Hej! Jag har en lång lista åt dig när du är redo och du kan bara göra det som passar dig och välja ut själv :
- Bryta kontakten helt du ska göra allt för att slippa påminnas om personen så bilder minnen i hemmet se sociala medier på x, bort! Inga kanaler ska finnas till dig.
- Gör din lägenhet till "nutid" släng det ni delade det ni köpte ihop ta en sväng på stan skaffa nya sönglskan som är 100 % DU och 100 % NU. Skaffa ny duschtvål skaffa nåt nytt plagg, forma ditt nya liv och få in nya detaljer som associeras dit.
- Film som rehabilitering. Googla det temat du vill ha på filmer som påminner om ditt liv eller dit du vill. "Movies about.." och gör detta till din jag-stund när du får känna ut allt och kanske skratta mellan varven av sorg och saknad. Känn ut allt.
- Börja på NYTT. Nya hobbies. Något nytt projekt. Ny kurs. Ny miljö du vistas i. Hitta din plats!
- Estetiska kreativa idéer. Detta är nyttigt och funkar som antidepressiva piller, måla, skriva , fota, filma, sjunga, spela musik, lyssna musik, teater film drama. Det är viktigt att uttrycka känslorna så de landar utanför dig in i pappret in i ett ackord eller i en scen.
- Naturens krafter med motion. Ut och gå i skogen var med dig själv och lägg märke till hur allting känns i skogen alla dofter. Ljud. Terrängen. Vädret. Känslan. Hitta roliga ställen att vandra på. Ta med musiken fota filma. Lek med dina idéer!
- Rutiner rutiner rutiner. Upp samma tid i säng samma tid är ungefär samma tid. Och ät inte pizza och skit är bra lagad mat du själv åstadkommit. Kan du inte laga mat? Utmärkt! Du får skaffa en kokbok och starta, ett nytt recept per dag :) vi växer med våra uppgifter så ge sig uppgifter varje dag!
- Anhörigas stöd. Att kunna skratta så väl som prata och gråta med de du har närmast. Att vara ärlig mot dig själv genom att vara ärlig mot de hur du känner och mår i processen låt de finnas med på vägen. Du är stark och självständig för ATT du söker stöd!
- Mening. Sammanhang. Vad i livet är djupt för dig? Vad består dina mål och drömmar av? Har du inga? Sätt dig vid datorn och skriv!
"Målet för den här månaden är att..."
"Till sommaren vill jag kunna...."
"om ett år vill jag känna..."
"Idag kommer jag göra... För att kunna tacka mig själv imorgon"
Använd fantasin!
- Våga vara s j ä l v (utan dejter flirtade utan festande utan massa som flyr dig från verkligheten) våga möta dig själv! Och gör det via detta jag tipsar om.
- Skriv av dig då och då dina tankar istället för att bära de inuti.
- Du får vara sorgsen - men du får inte ätas upp av sorgen, bygg inte bo i sorgen utan kika bara genom fönstret och erkänna vad du upplever sen kan du vandra vidare.
Slutligen, att gå vidare det är förjääävla jobbigt jag är själv i det stadiet men vet du vad som är jobbigare?
Att stanna kvar i något som lämnat.
/ E