Inlägg från: Anonym (( har både mun och könsherpes)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (( har både mun och könsherpes))

Varför stigmat?

Bra inlägg!

Jag är 30+ och första gången jag fock munsår gick jag i sjätte klass. Det var plågsamt att få dessa utbrott och jag blev retad för detta som barn ( trots att 80% av befolkningen bär på HSV1 viruset). Som om detninte räckte fick jag dessutom herpes i underlivet för 3 år sedan ( första utbrottet) och det var typ 2 eftersom jag tog prov. Gjorde så ont och mådde både psykiskt och fysiskt ont. Sedan dess har jag haft utbrott flera gånger och senaste utbrottet varade länge, tog lång tid att läka. Jag lever varje dag med en slags ? rädsla? att det ska poppa upp. Min sambo vet inte om att jag har det i underlivet. Vi träffades precis när jag hade fått mitt primärutbrott ( inte han som smittade mig) eftersom det kom innan vi haft sex. Så vitt jag vet är han ej smittad eftersom han ej fått något utbrott och vi har varit ett par sedan feb 2016. Har aldrig sex vid känning ar utbrott och ser alltid till att vara helt läkt där nere.

Gynekolog och barnmorska har sagt att jag inte behöver berätta eftersom det ej lyder under smittskyddslagen men att det är mer en ? samvetsgrej? eftersom det KAN smitta även när man ej har ett pågående utbrott. Jag har ost inte orkat att säga detta och vill inte bli hatad för detta. Det som gör mig så arg är att man testar i princip bara för klamydia, gonorré som kan leda till sterilitet ovh som luder under smittskyddslagen. Aldrig att det någonsin pratats om herpes. Men herpes är jäkligt jobbigt att leva med vid utbrott och jag känner mig äcklig som bär på det ( även om det är vanligt).

Hur ofta får ni utbrott som lever med herpes i underlivet?

De senaste gångerna har jag fått det i samband med mens ( äter p-piller). Jag försöker leva sunt och väljer bort sådant som inte är bra för viruset som mat med högt arginininnehåll som tex nötter, choklad, gelatin.

Sömn är jätteviktig vid herpes men ibland lättare sagt än gjort att ej slarva med. Alkohol dricker jag sällan.

Kram till alla människor som lider av detta.

Min önskan är att detta snart skall komma ett botemedel.

Vet det forskas på detta i USA, men sådant tar tid...

Min vän har haft utbrott av herpes i underlivet 2 gånger för föeranör sedan. Fick det av min fd kille då han hade munsår. Det har aldrig kommit tillbaka och detta är 4 år sedan. Helt ärligt, hon säger inte att hon haft herpesutbrott för flera år sedan då det känns ganska märkligt. Om man har utbrott sällan/ aldrig så är risken extremt liten att smitta enligt min läkare.

Det är en samvetsfråga. Herpes lyder ej under smittskyddslagen och är inte farligt. Det kan vara farligt vid förlossning om mamman har ek pågående infektion och då får kvinnan kejsarsnitt. Självklart måste man berätta för barnmorska om msn blir gravid. Jag resonerar som som så här: Om jag träffar ngn såg se jag givetvis kondom i början. Blir det senare seriöst så kanske man kan säga att man tror man haft ett utbrott innan Så får partnern välja om denne vill utsätta sig för eventuell asytomatisk smitta. Läkare ser ofta herpes som en trivial åkomma men jag som lever med det vet vad det innebär. Det gör ont, begränsar ens liv vid utbrott och jag blir nedstämd. Vad jag vet har jag inte smittat min sambo. Han har aldrig haft något utbrott/ besvär och jag är extremt noga med min hygien, och har absolut inte sex vid känning/ eller att det tex ser rött ut där nere. Brukar säga att jag känner mig känslig i underlivet och behöver låta det vila, vilket han respekterar. Orkar faktiskt inte med att vara något ? slags herpe ansikte utåt?. Räcker med att jag får leva med denna jobbiga ofarliga sjukdom.

Ett terapeutiskt vaccin för oss som är smittade är min största önskan skall komma.

Jag äter också l- lysin kapsel, multivitamin och zink. Dock måste jag se till att inte slarva med sömnen.

