• Anonym (KalleSnus)

Brukar banken säga nej när man vill köpa ut sin sambo?

Funderar på att lämna min sambo och då kommer det med högsta sannolikhet bli så att jag bor kvar och hon flyttar. Vi delar lägenheten 50/50 och jag kommer i runda slängar få betala 150-200k till min sambo för att lösa ut henne. Sen tar jag ju såklart över hennes halva av lånet som ligget på en dryg miljon. Behöver dock ta ett lån för att betala henne den summan på 150k. Tjänar 25 000 i månaden och har fast anställning. Händer det ofta att banken nekar mig att köpa ut min sambo och att vi istället får sälja och dela på pengarana?

• Svar på tråden Brukar banken säga nej när man vill köpa ut sin sambo?
  • Anonym (t)

Vad är lägenheten värderad till?

Varför ska du köpa ut henne för en mkt mindre summa än lånet och varför tar du över hennrs lån?

• Anonym (.)

Ja sådant händer. så du vill låna drygt 2.2 mnkr på en årslön på 300k? Låter på tok för mycket lån.

En vän fick sälja motvilligt när de separerade.Enklast är om du fyller i en räknesnurra på bankens hemsida och ser hur mycket du får låna.

• Anonym (Svårt)

Låter lite tveksamt om de går med på det. Ett lån på 2 miljoner samt ett blancolån på ca 150k låter tufft. Är det vad hon lagt in i handpenning eller beräknad värdeökning? Ni bör ju göra en ny värdering till att börja med. Och jag tror att det skulle vara bra om du har en borgensman i bakfickan om det skulle behövas. Men tänk också på att om din bank skulle säga nej så kan du prova med flera banker/låneinsitut och flytta befintligt lån om någon skulle acceptera dig.

• Kjell2
    Anonym (KalleSnus) skrev 2018-04-01 20:06:25 följande:

Funderar på att lämna min sambo och då kommer det med högsta sannolikhet bli så att jag bor kvar och hon flyttar. Vi delar lägenheten 50/50 och jag kommer i runda slängar få betala 150-200k till min sambo för att lösa ut henne. Sen tar jag ju såklart över hennes halva av lånet som ligget på en dryg miljon. Behöver dock ta ett lån för att betala henne den summan på 150k. Tjänar 25 000 i månaden och har fast anställning. Händer det ofta att banken nekar mig att köpa ut min sambo och att vi istället får sälja och dela på pengarana?

Din relativt låga inkomst gör det svårt.
  • Tveksamt

Det är svårt att säga något med någon större säkerhet utan att veta hur stort lån du har på din del av lägenheten nu.

Du säger att din sambos lån på sin halva är ca 1 miljon, har du lika stort lån?

Isf låter det knepigt skulle jag säga. Har du mindre (typ inget lån alls) på din halva så känns det rimligare.

Men de enda som kan svara säkert är banken.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (KalleSnus)

Var lite otydlig märker jag. Vi har ett gemensamt lån på 1 100 000. Lägenheten köptes för 1,3 och är idag värd runt 1,5.

Ska väl bara betala tillbaka kobtantinsatsen plus hälften av det ökade värdet av lägenheten minus lite småsummor från mäklare osv?

• Anonym (.)

Räkneexempel.

Mäklarkostnad/avdragsgill renovering 50

Inköpspris 1300

Försäljningspris 1500

Insats 200

Vinst = 1500 - 50 - 1300 = 150

Vinstskatt = 150 x .22 = 33

Vinst efter skatt = 117

Betalar du din sambo halva insatsen (ca 100)+ halva vinsten efter skatt (ca 59) och tar över hennes kvarvarande lån borde det bli rätt.

Inte omöjligt att banken tillåter att du tar över lånet. Har du föräldrar som kan gå in som borgenär borde det gå bra.

• Anonym (Jo)
    Tveksamt skrev 2018-04-02 12:34:31 följande:
    Det är svårt att säga något med någon större säkerhet utan att veta hur stort lån du har på din del av lägenheten nu.
    Du säger att din sambos lån på sin halva är ca 1 miljon, har du lika stort lån?
    Isf låter det knepigt skulle jag säga. Har du mindre (typ inget lån alls) på din halva så känns det rimligare.
    Men de enda som kan svara säkert är banken.
    Håller med
Svar på tråden Brukar banken säga nej när man vill köpa ut sin sambo?