Varför stigmat?
Tack.
Jag kanske uttryckte mig klumpigt, det var inte meningen att peka ut dig. Jag menade rent generellt.
Kan inte säga att jag är jättepåläst om herpes i underlivet, är det som med munherpes att det bara smittar när viruset är aktivt?
Jag dömer ingen med herpes, jag har det ju själv! Bara på en annan del av kroppen. Det är självklart att människovärdet inte sitter i om du har herpes eller ej. Och jag kan hålla med om att just detta virus faktiskt är stigmatiserat. Har hört kommentarer som "skabbråtta" som ett exempel.
Fast jag bryr mig inte om sånt, ingen vet ju heller vad det var för sår jag hade emellanåt och ingen behöver vidröra dem. Förresten får de inte det heller.
Min partner har pussat på mig under alla år, med eller utan blåsor. Jag varnade honom, han tog risken. Han blev inte smittad.
Vet du om man kan vara immun mot herpes? Tänker på sambon... som pussat mig säkert tusen gånger med aktiva herpesblåsor!
Jag vet inte om väninnan går på medicin, visste knappt att det ens existerar. För egen del har det gått över av sig självt som det verkar. Har inte haft utbrott på flera år. Det har sina fördelar också att bli äldre.
Nej, kände inte till risken för att blir smittad av behandlad HIV, enligt en smittläkare jag hörde på radion finns det inte säkra uppgifter om detta. Var har du fått dina uppgifter?
Det det enda sättet för resterande 80% (de som knappt får symptom) att veta om de har herpes skulle därför vara att gå och ta ett omotiverat blodprov, vilket kan ordnas med lite övertalning hos läkaren. Min motivering till att få ett sådant prov var att jag åtminstone visste att jag dejtade någon med herpes. Jag är osäker på om det eventuellt går att beställa blodprov på internet, men inget blodprov ger än så länge ett 100% resultat. Du ser alltså hur svårt det är att kartlägga herpes, därav kan jag tycka att moralismen kring att undvika herpes är ganska orimlig egentligen, eftersom att det egentligen inte finns resurser inom vården för den som verkligen aktivt försöker med detta. I kombination med detta bär 30% av Sveriges befolkning på könsherpes, och 80% bär på munherpes, så risken att möta någon som kan råka smitta en är stor.
Det är alltså 80% sannolikhet att din man har munherpes, isåfall asymptomatiskt, men det kan vara så att han helt enkelt inte har det. Lite övrig intressant information är att munherpes kan smitta till underlivet och ca 30-50% utav fall av herpes i underlivet är faktiskt typ 1. Att däremot få könsherpes någon annanstans än i underlivet är dock mycket ovanligt.
Känns fint att du inte dömer, det gör mig verkligen glad att läsa. Och att någon förstår stigmat känns ännu bättre, för det påverkar en verkligen ganska mycket.
Jodå, det finns en hel del! L-lysin är ett bra kosttillskott du kan tipsa henne om också, det minskar frekvensen en del.
Där fick du mig faktiskt, den siffran är något jag läste i en debattartikel i ämnet. Det var i en väletablerad tidning visserligen, men en bättre källhänvisning hade jag ju kunnat komma med.