Inlägg från: Anonym (D.D.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D.D.)

Varför väljer kvinnor ändå dåliga män?

Anonym (Hanna) skrev 2018-04-04 14:39:50 följande:

Kan ju lägga till att en möjlig definition av ofarlig är intesägande och menlös. Och där kan jag hålla med dig, många (för att inte säga de flesta) väljer bort en partner som de upplever som intesägande och menlös.

Men det har ju väldigt lite med att göra att kvinnor som säger sig gilla snälla, trygga och omtänksamma män skulle välja dåliga män i praktiken.

De mer framåt männen de väljer behöver inte vara sämre. Skulle snarare säga tvärtom eftersom du i exempelvis i föräldrarskap behöver vara tydlig och sätta gränser. I det inbegriper att du med viss aggression måste visa vad som gäller.

Om kvinnor hade börjat berätta vad de attraheras av istället för vilken man de vill ha så skulle det bli en mer verklighetstrogen bild.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-04-04 14:34:40 följande:

Menar du att de väljer bort dessa till synes ofarliga män på grund av att de är ofarliga? .

Ja, hur ska en ofarlig man kunna agera i en krissituation då familjen är utsatta för allvarligt hot, om han varken kan visa aggression eller skapa rädsla hos andra.

Den ofarlige mannen är farlig för kvinnan eftersom han inte kan avlägsna hot.
  • Anonym (D.D.)
    klyban skrev 2018-04-04 22:09:46 följande:

Själv är jag harmlös och så icke aggressiv man kan vara.

Dock skulle jag inte tveka en sekund på att försvara mig och med anpassat våld.

Det är möjligt men hur ska kvinnan veta det?

Som någon skrev ovan är det en marknad där det gäller för männen att visa vad de kan.
  • Anonym (D.D.)
    klyban skrev 2018-04-05 00:21:44 följande:

Om frågan kommer upp, så kan jag berätta.

Det är inte speciellt svårt faktiskt.

Eller så får man vackert vara tillsammans så länge att det visar sig själv.

Även saknas behovet av beskydd.

Behovet saknas inte men visst finns det viktigare faktorer. Fast attraktion uppstår inte rationellt varför inte din möjliga berättelse kommer hjälpa dig. Hon har redan dessförinnan beslutat sig för om du är något att ha.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-04-05 05:57:04 följande:

Det har ändå väldigt lite med ts att göra där han skriver att kvinnor väljer dåliga och ibland farliga män istället för trygga, snälla och omtänksamma män.

Men en av mina teorier vvar ju att tejerna och ts (eller andra män med samma frågeställning) lägger helt olika betydelse i begreppen. Tror få kvinnor med trygg, snäll och omtänksam menar en mäniska som är okapabel att hantera en krissituation. Däremot tror jag oftast inte det handlar om en längtan av att bli beskyddad utan en längtan efter att kunna hantera livets kriser tillsammans, sida vid sida. Med en trygg man skulle jag mena just det bland annat - en man som är trygg i sig själv och som har viss livserfarenhet och kan hantera livet (tillsammans med mig inte åt mig) även när det är svårt.

Att kvinnor aktivt skulle välja ofarliga män i den betydelse som du lägger i begreppet är det väl ingen som påståtta. Däremot tror jag personlogen att du överdriver dagens svenska kvinnors beskyddarbehov. Tror fler kvinnor söker en samarbetspartner, någon man delar livet med både när det går bra och dåligt än någon som ska ta hand om dem och beskydda dem. Men det finns förstås alla sorte, kvinnor är ju ej en homogen grupp.

Beskyddarbehovet finns där instinktivt.

Om vi lämnar de normala småfarliga männen som kan leva i bra relationer för de riktigt farliga kriminella männen.

Att kvinnor faller för dem beror i grunden på liknande instinkter där kvinnorna instinktivt misstolkar farlighet för trygghet. Sedan har du kvinnans omhändertagande behov, att hon vill hjälpa och ta hand om den kriminelle mannen.

Dessa kvinnorna väljer en extrem av vad normala kvinnor väljer. När kvinnan som gillar kriminella faller för en kriminella som de uppfattar som personer som kan ge trygghet, faller den normala kvinnan för någon normal man som visar sig stark och självsäker bl.a. genom röst, kroppspråk och uppvisande av känslor.

Sedan är det en känslig fråga för kvinnor att medge att det lönar sig att vara arrogant och andra "negativa" egenskaper. Läste en frågespalt i SvD där t.o.m. den kvinnliga experten vägrade svara på frågan.

