Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Magsjukan från helvetet!!

Marfor skrev 2018-03-27 18:49:23 följande:
    Om man bär på tysta infektioner kan man ju inte rå för att det sprids men min erfarenhet är ändå att om man medvetet är noga så blir det inga såna helt okontrollerbara rundgångar med smitta. Jag menar, alla kan göra sitt bästa men ingen är perfekt.

Däremot att släppa i väg två barn som haft varit hemma för magsjuka ons och tors på fredagen känns ju som om inte ens 48-timmarsregeln har följts...
    Jag kan till viss del hålla med dig om att de 48 timmarna tummas på av många, MEN vet du när barnet/n kräktes eller hade diarré senast? Då borde ju dagmamman skickat hem dem igen! Dessutom k a n ni ju fått det någon annanstans också om ni varit utanför dörren. Är det vinterkräksjuka behövs ju inte mycket.

Vi har haft en spännande variant här hemma. Sambons dotter som ofta blir förstoppad och kräks, kräktes upp lite slem två gånger i söndags morse. Hon mådde illa sa hon, men kunde äta mat efter några timmar.
    Min son kräktes lite tidigt på morgonen 2 gånger före klockan 7 i måndags, medan jag fortfarande var hemma. Han kommer få återvända till förskolan imorgon, då han inte haft diarré eller andra symtom. Visst ätit mindre har han gjort, men varit fullt aktiv i 1,5 dag. Vi vuxna har jobbat halvdagar för att lyckas hålla igång våra jobb. Ingen annan kan oftast ta mina lektioner, så de går annars om intet och min kollega får köra två grupper parallellt. Sedan kan man känna att det är bäst att vara hemma med magsjukt barn, men det är ju inte okej för båda föräldrarna, samtidigt ska ju skolbarn iväg ändå ...

Återstår att se om någon mer av oss drabbas i natt eller imorgon bitti ... Jag hoppas vi slipper så vi kan åka iväg i påsk. Däremot känner jag oro bara någon nämner magsjuka i närheten, då det är värsta fasan med småbarn som inte kan förmedla när de mår illa utan det bara kommer.

Krya på er!
Svar på tråden Magsjukan från helvetet!!