• HelaGotland

    Är det normalt att bada bastu naken med sina familjemedlemmar?

    I en annan tråd kom det fram en delad åsikt i frågan, därför frågar jag:

    Är det normalt att bada bastu naken med sina familjemedlemmar?

    Känns det okej?

    Har ni alla ömsesidig respekt för varandra?

    Eller är det bara något man gör på badhuset med fula personer av samma kön som du själv?

    Eller kanske bara med respektive flick/pojkvän?

    Har den nakna kroppen, som blev avsexualiserad när jag var liten, då alla damer solade topless, blivit sexualiserad igen?


    Chaos is what killed the dinosaurs, darling
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det normalt att bada bastu naken med sina familjemedlemmar?
  • Anonym (Helt ok)

    Självklart om man bastar med familjen bastar man naken.

    Är man pryd så kan man vira in sig i handduk.

  • Anonym (H)

    När du skriver bada bastu naken, menar du med en handduk som täcker bröst och de privata delarna? Eller menar du spritt språngande naken?

  • Anonym (sssss)

    Jag skulle inte vara bekväm med det, och då är jag ändå finne. Men är extremt krånglig när det gäller nakenhet. Vet att det är vanligt i andra familjer, så det är inget jag direkt ser som onormalt. Men jag slipper helst. 

  • Anonym (-)

    Det är normalt både att göra det och att vilja slippa. Var och en får välja själv.

  • Tveksamt
    Anonym (H) skrev 2018-03-28 22:54:07 följande:

    När du skriver bada bastu naken, menar du med en handduk som täcker bröst och de privata delarna? Eller menar du spritt språngande naken?


    Med en handduk är man ju inte naken...
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • sextiotalist
    HelaGotland skrev 2018-03-28 22:36:29 följande:

    I en annan tråd kom det fram en delad åsikt i frågan, därför frågar jag:

    Är det normalt att bada bastu naken med sina familjemedlemmar?

    Känns det okej?

    Har ni alla ömsesidig respekt för varandra?

    Eller är det bara något man gör på badhuset med fula personer av samma kön som du själv?

    Eller kanske bara med respektive flick/pojkvän?

    Har den nakna kroppen, som blev avsexualiserad när jag var liten, då alla damer solade topless, blivit sexualiserad igen?


    För de som är uppvuxna med det, helt normalt, en del familjer springer utan problem nakna hemma, andra gör det inte, varken det ena eller det andra är fel. För mig är det inte bekvämt någonstans, jag gillar inte att bada bastu, men jag är inte heller bekväm med att vara naken med andra, detta trots att jag är uppvuxen med en pappa som gladeligen gick i bara mässingen från badrummet till sovrummet (som låg på två olika våningar) och ung under toplesseran.

    Och nej, den nakna kroppen var inte avsexualiserad, jag kan nog fylla sidor som jag och andra vänner har råkat ut för under "den avsexualiserade" tiden. Att sola toppless innebar inte alltför sällan kommentarer från den manliga sidan (personligen så hade jag överdelen på under hela den där eran), det var inte alls många tjejer som gillade att bada bastu med det motsatta könet. Ofta var det sambastu och en dambastu, i varje fall inom studentvärlden där jag var aktiv.

    Och nej, alla solade inte toppless, vi var flera som valde att inte göra det.
  • annabellelee

    Inga problem säger jag som är vuxen. MEN när jag var tonåring var det pinsamt att titta på en romantisk film med föräldrar närvarande, så allt med minsta antydan till sex var pinsamt. Som tioåring hade jag inte varit bekväm med upplägget.

  • sextiotalist
    Tveksamt skrev 2018-03-29 07:18:18 följande:
    Med en handduk är man ju inte naken...
    Det trodde jag var normalt att ha i en bastu, de få gångerna jag varit i en bastu så har de allra flesta haft en handduk omkring sig (även under toplesseran under 80-talet)
  • Anonym (H)
    Tveksamt skrev 2018-03-29 07:18:18 följande:
    Med en handduk är man ju inte naken...

    Nej jag förstår det.. Pratade med min sambo om att basta naken med sin "ursprungsfamilj" (vi är 25 år) 


    Han sa Ja självklart men ts menar ju att man sitter med en handduk runt
    Och jag sa att nej det menas nog att man är helt naken. Visar allt liksom. 

    Så det var därför jag frågade! Vi var lite oense om saken :) 

  • HelaGotland
    Anonym (H) skrev 2018-03-29 11:15:28 följande:
    Nej jag förstår det.. Pratade med min sambo om att basta naken med sin "ursprungsfamilj" (vi är 25 år)  Han sa Ja självklart men ts menar ju att man sitter med en handduk runt Och jag sa att nej det menas nog att man är helt naken. Visar allt liksom.  Så det var därför jag frågade! Vi var lite oense om saken :) 

    Man sitter på handduken. Klart man kan skyla sig lite om man vill, men bäst effekt fås utan handduk.
    Chaos is what killed the dinosaurs, darling
  • Physalis

    Det är normalt att vara naken och det är normalt att inte vara naken. Man respekterar var individs val, vare sig det är att inte själv vilja vara naken eller att inte vilja se andra nakna.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (man)

    Jag som är man skulle inte bada bastu naken med min tonårsdotter närvarande och hon skulle förmodligen dööööö av piiiin. Så fria i tanken är vi inte.

    Men jag har inga problem att basta naken inför andra människor på exempelvis badhuset men då är det herrbastu. Precis som jag inte har problem med gemensamma duschar.

  • Anonym (saunalover)

    Bastu ska ju vara trevligt. Den som vill kan väl ha en handduk runt mittsektionen, den som inte vill är utan.

    Varför ska man göra livet svårt när det inte är det?

  • Anonym (A)
    Rafael90 skrev 2018-03-28 23:23:45 följande:
    Med familjemedlemmar av samma kön, ja. Men jag hade ändå velat skyla mig.
    Håller med
  • Anonym (Hp)

    Jag skulle aldrig vilja sitta naken tillsammans med min storebror, mamma eller pappa.. Känns ju bara sjukt och grymt awkward. Mamma kan jag dock duscha eller basta med på badhus (fastän jag vill skyla mig), men vi är ju liksom av samma kön.. De manliga medlemmarna i vår familj håller jag mig gärna undan, haha!

Svar på tråden Är det normalt att bada bastu naken med sina familjemedlemmar?