• lindaf86

    Använda svart mascara i stället för brun?

    Jag borde egentligen använda brun mascara eftersom jag är ganska ljushårig men har aldrig lyckats hitta någon som uppfyller mina krav.
    Har alltid använt svart istället (ett lager så att det inte blir too much) och har därför inget att jämföra med. När färger visas i nätbutiker är det en enorm skillnad mellan svart och brun men hur ser det ut när mascaran används på fransarna? Är det så stor skillnad?
     
    Någon som "borde" använda svart mascara men använder brun istället?
  • Svar på tråden Använda svart mascara i stället för brun?
  • AnnaZL

    Det är inte så stor skillnad, förutom att brun mascara ger ett mjukare intryck. Fransarna kommer fortfarande att uppfattas som svarta av andra. Har du inte mycket ögonmakeup ser brunt snyggast ut till ljust hår pga något lägre kontrast.

  • Utvandraren2

    Nu blev jag nyfiken och lånar tråden lite. Vad ska man ha för mascara om man är väldigt ljus, har blåa ögon, skandinavisk blond men svarta ögonbryn och svarta fransar? Jag har alltid kört på svart, har inte ens reflekterat på att det finns brun mascara. Kör brun eyeliner dock.

  • Emerencia
    Utvandraren2 skrev 2018-03-30 03:34:12 följande:

    Nu blev jag nyfiken och lånar tråden lite. Vad ska man ha för mascara om man är väldigt ljus, har blåa ögon, skandinavisk blond men svarta ögonbryn och svarta fransar? Jag har alltid kört på svart, har inte ens reflekterat på att det finns brun mascara. Kör brun eyeliner dock.


    Blå mascara var poppis på 90-talet för ljusa ;)
  • Utvandraren2
    Emerencia skrev 2018-03-30 03:53:12 följande:

    Blå mascara var poppis på 90-talet för ljusa ;)


    Haha, ja det var ju det. Hua. :)
  • Mandel

    Jag är ljus och kör brun. Har inga problem att testa olika och det är inte färgen som varit något problem utan mer själva borsten i så fall på olika märken.

    Tycker att det finns billiga som är bra och fungerar helt ok!
    Tror jag har en Isadora just nu och den är helt ok tycker jag. MaxFactor 2000 har jag provat och den är också bra.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • lindaf86

    Det är tråkigt att det finns så litet utbud när det gäller brun mascara. Antingen är det mycket dåliga recensioner eller så är det fel typ av borste. Att dessutom hitta en som är vattenfast med ok recensioner är omöjligt.
    Har beställt Isadora All day long lash mascara i brun färg nu (passade på när det var nedsatt pris på Kicks). Den ska vara fuktresistent och merparten av alla omdömen är bra. 


    Hoppas på att den är bra, även på sommaren när det är varmt...

  • BuoBä

    Apolosophys bruna från Apotek Hjärtat tycker jag är bra. De har ofta erbjudande så den kostar under 100 kr.

    Jag lyckas alltid gnubba mig i ögonen och smeta ut mascaran och med brun eller brun-svart ser man inte riktigt lika mycket ut som en panda.

  • Utvandraren2
    BuoBä skrev 2018-04-02 19:59:35 följande:

    Apolosophys bruna från Apotek Hjärtat tycker jag är bra. De har ofta erbjudande så den kostar under 100 kr.

    Jag lyckas alltid gnubba mig i ögonen och smeta ut mascaran och med brun eller brun-svart ser man inte riktigt lika mycket ut som en panda.


    Går lite OT nu, men prova en mascara som går bort med 38 gradigt vatten. Clinique har två olika sorter i den serien(en med mini borste och en med volym och curl) och de finns i brunt med. Jag kan inte ha vattenfast, har för täta fransar, omöjligt att få bort. Har lätt för att gnugga mig i ögonen under dagen. Den mascaran kladdar inte, bara smular sig lite om man råkat gnugga. Lätt att borsta bort med fingret. Den är lite dyrare än vanliga märken, men inte mycket. Jag köpte Kanebos mascara tidigare, men när Clinique kom med denna bytte jag, för den är billigare. Jag har använt den i flera år och kommer aldrig att byta.
  • BuoBä
    Utvandraren2 skrev 2018-04-03 23:06:45 följande:

    Går lite OT nu, men prova en mascara som går bort med 38 gradigt vatten. Clinique har två olika sorter i den serien(en med mini borste och en med volym och curl) och de finns i brunt med. Jag kan inte ha vattenfast, har för täta fransar, omöjligt att få bort. Har lätt för att gnugga mig i ögonen under dagen. Den mascaran kladdar inte, bara smular sig lite om man råkat gnugga. Lätt att borsta bort med fingret. Den är lite dyrare än vanliga märken, men inte mycket. Jag köpte Kanebos mascara tidigare, men när Clinique kom med denna bytte jag, för den är billigare. Jag har använt den i flera år och kommer aldrig att byta.


