hata judar, men jag kan aldrig hålla med den personen. Och vill man ha en djupare förståelse för ideologier så kan man inte gå på sina egna premisser utan man måste kunna tänka utanför sin egen box. Kan man inte det så är man helt enkelt inte lämpad för att ha såna här diskussioner. Och man ska absolut inte ställa hypotetiska frågor om man redan på förhand har bestämt sig för att man aldrig kommer att förstå svaret.
Svar på tråden Böneutrop!