Varför stigmat?
Bra inlägg!
Jag är 30+ och första gången jag fock munsår gick jag i sjätte klass. Det var plågsamt att få dessa utbrott och jag blev retad för detta som barn ( trots att 80% av befolkningen bär på HSV1 viruset). Som om detninte räckte fick jag dessutom herpes i underlivet för 3 år sedan ( första utbrottet) och det var typ 2 eftersom jag tog prov. Gjorde så ont och mådde både psykiskt och fysiskt ont. Sedan dess har jag haft utbrott flera gånger och senaste utbrottet varade länge, tog lång tid att läka. Jag lever varje dag med en slags ? rädsla? att det ska poppa upp. Min sambo vet inte om att jag har det i underlivet. Vi träffades precis när jag hade fått mitt primärutbrott ( inte han som smittade mig) eftersom det kom innan vi haft sex. Så vitt jag vet är han ej smittad eftersom han ej fått något utbrott och vi har varit ett par sedan feb 2016. Har aldrig sex vid känning ar utbrott och ser alltid till att vara helt läkt där nere.
Gynekolog och barnmorska har sagt att jag inte behöver berätta eftersom det ej lyder under smittskyddslagen men att det är mer en ? samvetsgrej? eftersom det KAN smitta även när man ej har ett pågående utbrott. Jag har ost inte orkat att säga detta och vill inte bli hatad för detta. Det som gör mig så arg är att man testar i princip bara för klamydia, gonorré som kan leda till sterilitet ovh som luder under smittskyddslagen. Aldrig att det någonsin pratats om herpes. Men herpes är jäkligt jobbigt att leva med vid utbrott och jag känner mig äcklig som bär på det ( även om det är vanligt).
Hur ofta får ni utbrott som lever med herpes i underlivet?
De senaste gångerna har jag fått det i samband med mens ( äter p-piller). Jag försöker leva sunt och väljer bort sådant som inte är bra för viruset som mat med högt arginininnehåll som tex nötter, choklad, gelatin.
Sömn är jätteviktig vid herpes men ibland lättare sagt än gjort att ej slarva med. Alkohol dricker jag sällan.
Kram till alla människor som lider av detta.
Min önskan är att detta snart skall komma ett botemedel.
Vet det forskas på detta i USA, men sådant tar tid...