Läste dessutom att de kvinnor som faller för kriminella män ofta har en historia för de fått lite uppmärksamhet och trygghet av sina föräldrar. Kvinnorna överkompenserar genom att dras till de kriminella.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-04-05 07:40:18 följande:

Så ditt svar till ts är helt enkelt att kvinnor lägger helt andra saker i begreppet trygg man än vad ts och andra män som ställer liknande frågor gör?

Lite samma som jag var inne på även om vi sinsemellan också har olika definitioner av begreppet.

Din slutsats verkar för övrigt också vara att de flesta kvinnor faktiskt inte väljer dåliga och farliga män, så du verkar inte hålla med ts i den delen.

Det korta svaret är att vad vi säger att vi vill ha och vad vi sedan attraheras av är skilda saker som i vissa avseenden inte överensstämmer. Pga normer om vad vi bör säga samt att man undervärderar de egna drifterna.

Motsvarande klyscha för män kan sägas vara att många män säger att de inte bryr sig särskilt mycket om kvinnans utseende men i slutändan väljer den sötaste de kan få ändå.

Och ja, jag anser att de flesta kvinnor träffar bra hälsosamt "farliga" män. Det kan däremot vara svårt för en "snäll man" att se det. De tänker väl att de alltid skulle behandla en kvinna med respekt och göra så mycket för henne Det är inte ett hälsosamt förhållande imo att ha en svag man i huset. När barnen kommer brakar det loss.
  • Anonym (D.D.)
    klyban skrev 2018-04-05 17:20:29 följande:

Såklart det gör, vi lever i en modern värld.

Kvinnan är allt annat än modern i sitt val av partner. Det är därför denna fråga ens kommer på tal.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Inte) skrev 2018-04-05 19:40:15 följande:

Jag kan inte låta bli att undra hur män innerst inne skulle vilja att kvinnors attraktionsmönster såg ut... Allt tycks ju vara fel. 

Att de träffar en förnuftig man, bildar familj och håller fast vid honom.

Bäst för henne, bäst för honom och det bästa för staten och samhället.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-04-05 12:15:22 följande:

Däremot är det för mig en väldigt långsökt tolkning att snäll, ödmjuk och omtänksam skulle betyda svag eller pedagogisk oförmåga osv.

.

Liknande som när du söker partner. Du behöver kunna spela på många strängar när du uppfostrar barn. Att bara vara snäll, ödmjuk och omtänksam räcker inte. Du behöver kunna ge blickar som kan döda. Du behöver kunna visa med hela handen. Du behöver vara intressant och ha ett spännande liv.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Inte) skrev 2018-04-05 21:51:39 följande:

Och detta skulle vara ovanligt, menar du? Låter som 85% av befolkningen. 

Samtidigt är det inte sällsynt med män som klagar över de förnuftiga kvinnornas strävan att hitta lika förnuftiga män att bilda familj med. 

Då uttrycker de istället sin önskan att kvinnor ska tråna efter dem sexuellt i första hand. Inte som dugliga avelshingstar och framtida familjeförsörjare. Hur tänker du om det?

Finns de som gnäller om allting.

Angående procenten är det nog snarare 30 procent med tanke på alla singlar och skilsmässor.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Inte) skrev 2018-04-05 23:36:22 följande:

Enligt mig handlar det inte om sporadiskt gnäll hos enstaka individer. Det är en inställning som är förhållandevis vanlig bland män. De kan inte hantera kvinnor som är inställda på familj och barn. Det ger dem lätt panik. De drömmer om kvinnor som bara vill ha sex och inte kräver något tråkigt, bindade familjeliv. (Även om de samtidigt pratar nedlåtande om de kvinnor som faktiskt bara vill ha sex.)

Så det förnuftiga familjebildandet är inget argument som går hem bland män i stort. Det är snarare lite avskräckande. Snärjande. Har du några knep hur kvinnor som längtar efter att bilda familj ska bära sig åt? Hur tydliga ska de vara med sina intentioner när de söker den där förnuftiga mannen?

Håller inte alls med om att män generellt inte skulle vara intresserade av familj. Ser man till statistiken skaffar de allra flesta män barn och de som inte får några, de vill ha men lyckas inte binda sig med någon kvinna.

