• Anonym (Pernilla)

Katt irriterar

Jag jobbar hårt, kvällar och nätter. När jag kommer hem är jag väldigt trött i benen och behöver blanda en drink sen sätta mig ner. Min katt sitter alltid innanför dörren och väntar. Och så börjar den jamar på ett sätt som uttrycker att jag är verkligen så hungrig, jag håller på att dö.

Samt ett fasligt springade och strykande kring mina ben.

Det stressar mig och jag har börjat dallra i hela kroppen då. Jag går till köket förbereder kattmat och lägger fram och sen slickar den lite på maten och tar några få tuggor. Men sen går den och lägger sig på soffan och börjar tvätta sig i ansiktet och ser belåten ut. Där den antagligen har legat och drönat hela dagen. Det provocerar mig. Den kan ju aldrig ha varit så hungrig som den låtsades vara. Hur får man den att sluta spela och lugna sig i 5 minuter.
  • Svar på tråden Katt irriterar
  • Tow2Mater

Innan du går hemifrån på morgonen, ställ en liten skål med torrfoder uppe på en hög hylla innanför dörren. När du kommer hem, ta ner skålen och ställ den på golvet och hoppas katten blir upptagen av den i fem minuter innan den kommer till dig som nu hunnit fixa dig en drink och sitta ner.

• Anonym (Varför)
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-03-28 02:54:56 följande:

Men det handlar inte om sällskap, någon är oftast hemma här. Det handlade om ett specifikt moment på min dag som jag önskade förbättra, och om att katten inte är så hungrig som den gör sig till. Men det är möjligt att det inte är går att ändra då. 

Men det handlar inte om maten, det är något annat. Något behov är inte tillgodosett, annars skulle katten inte bete sig såhär. Lyssna till kattens signaler och ställ dig frågan varför istället för att tänka kattfan.
  • klyban
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-03-28 01:25:07 följande:
    Det var en kul ide det där med skattjakten. Det kan jag göra med han nu när jag har fått sitta ett tag. Vill inte bli störd just när jag kommit hem. Går det att lära katten att ge mig lite privacy just då? Fem minuter för mig själv behöver jag då.

Förstår, men katten saknar dig och kanske är vrålhungrig på detta.
    Det vrålhungriga går ju att få bort genom tillräckligt med mat.
    Men skattjakten verkar trigga flera beteenden samtidigt, och en skoj grej också.
    Då det är roligt och se hur katten håller på och leta.
    Speciellt när den är nära, känner lukten men inte riktigt kan hitta.
    Och blir till anfall när den väl hittar den.

Sen pratar katter olika mycket, en del gör inget annat än pratar.
    Andra bara piper, och lustigt nog var det den som pep som jag tyckte jag var jobbigast med pratandet.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-03-28 02:07:18 följande:
    Men vilket behov skulle det vara som jag inte tillgodoser? Men det kan väl gå åt båda hållen tycker jag. Jag har jobbat hårt hela dagen och den har bara drönat.
    Hahaha, det kan man försöka övertyga sin katt att den är lat och ska skärpa sig Flört
    hur många meter var det?
  • Anonym (Mjau)

Skaffa kattkompis då. Så har du 2 drönare som driver dig till vansinne. Och tycker du en katt är jobbigt så skaffa inga barn.

• Anonym (ppp)
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-03-28 01:21:18 följande:
    Jodå vi uppskattar varandras sällskap. Det är bara just det där jobbiga momentet vid hemkomst som jag vill förbättra beteendet.
    Förlåt, men du engagerar dig för lite i din katt, helt enkelt. Tänk att den är lite som ett barn, skulle du bli trött på att ett barn sökte uppmärksamhet? 