    Tack, men det är inget jätteproblem för mig och jag använder mascara så sällan att jag inte ids köpa några dyra grejer som hinner torka långt innan de är slut.
  • Hermioney
    lindaf86 skrev 2018-03-29 21:24:23 följande:
    Jag borde egentligen använda brun mascara eftersom jag är ganska ljushårig men har aldrig lyckats hitta någon som uppfyller mina krav.
    Har alltid använt svart istället (ett lager så att det inte blir too much) och har därför inget att jämföra med. När färger visas i nätbutiker är det en enorm skillnad mellan svart och brun men hur ser det ut när mascaran används på fransarna? Är det så stor skillnad?
     
    Någon som "borde" använda svart mascara men använder brun istället?
    Jag haft haft både ock.

    Brun var jag mycket missnöjd med. Den syntes knappt. Jag såg inte så pigg ut.

    Svart öppnar upp och gör så att jag ser pigg ut.
  • K Kalle
    lindaf86 skrev 2018-03-29 21:24:23 följande:
    Jag borde egentligen använda brun mascara eftersom jag är ganska ljushårig men har aldrig lyckats hitta någon som uppfyller mina krav.
    Har alltid använt svart istället (ett lager så att det inte blir too much) och har därför inget att jämföra med. När färger visas i nätbutiker är det en enorm skillnad mellan svart och brun men hur ser det ut när mascaran används på fransarna? Är det så stor skillnad?
     
    Någon som "borde" använda svart mascara men använder brun istället?
    Jag är väldigt ljus och blond men har alltid använt svart. Varför inte liksom. Jag har i och för sig ganska markerade ögonbryn.
  • K Kalle
    lindaf86 skrev 2018-04-02 19:49:56 följande:

    Det är tråkigt att det finns så litet utbud när det gäller brun mascara. Antingen är det mycket dåliga recensioner eller så är det fel typ av borste. Att dessutom hitta en som är vattenfast med ok recensioner är omöjligt.
    Har beställt Isadora All day long lash mascara i brun färg nu (passade på när det var nedsatt pris på Kicks). Den ska vara fuktresistent och merparten av alla omdömen är bra. 


    Hoppas på att den är bra, även på sommaren när det är varmt...


    Jag kör en mascara fixer från Clarins (tror jag) som gör att vilken mascara som helst blir vattenfast.
  • Hermioney
    K Kalle skrev 2018-04-04 10:15:01 följande:

    Jag kör en mascara fixer från Clarins (tror jag) som gör att vilken mascara som helst blir vattenfast.


    Är det inte lika bra att köpa vattenfast direkt?
  • Fia 28

    Jag har alltid haft svart maskara även om jag är både blond och blek. Nu har jag faktiskt bytt till en mörkbrun för att den tydligen är allergivänligare. Ser faktiskt ingen färgskillnad när den är på fransarna. 

  • Tihi
    Fia 28 skrev 2018-04-04 12:06:35 följande:
    Jag har alltid haft svart maskara även om jag är både blond och blek. Nu har jag faktiskt bytt till en mörkbrun för att den tydligen är allergivänligare. Ser faktiskt ingen färgskillnad när den är på fransarna. 
    Menar du att märket eller den exakta mascaran du använder är mer allergivänligt eller att det är färgen som gör det?
  • Fia 28
    Tihi skrev 2018-04-05 18:45:48 följande:
    Menar du att märket eller den exakta mascaran du använder är mer allergivänligt eller att det är färgen som gör det?
    Både ock. Det är en allergivänlig maskara (finns även i svart), och dessutom ska brun maskara vara bättre för känsliga ögon då man kan reagera på det blåa pigmenten i svart maskara. 
  • Tihi
    Fia 28 skrev 2018-04-10 10:20:19 följande:
    Både ock. Det är en allergivänlig maskara (finns även i svart), och dessutom ska brun maskara vara bättre för känsliga ögon då man kan reagera på det blåa pigmenten i svart maskara. 
    Bra att veta. Vad är det för märke du pratar om?
  • Fia 28
    Tihi skrev 2018-04-10 14:48:47 följande:
    Bra att veta. Vad är det för märke du pratar om?
    Nu har jag Isadora hypo allergenic mascara. Har även testat en från Clinique, men den passade inte mej. 
  • Roe Deer

    Godkväll!


    Jag personligen använder rätt sparsamt med smink och föredrar det mer au naturale och då som oftast mörkbrun mascara av ett allergivänligt märke. Skumt nog så har jag upptäckt att jag reagerar allergimässigt på den svarta varianten men inte den mörkbruna. Tydligen har fler skrivit här ovan att det just är bättre med brun av den anledningen. Jag har inte vetat anledningen tidigare utan går på vad som fungerar och slopar resten. Gillar lite mer naturnära av alla ting och ju mer skumma ingredienser desto mer ryggar jag. 


    Kanske färga ögonfransarna istället? Håller ju 6-8 veckor. Visst förlorar man den där "mascaratätheten och volymen", men kanske bättre för dig i längden? 

Svar på tråden Använda svart mascara i stället för brun?