Däremot är det möjligt att den inställning du talar om är vanliga bland extremt attraktiva män som gillar player livet. Och om en kvinna håller sig på platser och har ett utseende och beteende som drar till sig dessa män så är det klart att det kan bli en ond spiral där hon träffar man efter man som bara vill ha sex.

Mina tips till kvinnor som vill träffa en bra man:

1) Vänta inte. I 30-års åldern är det ovanligt att de bra männen inte redan bundit sig. Kvar finns extremt attraktiva män som vill leva som players och mindre attraktiva män som desperat försöker hitta en kvinna. Någon frånskild pappa lär du hitta också. Innan 25 bör hon ha hittat en man för att bilda familj med.

2) Var inte rädd för att träffa män i samma ålder eller yngre ålder. Är hon 27 år är det bättre att hitta en mogen 25-årig man än att leta bland players, mindre attraktiva män och frånskilda pappor i 30-års åldern.

3) Klä dig och bete dig moderligt så att du inte drar till dig players mer än nödvändigt. Beter du dig och klär dig som en porrstjärna kan du räkna med att även om du skulle träffa en bra man så skulle han bara använda dig för sex.

4) Notera hans familje och vänskapsrelationer samt även hans ombytlighet. Byter han konstant vänner och har dålig relation med sin familj. Ja, då är det ett dåligt tecken. Likaså om han flyttar runt och tycks rotlös.

5) Håll dig på platser där bra vanliga män finns. I vissa andra kulturer startar kvinnor olika utbildningar mest för att träffa en bra man och det ligger något i det. Andra bra ställen att träffa bra män är via arbete, vänner och föreningslivet där du kan få bakgrundsinformation om vem du har att göra med. Undvik nätet.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (anonym) skrev 2018-04-06 10:23:19 följande:

Bete sig moderligt gör man mot barn och inte mot män som man inte är mor till

Rätt fantastiskt hur någon orkar reta upp sig på ett ordval istället för att läsa vad som står.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Inte) skrev 2018-04-06 10:45:24 följande:

Jag måste betona att jag själv enbart har haft relationer med förnuftiga män. Jag har aldrig råkat ut för någon farlig typ, aldrig någon player eller någon som inte varit vad han utgett sig för att vara. Och jag fick mina barn med en riktig helyllekille.

Jag kan dock inte påstå att jag har levt efter punkt 1 - 3 i någon omfattning. Däremot efter 4 och 5. 

Men jag vet att många kvinnor söker förnuftiga, familjeinriktade män, men de brukar märka en och samma sak: Det är svårt att hitta killar under 30 som vill bilda familj. Det kryllar av killar som absolut inte är dåliga killar - men de kan inte se sig själva som familjefäder inom det närmaste decenniet. Och de som råkar göra någon med barn och mer eller mindre motvilligt dras in i svensson-fällan för tidigt, får gärna en livskris tio år senare och skiljer sig. 

Punkt 1 stämmer alltså ganska dåligt med min och många andras uppfattning. Det finns massor av bra killar kvar - men de är absolut inte redo för någon familj ännu. Oavsett hur attraktiva de är.

;

Jag var lite otydlig på den punkten (1). Du bör träffa din man i 20-25 års åldern. Därefter bör ni vara tillsammans iaf fem år innan ni skaffar barn.

Att fråga rakt ut om barn är creepy. I synnerhet om man gör det tidigt i en relation. Så det är nog snarare det som gör att männen undrar vad det är frågan om.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Inte) skrev 2018-04-06 15:49:12 följande:

Jaha, tänk, då gjorde jag rätt enligt din mall. Jag träffade min man när jag var exakt 20. Första barnet kom strax innan jag fyllde 26. 

Ändå höll det inte.  Undrar hur jag skulle ha agerat annorlunda. Det vet jag inte i denna dag, ska jag säga dig. 

Så hur ska en kvinna ta reda på om killen är familjeinriktad eller inte? Hur lång tid ska hon ge honom innan hon frågar rent ut? När slutar frågan vara creepy?

För du vet, ju längre tiden går, desto mer fäster hon sig ju vid honom. Det är oundvikligt. Och rätt vad det är, har det gått ett halvår, de har gjort massor av saker tillsammans och blivit sammansvetsade - och plötsligt kommer det fram att han inte alls vill ha barn. 

Då är det tungt att bryta upp. Och hade hon frågat honom tidigare, hade han kanske dumpat henne för att hon blev creepy och klängig. Har du en tidsmall för detta också?