Har valaciklovirtsbletter hemma att ta vid ev utbrott, men senaste gångerna har jag ej tagit. Hoppas varje dag på att det ej ska komma tilbaka mer, men typ2 är mer ? aggressiv? och är egentligen det som är könsherpes. Typ 1 återkommer sällan i underlivet då den inte trivs så bra där.

Hur ofta har ni som är bärare av herpes utbrott i underlivet?

Kram !

Håller med dig (Hade). Finns ingen anledning att berätta. Jag har dessvärre typ2 och får besvär vilket gör ont och som jag är ledsen över. Önskar jag aldrig mer fick tillbaka det. Kram!!

Så kan det vara. Jag väljer att inte berätta, iaf inte just nu. Orkar inte med det, i såfall får jag dra en rövare att jag tror jag smittat mig själv från tex munnen eller något.

Vill så gärna slippa några mer utbrott eller det hade varit ok att fåcdet 1 ger per år, men inte tex varje månad eller liknande. Detta år har jag haft det 3 gånger. Sista gången så tog det 3 veckor att läka, gången innan dess läkte det på 3-4 dagar. Börjar alltid med att det blir svullet och gör ont, sedan blir det skorpor. Hatar det men så är det.

Äter l lysin från hälsokost och vitaminer ( tillskott) och skippar choklad, kaffe, nötter. Ska tänka på att få mer sömn då det är viktigt. Så länge jag inte har utbrott är jag iaf glad men när för det blir som en annan människa. Har du typ 2 herpes?

Förlåt bara jag son inte läste ordentligt. Vad tränar du om jag får fråga? Jag har tidigare ridit mycket men har ej möjlighet lika mkt längre. Men gillar PW och sådant. Hur många utbrott per år får du? Jag vill inte behöva tex äta valaciklovir varje dag ( suppressionsbehandling).

Googlade på vaccin innan och fick upp en ny artikel från feb 2018 från Vetenskapens Värld och att vaccin bör finnas inom 10 år, blev lite glad av det! :)

Tack för ett så utförligt svar och tips :) Skönt att det läkt fort på dig och att du slipper framtida utbrott. Vissa får bara ett utbrott och aldrig mer men man kommer alltid vara smittbärare eftersom vi har viruset i kroppen. Jag äter också relativt sunt, men ibland blir det tex godis på helgerna, men jag har nog inte ätit choklad på över 2 år, inget jag saknar heller faktiskt hehe :) Bör bli bättre på att röra mig:) Ridsport är dock svårt bär jag har utbrott. Blir orolig att det ska bryta ut när jag får min mens. ( äter p piller men valde att skjuta upp mensen genom att inte göra uppehåll) då jag var på skidsemester förra veckan. Vill inte äta valaciklovir dagligen då jag inte tror det är bra för kroppen generellt. Vill bli stark utan att ta ngt som tycker tillbaka viruset. Vad bra att din mamma har koll på kommande eventuellt vaccin, det ger hopp! Vet att Genocea ( amerikansk läkemedelsbolag) var i sina senare studier men tyvärr lade projektet ned, Gen003 hette deras kandidat. Skicka gärna källan :)

Mina utbrott kommer i princip alltid på samma ställe, dvs på kanten av den inre blygdläppen. Blir först rött, sedan hinner jag knappt märka blåsor, men det blir väldigt svullet och ser inte klokt ut, så slutar det med skorpa/ skorpor. Är extremt noga med hygien ( alltid varit) och tvättar med Deodoc intimtvål, smörjer in då och då bör jagcwj har besvär med olivolja som jag köpte en sådant liten flaska av i affären. Skippar intimolja spaden innehåller 100 procent mineralolja vilket är dåligt. Sover alltid utan trosor ( bra att lufta) och brukar när jag kommer hem från arbetet lufta underlivet genom att ha mysberallor. Förr solade jag mycket men det vågar jag inte längre.

Har ej smittat vad jag vet eftersom ingen( 2 st) fått utbrott, men de kan ju vara smittbärare.

Min största önskan är att ett vaccin för oss drabbade kommer så fort som möjligt så man kan återfå sitt liv utan att oroa sig för utbrott och känna att det begränsar ens liv som jag känner.

