• Anonym (Wtf)

Hur fan tänker soc??

Anonym (Irriterad) skrev 2018-03-28 12:20:19 följande:

1 gång har hon sagt detta. Och förskolan har blivit tillsagda av socialen att fråga ut henne ang händelsen men hon har inte sagt något mer. Polisanmälan är dessutom gjord. Socialen har även kollat mina kontakter med vården och sett att jag är gravid. Så nu är de oroliga för det kommande barnet.

Precis haft ett möte med utredarna. Trött utmattad och fattar seriöst ingenting av anledningarna till utredning samt anmälan. Är t o m risk för förhör av dottern hos polisen. Vi är ju dömda på förhand.

Skulle anmäla socialen. Dom har verkligen ingen rätt att be förskolan agera förhörsledare. Dom som frågar ut barn ska ha erfarenhet av det. Man kan vägleda ett barn oerhört lätt
  • Anonym (Wtf)
    SysterY skrev 2018-04-04 22:55:44 följande:

Du får självklart göra aom du vill men jag hade tagit det på allvar om min dotter berättat att pedagogerna slår dem etc.

Känner fröknarna bra. Och det är ett hyfsat stort dagis, så en misshandlande fröken skulle inte gå obemärkt förbi.

Däremot så har dom en pojke som knuffas och slåss en del på avdelningen, och det är nog härifrån iden kommer. Tilläggas kan att jag har 2 barn på samma avdelning, och alka gånger det ena barnet säger något sådant här så säger det andra att det inte stämmer.

Jag har även hört " fröken gav mig bara potatis, fick ingen sås eller knäcke". Jag har hört att fröken bitit henne. Och 10 olika saker till.

Och OLIKA fröknar.

Man får ju ta en titt på helhets bilden när barn säger sådant här. Men det är rätt vanligt att barn säger sådant här. Utan bakomliggande orsak!

OCh detta att soc polisanmäler utan utredning, baserat på en dagisfrökens telefonsamtal angående ett uttalande...sjukt tycker jag.

Sverige håller på att bli galet!
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (M) skrev 2018-04-05 09:20:26 följande:
    Alltså, lagen är ju skriven så att förskolan måste anmäla om de har minsta misstanke om att ett barn skulle kunna fara illa. Så berättelser om våld är något som måste anmälas. Sen vet ju såklart soc att barn ibland hittar på saker. Och ofta kan man hitta en "förklaring" till barnets berättelse. Kanske något barnet råkat få se på tv eller något ett annat barn på förskolan sagt eller gjort.

Men TS, menar du att soc gjort en polisanmälan innan de ens pratade med er? Vad står i polisanmälan i så fall? Vem skulle vara offret? Det låter ju lite konstigt agerat, minst sagt... Vet ert barn om att du ska ha en bebis?
    Du år gärna ta fram källan till den lag som säger att förskolan måste anmäla vid MINSTA misstanke om att barn far illa.

Lagen säger faktiskt att dom ska agera om barn far illa. Men inget ord MINSTA finns med där. Det är något som börjat cirkulera runt på sociala medier, och nu anmäler folk till höger och vänster, utan någon aning om det faktiskt är så eller inte. Dom hade liksom en känsla...

Vi ska komma ihåg att det jobbar mycket outbildad personal på en förskola också. Mycket unga flickor också. Och många utan egna barn. Mitt i allt ska dessa då göras till experter på att tolka vad barn säger. SÅ sjukt.
  • Anonym (Wtf)
    SysterY skrev 2018-04-05 12:14:32 följande:
    Jag säger samma till dig som till ovan. Du får självklart göra som du vill men jag hade taget det på allvar om min dotter berättar pedagogerna slår dem etc.

Det ligger ofta något bakom sådana saker. Vad som ligger bakom kan dock vara allt från faktiskt misshandel till att barnet vill ha uppmärksamhet.
    Det ligger absolut inget bakom sådana uttalanden när det handlar om vårat dagis och mina barn. 
    Och jag VET att det är mycket barn som säger saker i den här stilen, utan att något är fel.

Igår kom hon hem och berättade att Stinky (från mumintrollen) varit på dagis, och han gett henne ett blåmärke. (Blåmärket var från i helgen då hon ramlade av moppen). Men antar vi borde undersöka om muminfigurerna finns på dagis, och slår mina barn..

Men du har fel i många saker här på fl. Allt som oftast läser jag inlägg av dig som ska framstå som sakliga, men inte kan vara mer fel.
  • Anonym (Wtf)
    Panduro skrev 2018-04-05 22:05:07 följande:
    Är du från Finland?
    ja
Svar på tråden Hur fan tänker soc??