Inlägg från: Anonym (CW) |Visa alla inlägg
  • Anonym (CW)

Amning?

Anonym (P) skrev 2018-04-01 19:58:46 följande:

Jag har slikonbröst och ammar

Trodde inte de skulle funka men de gör de

Bebisen är 5 veckor

Och det finns abolsut ingen som vet att jag har slikon tom min man ...

amma går om man vill verkligen amma

Bröststorleken har inget att göra med om det går att amma. Däremot har du fel i ditt konstaterande att "amma går om man verkligen vill amma". Jag har små bröst, fyller inte ens ut en A-kupa som icke-gravid/ammande. Jag ammade våra två första barn utan problem. Det var lite tufft i starten men sedan ammade jag respektive barn i 1,5 år hur enkelt som helst. När trean kom tog jag helt förgivet att amningen skulle funka, men det gick bara inte. Jag kämpade dag som natt, pumpade ut, tog hjälp av amningshjälpen och BVC. Jag gjorde ALLT, men det gick inte. Det var tillslut BVC som konstaterade att det inte var någon idé att försöka mer när vår dotter var ca en månad gammal, utan vi fick gå över helt till ersättning. Så kom inte och påstå att "det går om man bara vill", för ibland spelar det ingen roll hur mycket man vill och kämpar. Förlåt om min ton låter hård, jag menar verkligen inte att låta otrevlig, men jag har blivit smått överkänslig för kommentarer som dessa.
  • Anonym (CW)
    Anonym (hd) skrev 2018-04-01 23:08:49 följande:

Vad trodde man det berodde på att det inte funkade?

Jag vet verkligen inte. Kanske var det för att amningen inte kom igång direkt då jag hade kvarhållen moderkaka, fick köras direkt till op och var borta drygt åtta timmar från vår dotter innan jag kunde amma första gången. Men det är ren spekulation från min sida.
  • Anonym (CW)
    Anonym (Inte jag) skrev 2018-04-02 08:09:40 följande:

Jag citerar din fråga men det var inte jag som skrev inlägget du ställde denna fråga till.

Jag kunde inte heller amma. Eller kunde och kunde, vem vet vad som hade hänt om jag hade fortsatt efter de tre veckorna jag försökte. De tre veckorna resulterade i att mitt barn gick ner i vikt och var påverkad (slö) jag var på undersökningar både på vårdcentral och förlossningen. Jag var på båda ställena flera gånger eftersom de skickade mig mellan sig. Jag tog hjälp av Amningshjälpen och BVC, ingen förstod vad som var fel. Jag hade höga infektionsvärden så de misstänkte mjölkstockning men ingen av läkarna var säker. De ville inte ge mig antibiotika innan de visste vad infektionen berodde på. Problemen försvann när jag slutade amma.

Möjligtvis kunde jag ha tagit upp amningen när jag blev frisk men då var jag så mentalt slut att bara tanken på att amma kändes orimlig. Jag minns i princip inte min sons första veckor i livet eftersom jag hade så hög feber.

Idag har jag beräknad BF till barn nr 2. Jag har bestämt mig för att försöka amma igen. Det kommer vara tufft (främst psykiskt) eftersom jag har så fruktansvärt dåliga minnen från förra gången men jag har ju förstått att historien inte behöver upprepa sig så jag ska ge det en chans även denna gång!

Jag väntar nu vår fyra och inser att detta fortfarande är ett öppet sår hos mig. Pratade med min barnmorska och tydligen kan man få "amningsstöd" redan under graviditeten, vilket jag tackade ja till. Nu är det ju lite sent för dig om du har BF idag (spännande!) men jag råder dig att prata med barnmorskorna på förlossningen så kan de förhoppningsvis ge dig ett bra stöd! Håller tummarna för oss båda!
Svar på tråden Amning?