Att "gå på känslan" fungerar inte, för mäns och kvinnors känsla för tajming är ofta helt osynkade. 

26 är i tidigaste laget att skaffa barn. Skulle rekommendera 28-33 för första barnet.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Inte) skrev 2018-04-06 15:49:12 följande:

Så hur ska en kvinna ta reda på om killen är familjeinriktad eller inte? Hur lång tid ska hon ge honom innan hon frågar rent ut? När slutar frågan vara creepy?

Använd din kvinnliga intuition. På sin höjd kan du ställa ett ledande påstående till någon bekant till mannen i fråga. Gärna först med blivande svärmor efter något år.

Skaffar du en normal man med bra familjerelationer så kommer han med största sannolikhet att vilja ha barn, om han vill ha dig vill säga.

Många kvinnor förstår inte att påstå att han inte vill ha barn, är mannens sätt att visa att han inte vill ha henne och göra slut.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (anonym) skrev 2018-04-06 16:45:49 följande:

Att fråga mannens vänner, bekanta och föräldrar lär ju knappast vara möjligt när man börjar dejta någon för inte träffar normalt fungerande kvinnor och män föräldrarna till den man tänker dejta innan man är ett par

Använd din kvinnliga intuition och träffa inte män där du inte kan få andrahandsinfo om. Sedan får du väl ha lite is i magen. Om du börjar leta när du är 20 kommer du inte behöva bli stressad och desperat efter info.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Inte) skrev 2018-04-06 16:59:48 följande:

Om vi ponerar att jag hade följt det rådet, då hade jag kanske vid 30 års ålder börjat inse att min man och jag inte riktigt skulle kunna leva med varandra i det långa loppet.

Då hade jag skilt mig då, och tvingats börja se mig om efter en ny man att bilda familj med, efter 30. 

Jag förväntar mig att människor tänker. I så fall är risken för skilsmässa liten eftersom en relation bör bli starkare med åren om båda parter anstränger sig i den riktningen.

Grunderna i ett lyckligt liv är att se fällorna innan man faller i dessa.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Inte) skrev 2018-04-06 19:32:17 följande:

Ja, det låter ju som ett förträffligt livsråd. Förutom att det inte går att tillämpa förrän i efterhand. Det blir därmed bara en plattityd.

Var skulle jag ha börjat tänka, menar du? Eller kanske min exman borde ha börjat tänka, han med? Skulle vi ha tänkt mer innan vi började träffas? Innan vi flyttade ihop? Innan vi gifte oss? Innan vi skaffade barn? Eller hela vägen? 

Och den viktigaste frågan: Hade det hjälpt att tänka ännu mer och längre?

Tror du att vi hade kunnat tänka ut rent logiskt hur det skulle bli att vara tvåbarnsföräldrar om vi väntat några år till? Tror du att någon kan tänka ut hur man kommer att reagera och förändras av att bli förälder?

Jag tror inte det. Vi tänkte massor, vi var förnuftiga, vi såg över arv och försäkringar och pensionssparande och vi kalkylerade allt som överhuvudtaget gick att kalkylera. Maken till genomtänkt äktenskap har jag inte sett varken förr eller senare. Några skulle kanske t o m säga att vi var alltför förnuftiga och för lite passionerade.

Men trots allt tänkande kunde vi inte se in i framtiden. 

Det är en sak att tänka. En annan sak att agera efter det man tänkt.

Sedan behöver du inte ta det personligt eftersom det inte är dig personligen jag pratar om. Jag pratar om att många människor rent generellt är för luststyrda och inte beaktar konsekvenser i tillräckligt hög utsträckning.

Jag är dock nyfiken på hur det kunde ta slut mellan er båda om ni var så rationella. Rent rationellt är skilsmässa så gott som alltid en förlustaffär. I synnerhet om barn är inblandade.
  • Anonym (D.D.)
    klyban skrev 2018-04-07 11:53:25 följande:

Skiter om kvinnan är modern eller inte här, då det ändrar inget i det jag sa ändå.

Ja, det hjälper dig fortfarande inte. Hon har dessförinnan redan stämplat dig.
  • Anonym (D.D.)
    klyban skrev 2018-04-07 12:06:01 följande:

Varför skulle det hjälpa mig att beskydd inte längre skulle vara nödvändig egenskap i ett förhållande?

Ingen aning. Vad har du fått det ifrån?
Svar på tråden Varför väljer kvinnor ändå dåliga män?