• klyban

Min fru missbrukar sötsaker

Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-26 21:40:09 följande:
    Köper jag inte hem saker så har hon själv sagt att hon kommer lämna mig. Och de är ju de sista jag vill. Älskar min fru över allt. Samtidigt som jag vet att jag låter henne fortsätta med beteendet i och med att jag köper hem saker till henne så vill jag inte att de ska va så. Jag vill kunna köpa hem chilinötter (som är våra bådas favoritsnacks) utan att behöva gömma de när jag inte är hemma. Jag vet att hon inte tycker om lakrits så när jag absolut inte vill att hon ska ta nåt så köper jag hem lakrits. Vill ju dock kunna köpa hem vad jag än känner för utan att hon ska tjuva det av mig.

Då står du med valet att få en gigantisk klump till fru eller inte ha någon alls.
    Plus hälsoriskerna på detta.

Jag hade aldrig köpt hem något, och bara hänvisat jag tänker inte hjälpa dig med ditt beroende/missbruk.

Även så måste hon avgiftas, finns få saker som är så beroendeframkallande som socker är.

Vinner över de flesta droger tom i beroende problematiken.
    Och eftersom det ofta håller på i åratal, så är detta extremt svårt.

Du kan göra ett test om hon säger hon inte är beroende.
    Att hon nu ska vara utan sötsaker i en vecka.
    Svarar hon ja på den, så är hon lite dum.
    För finns inte en jävla chans hon klarar detta utan att bli galet arg och irriterad.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-26 23:47:20 följande:
    Så jag ska alltså vika mig för min fru och begränsa mitt eget leverne? Ska jag inte kunna leva som jag vill? Och som jag skrev så spelar de ju ingen roll för jag hjälper henne ändå inte genom att låta bli. Jag är ute efter en långvarig lösning. Och den du beskriver har vi provat måååånga gånger. Köper hon hem eller bakar själv o döljer det för mig så slutar de i stora bråk o diskussioner. För att hålla freden så köper jag hem istället. För då blir de iaf inget bråk. Det är en komplicerad situation då hennes beteende hållit på sen förskolan.

Köper du dessa sötsaker till henne, så är du medberoende.
    Medberoende är nått jag konsekvent undviker, då det aldrig blir roligt.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-27 00:05:36 följande:
    Asså, du säger att ni har försökt det ena och det andra men inget hjälper. Vad vill ju ha för förslag? De flesta råd är redan uppräknade men inget funkar enligt dig. Gör som man gör med missbrukare, rehab och samtal. Ställ själv ett ultimatum eller är du en såndär toffel som viker dig för minsta lilla? För du låter som en sådan karl och då blir det ingen förändring. Säg att hon måste sluta, söka riktig hjälp annars lämnar du henne. För ärligt, vill du leva såhär resten av livet? Missbruk är missbruk, skulle du köpa hem alkohol för att ni inte ska bråk om det var ett sådant beroende?

Där är det EXTREMT viktigt att ultimatumet är uppnåbart.
    Då många överdriver ultimatumen och sen blir allt pannkaka.
    Och den som ställer ett ultimatum och sen inte håller det, ja den personen är sen körd att hitta på nått.
    Då ultimatumet ändå inte leder någonstans.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Vill_min_fru_väl) skrev 2018-03-27 15:07:14 följande:
    Jag tänkte att det kanske fanns något som jag missat. Brukar vara lättare när man låter andra se objektivt på det hela. Jag är själv tidigare missbrukare utav både det ena o det tredje så jag vet vad det innebär på i stort sett alla plan. Och toffel, jo tack du! Snacka om o döma hunden efter håren!
    Och hade du sett vad jag skrivit innan så vill hon inte öppna upp sig för vem som helst. Men du känner inte min fru heller så säger jag att jag ska lämna henne så kommer hon säga "ja men gör de då!" Har hänt några gånger då vi kastat vigselringarna. Vi har visserligen blivit sams igen men problemen har alltid kommit tillbaka. Jag har asperger och beroendesjukdom själv så skulle aldrig hända att alkohol kom hem.

Du får gå igenom hur ert liv tillsammans kommer vara med nuvarande problematik.
    Och med tanke på att hon vägrar allt, så kan du lugnt fläska på värsta scenarion du kan hitta.
    Och sen får du ställa dig frågan älskar du henne så mycket att du resten av ert liv ska leva med en missbrukare som verbalt våldför sig på dig och konstanta hot om att du måste köpa godis.

