Anonym (Seventeen) skrev 2018-03-31 10:46:09 följande:
Vadå ?alltså förlåt?? Håll god ton eller skriv inte alls, det är så ledsamt att läsa det du skriver.
Jag förstår inte heller vad du tror att du gör för nytta genom att upplysa folk om saker de redan vet. Tror du inte att kvinnan ovan redan skäms över att hon inte berättat? Det är ju uppenbart, hur osympatisk måste man vara för att fortsätta spä på det? Det hade varit så mycket effektivare att stötta henne till att berätta istället.
Därför att, hur många människor är vi inte som blivit smittade därför att partnern inte berättade? Visserligen borde det vara självklart att berätta, men ska vi se på det rent objektivt sett så är det uppenbart att om stigmat skulle minska, så skulle fler våga göra det. Du verkar tro att jag bara har smittade personers bästa i åtanke, men saken är den att om stigmat minskar, gynnas alla av det. Vi kommer ingenstans med att peka finger och skamma, vare sig du tycker att det är daltande eller inte så är det så det tenderar att funka. Mindre skam och mer information, ger alltid resultat. Det går till exempel att se om du jämför Tyskland och USA:s sexualundervisning, och sedan antalet tonårsföräldrar i respektive länder.
Och om du inte tycker att folk ska skämmas över sin herpes, varför bidrar du aktivt till det då? Det är väl jättehärligt för dig att du inte vill ta livet av dig pga din herpes, men dem som faktiskt sitter och överväger det behöver inte stigmatiseras mer, höra fler skämt på sin bekostnad (det är detta jag syftade på när jag pratade om respekt, samt andra väldigt förnedrande saker jag har hört människor säga), känna sig helt ensamma därför att ingen vågar prata om det, vara livrädda för att dejta pga okunskapen de kommer mötas av. Dethär handlar om mer än att få ligga, och att du verkligen inte verkar ta det på allvar utan istället fokuserar på saker som är självklara: till exempel att alla har rätt att avstå från sex av olika anledningar, eller att acne inte är att likställa med herpes, det är så otroligt onödigt.
Självklart förstår jag att man inte kan bli infertil av acne, och det var inte det jag syftade på. Jag syftade på att de båda ger symptom på huden, eftersom det är just de symptomen vilka ofta framställs som äckliga när man pratar om herpes. Sedan tänkte jag återigen påminna om det jag skrev i texten, eftersom du inte riktigt verkar ha förstått min poän med det jag skrev:
Ja, det finns risker med herpes. Dock är inte infertilitet en av dem, herpes är inte förknippat med infertilitet, så det förstår jag faktiskt inte varför du tar upp. De risker som finns är:
Att kvinnor som får utbrott vid förlossningen löper en liten risk att föra över viruset till sitt barn. Dock går kvinnor med herpes generellt sett på antivirala läkemedel under graviditeten, vilket eliminerar den risken. Får kvinnan ändå ett utbrott brukar man göra kejsarsnitt istället. Sedan finns det även en extremt liten risk för hjärnhinneinflammation vid herpesutbrott, detta förekommer då generellt sett hos personer som redan har nedsatt immunförsvar eller andra komplikationer sedan innan.
Andra åkommor som i sällsynta fall kan leda till allvarliga komplikationer är: Förkylning (hjärtstillestånd i samband med träning), feber, körtelfeber, vattkoppor, munherpes och så vidare. Förstår du min poäng nu? Det finns mindre risker med otroligt många saker vi kommer stöta på här i livet, och den objektivitet vi behåller när vi resonerar kring dessa risker, bör vi också behålla när vi diskuterar könsherpes. Det är inte representativt att framhäva undantagsfall när det gäller herpes, lika lite som det är representativt att framhäva risken för hjärtstillestånd när man pratar om förkylning och därmed skapa rädslor som egentligen är obefogade.
Vilket för mig till avslutet på det hela. Jag tycker inte att man är en dålig person om man avstår från en relation med någon för att den har herpes, men jag tycker att det är irrationellt om man ser till statistiken. Dock har alla människor har rätt till sin egen irrationalitet, och jag känner ingen ilska då jag exempelvis pratar med mina vänner om detta och de säger sårande saker, därför att de har helt enkelt inte tillräckligt med kunskap. Men, jag skulle uppskatta om vi kunde bygga ett samhälle där människor inte saknade denhär kunskapen eftersom den ändå är ganska viktig, då de flesta kommer stöta på någon med herpes någon gång i sitt liv. Om så inte för människors egen skull, så vore det bra att sprida informationen, så att den som vill undvika herpes åtminstone förstår hur vanligt det är så att denne är mer försiktig.
Det är ingen känslomässig propagandakampanj i självnyttans namn jag försöker föra här, jag är ute efter en mer kunskapsbaserad och objektiv syn på det hela. Men självklart gör det mig trött att det finns en total avsaknad av det i samhället idag, vilket du säkert märker.
Man kan för sjutton inte strunta i att berätta att man har en smittsam sjukdom för att man "mår dåligt" eller att det är jobbigt att berätta. Jag tycker det är förfärligt elakt att inte berätta så jag struntar faktiskt i om hon blir ledsen över den vetskapen.
Jag är säker på att du menar väl men att jämföra herpes med eksem och acne är bara fel. Herpes är inte bara mindre vackra hudutslag, det kan göra förfärligt ont och kan ge många problem som följd, och det kan du inte vifta bort bara för att det är ovanligt.
Vad gäller infertilitet så var det den information jag fick i de foldrar som skickades med mig av sjukhuset när jag fick veta att jag hade munherpes i underlivet. När jag läser på 1177 står det nu att det inte påverkar ens förmåga att bli gravid så den uppfattningen verkar inte förmedlas längre av svensk sjukvård däremot finns det definitivt andra källor som säger motsatsen fortfarande. Man får helt enkelt vara källkritisk och försöka bedöma på egen hand.
Jag svarade allihop i tråden inte bara dig, alltså var inte allt jag skrev riktat till dig. Den samlade stämningen i den här tråden innan jag svarade var ganska illa enligt mig. Därför kände jag ett behov att vara en motpol.
Jag hoppas ni allihop kan förlika er med att ni har herpes och att ni inte mår dåligt av det. Och jag hoppas verkligen att ni inte riskerar andras hälsa för att det är jobbigt att berätta att ni bär på herpesviruset för det är inte ok. Låt era partners själva avgöra ifall de vill riskera att bli smittade.