• Mom2be262

Amning?

Har lite olika frågor kag inte lyckas googla fram något bra svar på...

Jag har små bröst och är orolig över att det innebär att jag inte kommer kunna amma. Bebisen kommer i slutet av månaden (om ca 3-4 veckor). Brösten har knappt växt en centimeter... samma storlek sedan innan kupmässigt men runt om större (beror på magen såklart) storlek är ca 85B... nu 90B

Vad avgör om det inte fungerar?

En konstig fråga; om det skulle fungera,svettas man mycket när man ammar? Är bröstpump vettigt att köpa nu eller efter att bebisen är född?

• Svar på tråden Amning?
  • Anonym (V)

Nej. Storleken har inget med funktionen att göra. De flesta med små bröst ammar utan problem. Det är tekniken hos bebisen och bröstvårtans utformning som spelar roll.

Ja man brukar svettas pga hormonerna, inte för att man ammar just dä utan man har lätt att svettas alltid.

En handpump kan vara bra att ha redo hemma ja men är absolut inget måste.

• Anonym (P)

Jag har slikonbröst och ammar

Trodde inte de skulle funka men de gör de

Bebisen är 5 veckor

Och det finns abolsut ingen som vet att jag har slikon tom min man ...

amma går om man vill verkligen amma

• Mom2be262

Vad skönt att höra! Det sär med bröstvårtornas utformning, mina är ganska ?platta?, inga utåtstående vårtor, tror ni de gör chanserna sämre? Dock är de mörka delarna (vårtgården?) större nu än innan (tack för era svar, inser hur dum jag låter haha)

• Anonym (hd)

Storleken på brösten har inget med mjölkproduktionen att göra.
    Du behöver ingen pump.
    Kan inte minnas att jag svettades mer när jag ammade.
    Man behöver heller inte ha utstående bröst vårtor.

• Anonym (CW)
    Anonym (P) skrev 2018-04-01 19:58:46 följande:

Jag har slikonbröst och ammar

Trodde inte de skulle funka men de gör de

Bebisen är 5 veckor

Och det finns abolsut ingen som vet att jag har slikon tom min man ...

amma går om man vill verkligen amma

Bröststorleken har inget att göra med om det går att amma. Däremot har du fel i ditt konstaterande att "amma går om man verkligen vill amma". Jag har små bröst, fyller inte ens ut en A-kupa som icke-gravid/ammande. Jag ammade våra två första barn utan problem. Det var lite tufft i starten men sedan ammade jag respektive barn i 1,5 år hur enkelt som helst. När trean kom tog jag helt förgivet att amningen skulle funka, men det gick bara inte. Jag kämpade dag som natt, pumpade ut, tog hjälp av amningshjälpen och BVC. Jag gjorde ALLT, men det gick inte. Det var tillslut BVC som konstaterade att det inte var någon idé att försöka mer när vår dotter var ca en månad gammal, utan vi fick gå över helt till ersättning. Så kom inte och påstå att "det går om man bara vill", för ibland spelar det ingen roll hur mycket man vill och kämpar. Förlåt om min ton låter hård, jag menar verkligen inte att låta otrevlig, men jag har blivit smått överkänslig för kommentarer som dessa.
  • Anonym (Små)

90B är ju en kupstorlek större än 85B, så då har brösten vuxit redan. Oavsett så behöver de inte göra det under graviditeten (växte inte på mig förrän efter förlossningen), mjölkkörtlar finns där oavsett storlek. Så storleken har inget med amningen att göra! Jag hade/har små bröst och har ammat ett barn i ca 3 år + ett till barn pågående, inga problem alls.

Har inte hört något om att man svettas mer vid amning, däremot brukar man bli rejält och akut törstig när man ammar i början.

Vänta med bröstpump till efteråt så du vet om du ens har användning av en!

Grattis till bebben!

• Anonym (Små)
    Mom2be262 skrev 2018-04-01 20:20:59 följande:

Varför skulle ni rekommendera/inte rekommendera bröstpump?

Jag har använt min pump ca 2 ggr sammanlagd efter 2 barn, men vid dessa tillfällen hade det gått lika bra att handmjölka. För mig har den varit överflödig men har aldrig matat med flaska heller. Det är svårt att veta innan om man vill/kan mata med flaska (inget av mina barn har fattat flaska eller napp) så det är lika bra att vänta och se om behovet uppstår
  • EpicNurse

Som de flesta redan sagt så påverkar inte storleken mjölkproduktionen.

