Marfor skrev 2018-03-27 13:57:26 följande:
Man tänker endast och bara på sig själv måste vara den rimliga förklaringen, inte konstigt att världen är och ser ut som den gör när människor är egoistiska in i minsta sak dom gör. Med det säger jag inte att alla är lika men den lilla klick som tänker så här är ju dom som förstör för andra, ser till att magsjukor, löss, förkylningar florerar hela vintrarna så dagisen får stänga för att sanera.
Jag vet att det fungerar i en grupp där alla tänker på varandra, när min stora som var liten gick han i en grupp där det aldrig gick sjukdomar runt, runt och varför inte? Därför att alla föräldrar hellre stannade hemma hela veckan än riskerade att smitta ner andra. Men såklart så finns alltid de människorna som bara tänker ?jag,jag,jag? och ?mina rättigheter och andras skyldigheter?...
Nästa gång kan denna sjuka drabba något barn med svagare försvar som kanske blir jättesjuk eller inte överlever, tänk på det!
Fast detta med magsjuka, förvisso smittar magsjukan även ett tag efter symptomen, men den smittar allra mest när man är sjuk.
En sådan sjukdom som vinterkräksjuka kan komma väldigt snabbt, själv fick jag den en gång när jag var på jobbet (ingen känning på morgonen), vad ska man göra?
När det gäller sjukdomar som vandrar runt, de hade halsfluss när sonen gick på dagis, den vandrade bland vissa barn (inte alla) så mycket att man gjorde en odling på samtliga barn, och de hittade bland annat dessa bakterier i halsen på min väldigt friska son, ja, de som var smittbärare fick penicillin även om de var friska och fick stanna hemma några dagar (och efter det så bröts denna rundvandring).
Dvs smittan finns där oavsett och det behöver inte vara de barnen som smittade, det kan lika gärna vara en på bussen, i affären etc.
Visst man bör absolut hålla barnen hemma, speciellt mindre, när de har haft magsjuka, inte endast för smittan, man brukar vara rätt medtagen efter en magsjuka.
Kan väl tillägga att vi samtliga här hemma har alltid den feberfria dagen innan vi går tillbaka till arbete och efter en magsjuka (nu var det länge sedan) ska vara pigga och kunna äta någorlunda (någorlunda för att det kan ta över en vecka innan jag får igen aptiteten när jag har haft magsjuka)