Om man inte är beredd på att ha husdjur 24-7 så kanske man inte ska ha ett. 
  • RJEL

Att katten står o väntar o sedan stryker sig vid dina ben o pratar är ju för att du äntligen är hemma.
    Min katt gör så. Och jag pratar med min katt då och han mjauar på som bara den då. De handlar ju om att den varit själv i flera timmar o vill va i din närhet.
    Kasta upp maten och sedan väljer den när den vill äta.
    Men min katt vill gärna få maten men vill gärna va i min närhet ett bra tag när jag kommit hem innan han väl sätter sig o äter.

• RJEL
    Tow2Mater skrev 2018-03-28 03:03:20 följande:

Innan du går hemifrån på morgonen, ställ en liten skål med torrfoder uppe på en hög hylla innanför dörren. När du kommer hem, ta ner skålen och ställ den på golvet och hoppas katten blir upptagen av den i fem minuter innan den kommer till dig som nu hunnit fixa dig en drink och sitta ner.

En katt ska ha fri tillgång till torrfoder.
    Personen får helt enkelt bara orka ge sin katt mjukmat elr mer torrfoder om de tagit slut när hen kommer hem.
  • Cailyn

Jag kan känna igen mig lite i det du beskriver fast med andra saker. För min del kan det iaf vara en fråga om inställning. Om jag tänker ?direkt jag kommer hem så ska jag ... ? men om jag vet att jag tex måste mata katten först så kan jag börja tänka ?när jag kommer hem ska jag mata katten och sen ska jag sätta mig? så kan det hjälpa.

(För jag tror inte du kan ändra kattens beteende.)

• Anonym (Maja)

Skulle det inte vara tråkigt om katten bara ignorerade dig när du kom hem ? Är det inte liite trevligt att någon hälsar när du kommer hem efter en hel dag ?

• klyban
    RJEL skrev 2018-03-28 07:14:17 följande:
    Att katten står o väntar o sedan stryker sig vid dina ben o pratar är ju för att du äntligen är hemma. Min katt gör så. Och jag pratar med min katt då och han mjauar på som bara den då. De handlar ju om att den varit själv i flera timmar o vill va i din närhet. Kasta upp maten och sedan väljer den när den vill äta. Men min katt vill gärna få maten men vill gärna va i min närhet ett bra tag när jag kommit hem innan han väl sätter sig o äter.

Min kan vara sån att den mjuar som faan och vill ha mat.
    Sen lägger man upp och då går han bara dit och luktar och går därifrån och för äta bra senare.
    Dom är lustiga dom små liven.

hur många meter var det?
  • milli79

Är detta ett skämt eller... du har en katt som varit hemma hela dagen själv och kan inte förstå att den vill ha din uppmärksamhet en stund?

Lös problemet genom att leta nytt hem åt katten då?

Vi har katt o jag kan erkänna att jag också blir irriterad ibland men hon är inte hemma mycket själv.

Katter är sällskaplig av sig. Kanske skaffa en kattkompis åt din katt

• EmberEyes

Jag har samma problem med mina tre katter. Jag jobbar och sliter för att vi ska ha bra mat, bra sand, schyst toapapper... Jag ber dem varje dag när jag går till jobb att de kan se till att t. ex. diska eller dammsuga eller sortera tvätten så jag ska slippa när jag kommer hem, men hittills har det aldrig hänt! Otacksamma jäklar! Solig

Skämt åsido... Nu vet jag inte hur det ser ut hemma hos dig, men jag har "stängt av" sovrummet och vardagsrummet för mina katter när jag går till jobb (en av katterna var en fel-kissare så jag vill inte riskera de mjuka möblerna som säng, soffa, fåtölj, om hon skulle få ett återfall). Jag kan förbereda innan jag går till jobb med någon aktivitets-leksak/foderlabyrint med torrisar i ett eller båda av de rummen, så när jag kommer hem så behöver jag bara öppna den dörren.

• NELJ

Men åh... :) Det där är ju det en av de bästa sakerna med att ha djur. Att de kommer till dörren och säger hej när man kommer hem och visat att de saknat mig!

Svar på tråden Katt irriterar