• Pope Joan II

10-åring tar inte ansvar

Mycket bra inlägg av sextiotalist, Trillerilla, mmm, xk och av ansvar. Lyssna på dem, ts. Och häv mobilförbudet och be om ursäkt för att du ens vräkte ur dig något så dumt. Be om ursäkt för armdragandet också. 

• Pope Joan II
    Anonym (Kvalitetstid) skrev 2018-03-29 09:54:22 följande:

Jag har en tioåring som kan vara rejält grinig även om det kanske inte riktigt är på samma "nivå". Hon tar ansvar för läxorna tack och lov. Men mycket annat måste jag vara "på" henne om: gå upp på morgonen, gå i tid till bussen, gympakläder, dusch, bråk med syskon...

Jag har väldigt svårt för straff så det har hon aldrig fått faktiskt. Men hon älska att umgås med mig så vi går ganska ofta och fikar tillsammans eller går i klädaffärer. Då är hon världens goaste och vi har jättemysigt. Ibland berättar hon om saker hon funderat på och jag kan lite bättre förstå hur hon fungerar. Jag kan också ta upp saker i lugn och ro, tex fråga hur vi tillsammans kan lösa att hon har så svårt att komma upp på morgonen.

De där stunderna känns jätteviktiga för det gör att vi båda tillför positiva känslor och det stoppar den negativa spiralen tror jag. Men sen är hon ändå grinig hemma igen.... men då har vi ändå inte bara ständiga bråk oss emellan, känns bra.

I tioårsåldern börjar hormonerna spöka också. Kan det vara aktuellt för din dotter? Hon kanske tonårar litegrann?

Håller med de övriga om att hon inte verkar mogen att göra allt som ni väntar er. Kan du prata med henne i lugn och ro om vad hon själv tycker är rimligt att ansvara för?

Jag kan förstå att hon reagerade väldigt starkt när du drog henne i armen till klockan. Hon får förstås inte vara otrevlig och våldsam - men du måste ju föregå med gott exempel. Även om det är omöjligt att alltid göra "rätt"!!!

Svar på tråden 10-åring tar inte ansvar