Och jag funderar då på(om hon är så oresonlig), är det ens värt det.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Jkl) skrev 2018-03-27 16:14:08 följande:
    Det var en manipulativ jävla fru du har. En som växlar mellan hot om att lämna och regrediera till bebisstadiet och skylla på ett gäng diagnoser där adhd skulle vara det värsta. Undrar hur IBS:en har det med hennes godisfrosseri. Gubben du är lurad, det är inte adhd som är main issue här, det är parasiterande på dig och samhället. Hur fan står du ut?? Eller kan du inte hitta nån annan? Hon låter fruktansvärd att leva med.

Hon är ju en missbrukare, så lögnerna är som ett brev på posten då.
    Jag hade kommit till slutsatsen detta vill jag inte ha resten av mitt liv, utan hade nog hellre levt helt ensam då ute i skogen under en presenning.
    Som låter rätt trevligt i jämförelse.

hur många meter var det?
  • klyban
    TeresB skrev 2018-03-27 19:58:43 följande:
    Om du inte har problem att vara utan sötsaker så kanske ni inte ska ha sådant hemma. Du kan ju unna dig en fika på jobbet?
    Då ska hon göra slut om han inte köper detta.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 00:12:35 följande:
    Nehe, alkohol är ett big NO NO men inte socker. Du vet väl att socker är ett värre missbruk än alkohol.

Jag har läst allt och därav mitt svar. Ne jag känner inte dig eller din fru utan går efter vad du skrivit här. Som tex att hon bara behövde knäppa med fingrarna i början eller att du köper hem socker för annars dumpar hon dig. Det är ett toffelbeteende, vad skulle du annars kall det?

Du kanske skulle nämna detta med dina egna diagnoser, för det är en oerhörd stor del i ert förhållande och hur det ser ut samt vilka råd som är bäst. Att kasta ringarna är en väldigt stor grej, jag har gjort det en gång och det kommer jag aldrig göra mer, det är så respektlöst. Har ingen betydelse vad som händer, man gör inte så. Vi gjorde så att jag fick inte tillbaka ringen och han tog av sig sin, vi gick terapi och löste våra problem. Efter lång tid och mycket reparerande av relationen tog vi fram ringarna igen, var lite som en nyförlovning.

Beroende måste du väl mena, sällan överkonsumtion av sött gör en till missbrukare.
    Dock väl beroende.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 00:24:01 följande:
    Ne, jag menar missbruk

sv.m.wikipedia.org/wiki/Missbruk

Jag går efter sjukvårdens kriterier, och måste säga jag aldrig stött på en missbrukare av sötsaker.
    Men beroende har jag träffat massor av.

Och varför listar man inte ens kriterierna för missbruk i din länk?

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 00:50:01 följande:
    missbrukare.se/skillnad-pa-missbruk-och-beroe.../

Missbruk kommer före beroende. Ett beroende kan inte komma före missbruk.

Så, missbruk leder till beroende, inte tvärt om. När ett beroende finns finns även missbruk.

Nä, men det kan, oftast blir man beroende först och sen missbrukare för man inte klarar av sitt beroende.
    Det är bara titta på de medicinska kriterierna så ser man detta rätt omgående vilket som är troligast att infinna sig först.

Ta tex heroinisterna i CH, som inte hade jobb, stal för få råd till sitt heroin och jobba fanns inte på kartan.
    Sen tillhandahöll man heroin för dessa, och vad som då hände var att missbrukskriterierna försvann och en del återgick till arbete och blev produktiva medborgare i samhället.

Innan du plockar in de medicinska kriterierna för beroende och missbruk, så har du inget att säga mer än en personlig åsikt som inte berättar nått hur det verkligen ser ut för individen.
    Det du nu håller på med, är bara retorik inget som är förankrat i verkligheten och de medicinska kriterierna för beroende och missbruk.

Men såklart är syftet att trycka ned, så är dessa ord ett bra hanteringsmedel att få en som inte vet att få denna att må dåligt.

Då är den retoriken utmärkt för detta syfte.
    Men är ens idé att få reda på de medicinska kriterierna, så är den värdelös.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 00:52:07 följande:
    Jaha, men ge mig några källor på det du säger då. Ge mig dessa mycket bättre verktyg istället för att säga att de finns. Sålänge jag inte får en länk med dessa mycket verktyg så finns de inte mer än i dina egna kommentarer.

DSM tex.