Ja, det är vanligt att man svettas mer. Kanske inte just minuterna när man sitter och ammar. Men överlag så svettas man mer eftersom hormonerna man har i kroppen när man ammar bidrar till det.

Du måste inte köpa pump förrän du vet att du behöver det.

Anonym (Små) skrev 2018-04-01 20:30:04 följande:

90B är ju en kupstorlek större än 85B, så då har brösten vuxit redan.

Grattis till bebben!

Fast det är bokstaven som är kupstorleken. Siffrorna är måttet runt om. Men det är en större bhstorlek helt och hållet.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mom2be262

Angående bröst storlek är set måttet under bysten som gått upp pga bevismaterial, men inget runt kuppen, dehar samma mått som innan förutom kanske någon cm + men jag förstår att amningen inte handlar om storleken ;) vad är det som gör att amning kanske inte fingerar? Producerar man ingen mjölk?

• Anonym (hd)
    Anonym (CW) skrev 2018-04-01 20:25:00 följande:
    Bröststorleken har inget att göra med om det går att amma. Däremot har du fel i ditt konstaterande att "amma går om man verkligen vill amma". Jag har små bröst, fyller inte ens ut en A-kupa som icke-gravid/ammande. Jag ammade våra två första barn utan problem. Det var lite tufft i starten men sedan ammade jag respektive barn i 1,5 år hur enkelt som helst. När trean kom tog jag helt förgivet att amningen skulle funka, men det gick bara inte. Jag kämpade dag som natt, pumpade ut, tog hjälp av amningshjälpen och BVC. Jag gjorde ALLT, men det gick inte. Det var tillslut BVC som konstaterade att det inte var någon idé att försöka mer när vår dotter var ca en månad gammal, utan vi fick gå över helt till ersättning. Så kom inte och påstå att "det går om man bara vill", för ibland spelar det ingen roll hur mycket man vill och kämpar. Förlåt om min ton låter hård, jag menar verkligen inte att låta otrevlig, men jag har blivit smått överkänslig för kommentarer som dessa.
    Vad trodde man det berodde på att det inte funkade?
  • Anonym (Små)
    EpicNurse skrev 2018-04-01 20:39:56 följande:

Fast det är bokstaven som är kupstorleken. Siffrorna är måttet runt om. Men det är en större bhstorlek helt och hållet.

Ja, många tror att det är så. Siffran anger omkretsen och bokstaven är kupstorleken, men 85B har samma kupstorlek som 90A. 70C är lika stora bröst som 90A. "C-kupa" är alltså ingen allmän storlek som man brukar säga utan beror av siffran före. Abecitas bh-guide skriver exempelvis "Passar inte kupan? Tänk på att kupan växer med omkretsen. Går du upp i omkrets kan du behöva minska storlek på kupan"
  • Brazillove

Hade små bröst hinnan min son föddes (65B) och dom är fortfarande små (större än förut men inga bomber direkt, vet dock inte vilken storlek jag har nu) 

Men min son är alltid mätt och belåten efter amningen. Låt bebisen suga när den vill så går det nog bra då det styr hur mycket mjölk du producerar.

• EpicNurse
    Anonym (Små) skrev 2018-04-01 23:31:26 följande:

Ja, många tror att det är så. Siffran anger omkretsen och bokstaven är kupstorleken, men 85B har samma kupstorlek som 90A. 70C är lika stora bröst som 90A. "C-kupa" är alltså ingen allmän storlek som man brukar säga utan beror av siffran före. Abecitas bh-guide skriver exempelvis "Passar inte kupan? Tänk på att kupan växer med omkretsen. Går du upp i omkrets kan du behöva minska storlek på kupan"

Precis.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Inte jag)
    Anonym (hd) skrev 2018-04-01 23:08:49 följande:

Jag citerar din fråga men det var inte jag som skrev inlägget du ställde denna fråga till.

Jag kunde inte heller amma. Eller kunde och kunde, vem vet vad som hade hänt om jag hade fortsatt efter de tre veckorna jag försökte. De tre veckorna resulterade i att mitt barn gick ner i vikt och var påverkad (slö) jag var på undersökningar både på vårdcentral och förlossningen. Jag var på båda ställena flera gånger eftersom de skickade mig mellan sig. Jag tog hjälp av Amningshjälpen och BVC, ingen förstod vad som var fel. Jag hade höga infektionsvärden så de misstänkte mjölkstockning men ingen av läkarna var säker. De ville inte ge mig antibiotika innan de visste vad infektionen berodde på. Problemen försvann när jag slutade amma.

