• trueblood93

    ALLVARLIGT psykisk ohälsa.. Hjälp mig rädda min bror!!!

    Hej!

    Min bror är några år äldre än mig.. fyller strax 30 och är allvarligt, mycket allvarligt tokig..

    Han har gått hög utbildning, har fin examen och alla odds på sin sida.. men har alltid varit jävligt speciell. Alltid är de alla andra de är fel på! Allt.. han kastar sönder saker.. alltid och lämpligast nya mobiltelefoner, tvkontroller, etc you name it. Han har inte klarat av att arbeta mer än nån månad på ett vanligt arbete som han utbildat sig till. Sen har han misskött de. Stannat uppe hela nätterna, sjukanmält sig och varit sjuk så mycket att de cheferna han haft varit glada när de genemsamt kommit överens om att "låta han gå".. varje gång flyttar han hem igen till våra föräldrar som han sen behandlar HEMSKT i ca 1 år innan han börjar om. De lever hela tiden förtryckt under hot... säger dom att "vet du vad de är nog dags att du går o sover nu.. kl är fem på morgon" såå får han vansinnesutbrott... eller alternativt hotar med att leta fram ett rep för att hänga sig eller ta deras bil och köra in i första bästa långtradare...

    Nu hade han tagit kniv igen och vevat med att han skulle kunna skära upp hela armen längs från armhålan ner till handen (insidan, suicidcut) och säger att han skulle ej känna det för hans hjärna är så bortkopplad. Han drömmer om att flytta till Japan,där är allt bra. Allt är fint,alla människor är bra.. han har varit dit och varit där längre perioder - har då mest supit kopiösa mängder alkohol där och då.. visar tydligt alkoholproblem. HAN VÄGRAR All professionell hjälp, alternativt mediciner. "För han är fullt frisk, de är alla vi andra som inte fattar något"...

    Vår pappa förtvivlad. Lever som en betjänt,lagar varje måltid och är de inte nog bra får han höra det.. de ska vara fina köttgrytor med mandelpotatis. Mamma städar,tvättar, plockar efter han ALLTID. Han lever som en redig kung där och minsta lilla ifrågasättande möter han med självmord på grund av att han inte klarar av deras "presss" för han är såååå himla utmattad. Detta gar pågått i... 10 år nu snart.. han har alltid varit spec. Men nu är de ju alltid varje dag som jag hör i telefonen hur mamma försöker lugna han och sätta ifrån sig skohornet och lugna sig.

    Mina föräldrar är mellan 60-70 och denna stress kommer bli deras död.

    Han missköter inte hygienen,duschar varje dag -men vägrar klippa och raka sig. Vill inte se ut som andra människor,samt några kg för mkt runt magen som gör att han vägrar ta på sig nya fina kläder. Han ser alltså ut som en uteliggare, och VILL det. Han har bra drag,skulle kunna vara jättefin! Meeeen Alltid knickers och urtvättad t-shirt.. sommar som vinter... och vråltrasiga gympadojor. Mamma köper nytt,och var 20e gång hon kommer hem med något kanske nått går hem..

    Jag är arg att mina föräldrar tar all denna skit han utsätter dom för. Ja vill ju att han ska omhändertas. Men han skulle nog skynda sig och skada sig fortast möjligt om de kom på tal.

    Han har bott ihop med två olika (behöver faktiskt nämna utländska tjejer båda två , som kommit till han i tron om att de kommit till paradiset) tjejer som han under den tiden brytit ner tills de bara varit spillror kvar av dom.. senast för några månader sen tog tjejen upp sin telefon och aktiverade sin facebook... han blev så tokig så han sprang in i köket,tog en kökskniv och sprang ut i hallen och hackade sönder sina nya skor. Varför? Frågade hon. Han svarade att de var bättre att skorna fick de för att han ville egentligen vara hacka den HÄR (och pekade på sitt eget hjärta)... han har hängt ut genom fönstret och hota med att hoppa om hon går... ja nu har de äntligen delat på sig. Men han kör ju denna tortyr på mamma o pappa nu.

    HJÄLP MIG. VAD FAN SKA JAG GÖRA?

    Han kommer skada sig själv eller mina föräldrar en dag. Jag hatar hur han gör och vill stoppa det. Han har manipulerat 10tal läkare att han är "utbränd" när han väl träffat nån... vägrar säga NÅGOT om sitt tokiga beteende. Vill ej att de ska finnas journaler eller att nån utifrån ska veta. VAD FAN SKA JAG TA MIG TILL. Hjälp!!!!!!!!!

