• Anonym (Orolig)

Bet i brunt äpple - Listeria?

Sköljde ett äpple innan och tog en tugga. Det var alldeles brunt inuti. Tror ni det är stor risk för Listeria? Är gravid.

• Svar på tråden Bet i brunt äpple - Listeria?
  • Jemp

Nej. Äpplen blir bruna av stötskador, inte av bakterier och äpplen är ingen riskprodukt öht. Förstår inte denna rädsla alla verkar dras med?

• Anonym (Orolig)
    Jemp skrev 2018-03-29 00:55:45 följande:

Nej. Äpplen blir bruna av stötskador, inte av bakterier och äpplen är ingen riskprodukt öht. Förstår inte denna rädsla alla verkar dras med?

Okej. Tänkte om det kanske kommit in smuts i äpplet, men skalet var helt.

Så troligtvis har det fått sig en smäll?
  • Anonym (Orolig)

• Anonym (Orolig)
    Salmiakk skrev 2018-03-29 06:52:54 följande:

Snälla nån... du har fått svar!

Jag får väl be om hur många svar jag vill?
  • Pope Joan II
    Anonym (Orolig) skrev 2018-03-29 07:33:09 följande:
    Jag får väl be om hur många svar jag vill?
    Men varför? Det finns ju bara ett som är rätt och det har du redan fått. 

Hoppas att den här faktaresistensen du uppvisar inte tillåts gå i arv till barnet. 
  • Anonym (Orolig)
    Pope Joan II skrev 2018-03-29 07:38:27 följande:

Men varför? Det finns ju bara ett som är rätt och det har du redan fått. 

Hoppas att den här faktaresistensen du uppvisar inte tillåts gå i arv till barnet. 

Så du är helt säker på att det inte är listeria?
  • Anonym (S)

Är det du som startat tidigare trådar om Listeria och toxoplasmos? Du behöver söka hjälp, detta är inte friskt. Gå till en psykolog eller något och prata ut om man dina problem och fobier, för ditt kommande barns skull.

• Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2018-03-29 00:33:39 följande:

Sköljde ett äpple innan och tog en tugga. Det var alldeles brunt inuti. Tror ni det är stor risk för Listeria? Är gravid.

Risken för listeria är mycket låg.

• Anonym (Preggo)
    Jemp skrev 2018-03-29 00:55:45 följande:

Fast det stämmer inte att äpplen inte är en riskprodukt. Listeria kan finnas på alla frukter, bär, grönsaker och rotfrukter eftersom de växer i gödslad jord (risk för listeriakontamination), vattnas (risk för listeriakontamination) och kan hanteras tillsammans med högriskprodukter som mejeri och kött där de packas och skickas samt på affären.

Ts, om du oroar dig för bakterier på fukt och grönt så köp en grönsakstvätt som tar död på bakterier.
Svar på tråden Bet i brunt äpple - Listeria?