Som är ett diagnostisering verktyg för sånt här som beroende och missbruk.
    Där kommer oftast beroende först, men går missbruka utan och vara beroende, främst alkohol lyckas med detta.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Veronika) skrev 2018-03-28 01:24:43 följande:
    Nej missbruk.

Det går från att bruka (du gör det av självrespekt)
    till att missbruka (du tar det fast du skadas av det)
    Och summan blir att du fortsätter missbruka, tills du inte kan vara utan ämnet, i detta fall då sockret, som blir till ett beroende.
    Finns inget i texten som ens antyder missbruk men väl beroende.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 12:49:34 följande:
    Jobbar du inom vården hoppas jag aldrig att jag stöter på dig när jag behöver hjälp. Du verkar ju inte ha koll. Sen möter du inte min argument och länkar med något annat än dina egna ord, har du gått på universitetet? För så som du argumenterar och ger "källor" utan länkar som jag fick själv gräva fram verkar det inte så.

Men vem som helst kan ju bli undersköterska idag, skrämmande.

Vården pysslar inte med så vårdslöst användande av missbruk som du gör.
    Även så täcker även DSM upp det nämnda.
    Och att du inte ens vet om DSM och deras diagnoskriterier, borde inte detta berätta för dig att du inte clueless om det nämnda?

Även så är socker en substans precis som droger är, och lustigt nog kusligt likt droger också.
    Dock tillhör jag de som inte anser socker är en drog, men det finns många som gör.

Du gjorde ett mycket stort misstag ock försöka läxa upp mig på detta område.
    Och ville du ha en källa på dessa kriterier, varför bad du inte om en.
    Och bad du om en, så varför frågade du inte igen?
    Hade gladligen get dig en, men eftersom du var så övertygad, så antog jag du redan visste men ignorerade.
    För ingen kan väl utge sig att veta nått, och sen inte ha en aning.

Men nu när vi gått igenom denna process, så är det beroende vi pratar om och inte missbruk.
    Och när det upp till dig om du vill fortsätta tjafsa, eller om du accepterar den nya verklighet jag gett dig och det du gjort för uppdatera dina kunskaper.
    Ska jag göra en vågad gissning att du försöker hävda din rätt ändå?

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 13:37:42 följande:
    I inlägg #66 ber jag om källor. Kan du inte läsa?
    Om du hade klarat det, så hade det redan varit över.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 13:41:45 följande:
    Ska jag tjata på dig om källor. Inget du säger ger du stöd för. Man måste alltid ha en referens till ett påstående så som du säger att detta inte är ett missbruk. Jag länkar till varför det är ett missbruk men du bara skriver ord som inte har någon backup. Du verkar mer än lovligt korkad ju mer du skriver.

Jag var rätt tydlig med att jag pratade om sjukvårdens kriterier.
    Men varför gråter du, du hittade ju det själv.

Detta är bara ett sätt för dig att tjafsa, som jag nu inser är enda anledningen du är här för.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Kskskskk) skrev 2018-03-28 15:23:57 följande:
    Klyban och (socker) ni kan väl ta er diskussion privat då den inte tillför ämnet något.

Ja, om det hade gått.
    Men själv, tycker du man ska kalla nått för missbruk som inte är det?

Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 15:33:32 följande:
    Visst, jag ger upp nu. Personen fattar ju inte ar hennes lilla lista med sjukvårdens kriterier handlar om missbruk av droger och alkohol vilket står väldigt tydligt. Finns massor av olika varianter av missbruk.

Och DSM sköter dom alla på nått sätt.

Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 15:34:54 följande:
    Jag kan läsa och referera, du bara ordbajsar. Jag antar en ny tråd så kan vi tjafsa där istället så kan du ordbajsar mer och jag fortsätta på ett referera på ett vete skapligt sätt.

Ordbajset visar tydligt att du har fel, så om du vill kalla det jag skriver för ordbajseri så kör.
    Dock ändrar sig inget i andra änden.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Socker) skrev 2018-03-28 16:14:09 följande:
    Men jag får väl länka dig den nya tråden. Något som du inte verkar kunna göra.

www.familjeliv.se/forum/thread/78589516-vad-a...

Du berättar inte vad jag ska göra, men nu när du har en egen tråd och leka i, så slipper vi dig här.
    Tack!

hur många meter var det?
  • klyban

Hur går det TS, kommer du någonstans eller stampar ni fortfarande på samma plats?

hur många meter var det?
Svar på tråden Min fru missbrukar sötsaker