Blev glad av ditt inlägg :)

När du skriver sådär verkar det som att du tror att mönniskor som har fått otur och få herpes i underlivet ligger runt. Det kan vara som så att du har haft sex med endast 2 personer och olyckligtvis blev du smittad. Man behöver alltså inte legat med massor personer!

Var glad om du slipper detta, för det är oerhört påfrestande att leva med( iaf för mig) och jag har aldrig legat runt med massor personer.

Det är ofarligt, men jobbigt.

Har ni tagit prov och fått svar på om ni har typ 1 eller 2? Det är olika prognos på återfall så det har faktiskt en viss betydelse. Typ 1 som egentligen är munherpes kommer oftast inte tillbaka i underlivet om det är den virustypen man har där. Typ 2 däremot som jag har är den typen som är könsherpes och mer aggressiv av sig då det blossar upp mer frekvent.

Önskar jag också kunde ha utbrott som läkte jättesnabbt och som knappt syns, men så är inte min verklighet dessvärre. Tycker det blir lika svullet etc som det var vid primärutbrottet.

Skönt att skriva här :)

Tack snälla för svar! Du har så mycket rätt under di skriver. Så ung och så mogen och klok, hurra för det! Jag hoppas jag inte får fler utbrott. Ska kolla upp sidan ASAP ??

Har kollat nu ??Se håller på med sin hemsida, men såg pp Facebook. Åh vad jag vill ha ett botemedel NU. Så länge man inte har utbrott så är livet? frid och fröjd? men jag vågar inte slarva med tex sömn, dricka massor alkohol och allmänt osunt levene, men såklart orkar man inte vara strikt hela tiden. Ätit lite godis i helgen och druckit lite vin så hoppas inte detta triggar. Har några p piller lvar sedan blödning och detta är jag rädd över att det ska blomma ut då...

tack återigen för tipset!

Får du inte besvär i underlivet? Eller på skinkan? Tog de prov på dig så de kunde påvisa typ 1 eller 2?

Jag har typ 2... den värsta sorten

Kram!

Tack för ett utförligt och innehållsrikt svar:)

Vet du några andra som berättat att de har herpes i underlivet? ( munsår har ju de flesta) jag har förresten en liten apparat som heter Virulite som jag använder mot munsår. Det är ljusterapi. Man håller den emot om tex känner ett utbrott är påväg och det tar 4 minuter. Den är mycket populär utomlands och FDA godkänd. Jag köpte den iaf. Har den med mig i resväskan om tex känner pirrningsr:) Den hjälper alltså immunförsvaret att stå emot angrepp genom att ljuset/ lasern stimulerar.

Köpte den på ehudvård på nätet.

Hämtade ut en förpackning valaciklovir att ha hemma i skåpet/ någon karta i handväskan för det känns ? skönt? men drömmen är att det ska kunna lanseras ett terapeutiskt vaccin inom en anar framtid. Vad jag förstått det det svårt med virus och enklare med bakteriesjukdomssr och många vaccinförsök har misslyckats. Gen 003 var ett vaccin som testades i fas II studier men det lades ner i höstas.

Jag har aldrig haft någon könssjukdom tidigsre och som du skrivit, inget det testas av på tex ungdomsmottagningar. Många läkare ser på herpes sömnen trivial åkomma men de har ingen aning om hur fysiskt och psykiskt påfrestande det är att leva med vetskapen om att utbrott kan ploppa upp när som helst. Det kan ju vara farligt med en aktiv infektion vid förlossning eller att bli smittad under graviditet, inte annars, då mest besvärligt.

Jag kan tex inte ha vilka byxor på mig jag vill vid utbrott, det för helt enkelt för int vid tryck. Brukar alltid lufta underlivet och sover utan trosor ( borde alls göra) och använder intimolja/ tvål. Alltid noga med hygien och det känns jävligt jobbigt att jag åkte på denna åkomma som varit ordentlig hela livet och så bet jag andra som ej har detta som legat runt etc. Livet är inte rättvist med det vet väl förvisso alla.

Jag hoppas du får en trevlig dag. Dags för att gå upp här och duscha.

Himla bra tråd :)

Svar på tråden Varför stigmat?