ALLVARLIGT psykisk ohälsa.. Hjälp mig rädda min bror!!!
När jag läser vad du gått igenom och er familj fortfarande kämpar mig så tänker jag direkt att din bror är en våldsutövare som har utövar olika former av våld (fysiskt, psykiskt m.m) och kontroll mot dig, era föräldrar och sina tidigare flickvänner. Dina föräldrar skulle ha skyddat dig från detta under uppväxten och kallat in hjälp för din bror.
Om vi tänker att din bror istället varit din pappa eller en partner som gjort exakt likadant mot dig och/eller din mamma, då hade man direkt reagerat på ett annat sätt. Men man hör sällan att vuxna barn eller tonåringar utövar våld mot föräldrar eller syskon. Tror det finns mycket skam kring det. Nu är ni vuxna och det du kan göra är att som någon annan sa, börja ringa dit polisen 112 när han hotar om att ta sitt liv eller liknande, direkt när situationen börjar urarta. Be dina föräldrar göra det också så fort han börjar hota. Är han suicidal, ring polisen eller psykakuten så får de omhänderta honom direkt. Inget annat.
Kontakta de på socialtjänsten som arbetar med våld i nära relation i din kommun, de har sekretess, du kan ringa anonymt också för rådfrågning om hur du kan tänka och vad du kan säga till dina föräldrar. Men dina föräldrar behöver ta sig ur sin situation själva. Du kan ge råd och stötta dem till att vara starka och inte acceptera situationerna som uppstår, men de måste göra det mesta själva. Din bror är vuxen och har en skyldighet att ta hand om sitt eget psykiska mående.
Hoppas det blir bättre för er.