10-åring tar inte ansvar
Jag hade försökt sluta med alla strider.
Läxorna: låt henne sköta dem själv. Om hon lämnar in läxorna med fel är det faktiskt bara BRA, för då ser hennes lärare vad hon behöver öva mer på. Så strunta i om de blir fel, eller om hon någon gång glömmer göra en läxa, konsekvensen blir ju bara att hon säkert får hem den en gång till tills den är gjord.
Städningen: Stäng dörren så slipper du se det. Säg till henne att en gång i veckan kommer du att dammsuga och om det då inte är upplockat så kan det hända att du råkar dammsuga upp något hon egentligen vill behålla.
Eller säg att då städar du, men att du då bestämmer vad som kommer rensas bort. Så gjorde jag i mina barns rum, de hade så mycket saker, ville inte städa. Jag sa OK. Jag städar. Vill ni hjälpa till så får ni göra det, för jag kommer rensa bort saker i de här lådorna och ställa i förrådet. De var ok med det, saker rensades, de har aldrig frågat efter dem igen och rummen blev mycket mer lättskötta.
Dusch/hygien. Ja det är svårt. Det är ju ett måste.
Gympapåse: packa den inte. Eller gör det. Men inget att bråka om, hur lång tid tar det, 5 min? Jag kanske är för snäll men jag packar mina barns gympapåsar.
Varje kväll när hon ska sova ha lite mamma-dotter tid, sitt i hennes säng och prata bara bra saker! Då får ni inte prata ansvar, läxor, städning, något alls, utan bara om saker som gör er glada. Prata om vad som varit bra just denna dagen. Prata om vad som ni ska göra som är bra imorgon. Planera något roligt som ni ska göra till helgen. Och denna aktivitet får aldrig någonsin tas bort, oavsett beteende, för det ska inte "straffas bort" utan användas för att bygga upp er relation. Ni kanske kan välja varannan helg? Hon varannan och du varannan?