• Anonym (Hjälp!)

    Orosanmälan

    Jag och min sambo var hos familjerådgivningen nu under veckan då vi har mycket konflikter hemma som vi behöver hjälp med att hantera. Vi har ett barn strax under 1 år.

    Under samtalet berättade vi att det förekommer mycket bråk och skrik och att vi mår båda väldigt dåligt. Familjerådgivaren sa att hon enligt lag har skyldighet att anmäla om det framkommer uppgifter om att ett barn utsätts för psykisk eller fysisk misshandel och att våra bråk och skrik klassas som psykisk misshandel mot barnet. Hon sa inte tydligare än så om hon faktiskt tänkte anmälan oss men hon poängterade hur viktigt det var att vi slutade skrika och bråka och att hon vill träffa oss snart igen (har en tid nästa vecka).

    Mitt dåliga samvete äter upp mig inifrån och jag är livrädd för att soc kommer ta vårat barn! Det är mycket tjafs mellan oss ja, men långt ifrån varje dag. Våra bråk är större i perioder, vissa perioder kan vi ha det rätt så bra ändå. Vi ger massor av kärlek till vår son, han är det käraste jag har! Vi har bestämt oss för att nu blir det inget mer bråk och skrik, vi måste sluta med det för vår sons skull! Vi går naturligtvis isär om det är det som krävs för att få behålla vårt barn.

    Finns det någon som har insyn eller varit i liknande situation om möjlig utgång för vår familj? Jag håller på att gå sönder :( kan tillägga att det är min sambo som är högljudd och skriker under våra bråk, jag håller mig lugn, just för vår sons skull.

  • Svar på tråden Orosanmälan
  • Anonym (Tjej)

    Tror inte ni behöver vara oroliga för det. Säg att nu slutat skrika inför barnet nästa gång så anmäler hon kanske inte och blir det anmälan blir det förmodligen bara ett samtal och sedan är det klart. Ni visar ju båda även i texten här att ni är bra föräldrar.

    Fortsätter problemen får ni hjälp i första hand. Det ska vara riktigt dåligt för att de ska ta barnet

  • Anonym (Marina)

    Ja det finns en risk att ni förlorar er son. Det beror på vad soc tycker efter de har besökt er. Om de hör att ni slutat bråka helt eller separerar så kan de låta barnet vara. Det finns alltid en risk att prata om bråk med utomstående när barn är inblandat.

    De kommer givetvis påbörja en utredning. Ni kan tvingas att separera.

  • Anonym (J)

    En familjehemsplacering är kostsam för kommunen och traumatisk för barnet så det är verkligen inte det första soc tar till när ett barn har det dåligt hemma. Det första som ska göras är att ni föräldrar får hjälp med er relation, och det har ni ju redan ordnat med själva så ni ligger steget före soc. Att ni grälar är inte bra men i övrigt gör ni allting rätt. En bra förälder är en som ber om hjälp med sådant den inte reder ut själv.

  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Marina) skrev 2018-03-31 09:57:20 följande:

    Ja det finns en risk att ni förlorar er son. Det beror på vad soc tycker efter de har besökt er. Om de hör att ni slutat bråka helt eller separerar så kan de låta barnet vara. Det finns alltid en risk att prata om bråk med utomstående när barn är inblandat.

    De kommer givetvis påbörja en utredning. Ni kan tvingas att separera.


    Jag förstår att det är hemskt när barn behöver bevittna bråk men finns det verkligen familjer där man inte bråkar?

    Du tror att familjerådgivaren redan anmält oss eller?
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (J) skrev 2018-03-31 10:04:54 följande:

    En familjehemsplacering är kostsam för kommunen och traumatisk för barnet så det är verkligen inte det första soc tar till när ett barn har det dåligt hemma. Det första som ska göras är att ni föräldrar får hjälp med er relation, och det har ni ju redan ordnat med själva så ni ligger steget före soc. Att ni grälar är inte bra men i övrigt gör ni allting rätt. En bra förälder är en som ber om hjälp med sådant den inte reder ut själv.


    Jag hoppas så att du har rätt! Tror du att familjerådgivaren har anmält oss redan eller vill han prata med oss fler gånger först?
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-03-31 09:55:56 följande:

    Tror inte ni behöver vara oroliga för det. Säg att nu slutat skrika inför barnet nästa gång så anmäler hon kanske inte och blir det anmälan blir det förmodligen bara ett samtal och sedan är det klart. Ni visar ju båda även i texten här att ni är bra föräldrar.

    Fortsätter problemen får ni hjälp i första hand. Det ska vara riktigt dåligt för att de ska ta barnet


    Jag hoppas han inte hunnit anmäla än och att han vill avvakta till nästa möte. Det var det intrycket jag fick först men nu under natten började jag tänka att det är hans skyldighet och att han därför anmälde på direkten.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (aber) skrev 2018-03-31 10:49:19 följande:

    Varför bråkar ni? Kan ni inte sluta med det?


    Vi bråkar om ansvarsfördelningen hemma mestadels. Brist på sexlust och sambons korta stubin.
  • Anonym (En som vet)

    Alla skolor, vårdinrättningar och så vidare har anmälningsplikt. På gott och ont.
    Det går t ex inte att söka vård för missbruk om man har hemmaboende barn utan att bli anmäld. Myndigheter bakbinder alltså föräldrar, man behöver vård, stöd och hjälp men kan inte söka det för då anmäler de till soc.

    Som svar på dina funderingar så tror jag absolut inte att de tar er son. Men, då måste ni vara samarbetsvilliga. Medverka i de åtgärder som soc föreslår. De kan inte tvinga er men det är inte till er fördel om ni nekar medverkan.
    En annan åtgärd är att soc har en personal hemma hos er, minns inte vad det kallas. Samma där, ni kan neka.

    Det viktigaste är att ni slutar bråka! Fortsätter det så kommer er son bli ett oroligt barn som väcker oro både på förskola och i skola i framtiden och anmälningarna kommer fortsätta att ramla in. Ju fler anmälningar desto sämre framtidsutsikter.

  • Anonym (mmm)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2018-03-31 10:45:56 följande:
    Jag förstår att det är hemskt när barn behöver bevittna bråk men finns det verkligen familjer där man inte bråkar?

    Du tror att familjerådgivaren redan anmält oss eller?
    Ja, vi bråkar inte. 

    Men det är som sagt högst ovanligt att man skulle flytta barnet den er. Det gör man när inget annat fungerat. Är ni villiga att arbeta på ert sätt att kommunicera och de ser att det blir bättre så kommer ingen gör något annat än att stötta er. 

    jag tror att hon anmält, eller kommer göra det efter ert nästa möte. 
Svar på tråden Orosanmälan