Möjligtvis kunde jag ha tagit upp amningen när jag blev frisk men då var jag så mentalt slut att bara tanken på att amma kändes orimlig. Jag minns i princip inte min sons första veckor i livet eftersom jag hade så hög feber.

Idag har jag beräknad BF till barn nr 2. Jag har bestämt mig för att försöka amma igen. Det kommer vara tufft (främst psykiskt) eftersom jag har så fruktansvärt dåliga minnen från förra gången men jag har ju förstått att historien inte behöver upprepa sig så jag ska ge det en chans även denna gång!
  • Anonym (hd)
    Anonym (Inte jag) skrev 2018-04-02 08:09:40 följande:
    Jag citerar din fråga men det var inte jag som skrev inlägget du ställde denna fråga till.

Jag kunde inte heller amma. Eller kunde och kunde, vem vet vad som hade hänt om jag hade fortsatt efter de tre veckorna jag försökte. De tre veckorna resulterade i att mitt barn gick ner i vikt och var påverkad (slö) jag var på undersökningar både på vårdcentral och förlossningen. Jag var på båda ställena flera gånger eftersom de skickade mig mellan sig. Jag tog hjälp av Amningshjälpen och BVC, ingen förstod vad som var fel. Jag hade höga infektionsvärden så de misstänkte mjölkstockning men ingen av läkarna var säker. De ville inte ge mig antibiotika innan de visste vad infektionen berodde på. Problemen försvann när jag slutade amma.

Möjligtvis kunde jag ha tagit upp amningen när jag blev frisk men då var jag så mentalt slut att bara tanken på att amma kändes orimlig. Jag minns i princip inte min sons första veckor i livet eftersom jag hade så hög feber.

Idag har jag beräknad BF till barn nr 2. Jag har bestämt mig för att försöka amma igen. Det kommer vara tufft (främst psykiskt) eftersom jag har så fruktansvärt dåliga minnen från förra gången men jag har ju förstått att historien inte behöver upprepa sig så jag ska ge det en chans även denna gång!
    Ja ge det en chans . De gick knaggligt med första barnet för mig med. Men andra och tredje gick bra.
  • Anonym (CW)
    Anonym (hd) skrev 2018-04-01 23:08:49 följande:

Jag vet verkligen inte. Kanske var det för att amningen inte kom igång direkt då jag hade kvarhållen moderkaka, fick köras direkt till op och var borta drygt åtta timmar från vår dotter innan jag kunde amma första gången. Men det är ren spekulation från min sida.
  • Anonym (CW)
    Anonym (Inte jag) skrev 2018-04-02 08:09:40 följande:

Jag väntar nu vår fyra och inser att detta fortfarande är ett öppet sår hos mig. Pratade med min barnmorska och tydligen kan man få "amningsstöd" redan under graviditeten, vilket jag tackade ja till. Nu är det ju lite sent för dig om du har BF idag (spännande!) men jag råder dig att prata med barnmorskorna på förlossningen så kan de förhoppningsvis ge dig ett bra stöd! Håller tummarna för oss båda!
  • Anonym (Inte jag)
    Anonym (CW) skrev 2018-04-02 18:28:21 följande:

Jag väntar nu vår fyra och inser att detta fortfarande är ett öppet sår hos mig. Pratade med min barnmorska och tydligen kan man få "amningsstöd" redan under graviditeten, vilket jag tackade ja till. Nu är det ju lite sent för dig om du har BF idag (spännande!) men jag råder dig att prata med barnmorskorna på förlossningen så kan de förhoppningsvis ge dig ett bra stöd! Håller tummarna för oss båda!

Tack för peppen! Jag är en väldigt öppen person och har pratat med min bm på MVC om min "oro" och hon har skrivit in det i min journal. Jag kommer dessutom att ta emot all hjälp jag kan få på BB. Samtidigt känner jag mig trygg i att säga stopp om jag märker att det inte fungerar för mig. Jag har också bett min man att vara stödjande i frågan och hjälpa mig med beslut kring amningen om det är så att jag inte själv tänker klart...
Svar på tråden Amning?