    Panikslagen lillasyster

  • Svar på tråden ALLVARLIGT psykisk ohälsa.. Hjälp mig rädda min bror!!!
  • Anonym (Hejhej)

    Oj detta låter hemskt. Vad borde man göra? Kanske han kan bli normal på nåt sätt.

  • Anonym (Hm)

    Kanske låter hemskt, men går inte ringa polisen nästa gång han är aggressiv och hotas? Kanske de kan släppa av han i psyket

  • Anonym (N)

    Du kan inte göra valet åt dina föräldrar men du kan satsa på att lämna skiten för egen räkning så fort det går.

    Han är psykiskt störd han kommer ingen hjälpa och allra minst han själv för han är bekväm att få behandla alla illa och ha människor som marionett-dockor.

  • Anonym (N)
    Anonym (Hm) skrev 2018-03-29 19:06:53 följande:

    Kanske låter hemskt, men går inte ringa polisen nästa gång han är aggressiv och hotas? Kanske de kan släppa av han i psyket


    Polisen ? Du tror de prioriterar en psykiskt störd? Hon kan prova men de kom inte när jag var jagad av en man som ville ha ihjäl mig så nja. Tveksamt.
  • trueblood93

    Jag tror han skulle prata jättetrevligt med polisen och psyket skulle släppa han dagen efter. De skulle han möta med självmord eller mer våldsamma hot mot föräldrarna. De står bara högröd och nervösa och försöker lugna han med allt de kan så han ska sluta häva sönder saker och bete sig illa. De är alltid deras fel tycker han... "det är pga er min telefon nu är sönder " "de är pga er jag var tvungen att slå sönder fönsterrutan, hade jag inte gjort det sp hade ki ännu hållit på och störa mig och då hade jag säkert gjort nägot mycket värre"... han är hemsk. Och hal. Ser ings fel på sig själv. Önskar så nån vet hur man ska handskas med detta innan han lyckas med något fruktansvärt.. :(

  • AndreaBD
    trueblood93 skrev 2018-03-29 19:12:39 följande:

    Jag tror han skulle prata jättetrevligt med polisen och psyket skulle släppa han dagen efter. De skulle han möta med självmord eller mer våldsamma hot mot föräldrarna. De står bara högröd och nervösa och försöker lugna han med allt de kan så han ska sluta häva sönder saker och bete sig illa. De är alltid deras fel tycker han... "det är pga er min telefon nu är sönder " "de är pga er jag var tvungen att slå sönder fönsterrutan, hade jag inte gjort det sp hade ki ännu hållit på och störa mig och då hade jag säkert gjort nägot mycket värre"... han är hemsk. Och hal. Ser ings fel på sig själv. Önskar så nån vet hur man ska handskas med detta innan han lyckas med något fruktansvärt.. :(


    De kommer inte släppa honom om det händer flera gånger och om dina föräldrar gör en polisanmälan mot honom. Det är inte bra att släta över, det är bättre om polis och/eller psyk får se hur illa det är. Annars får ni inte hjälp. Det måste eskalera lite först, innan det händer något.
  • Anonym (Svårt)

    Om dina föräldrar har daltat med honom så här hela livet så har de fostrat en narcissist, kanske tom en psykopat. Och nej, enligt honom så är det inget fel på honom utan alla andra, och det är så det kommer förbli. Har du försökt att prata med honom, hur är er kontakt?

  • 1234568

    Hjälp honom flytta till japan..

    Nä, men seriöst så behöver dina föräldrar börja ringa till polisen när han uppträder hotfullt och har sönder saker. Ambulans alla gånger han hotar att ta sitt liv. Där ska ni börja. 

    Och om dina föräldrar har styrkan så bör dom kicka ut honom, så han måste se sig om efter ett eget boende.

  • Anonym (Men snälla...?)
    Anonym (Svårt) skrev 2018-03-29 19:51:35 följande:

    Om dina föräldrar har daltat med honom så här hela livet så har de fostrat en narcissist, kanske tom en psykopat. Och nej, enligt honom så är det inget fel på honom utan alla andra, och det är så det kommer förbli. Har du försökt att prata med honom, hur är er kontakt?


    Du tror att det hjälper att prata med någon som viftar med knivar till dagligdags?
    Det tror inte jag.

    TS, jag tror inget hjälper utom polisanmälan, det han håller på med är olaga hot, ofredande mm. Eller att dina föräldrar ställer ultimatum att han söker läkare och tar medicin för sina störningar annars hamnar han på gatan.

    Tyvärr.
Svar på tråden ALLVARLIGT psykisk ohälsa.. Hjälp mig rädda min bror!!!