• Äldre 3 Apr 09:17
    6243 visningar
    18 svar
    +1
    18
    6243

    När "ska" ett barn kunna äta själv med sked?

    Dvs om barnet inte visar intresse alls för att öva eller försöka, när bör man (i senaste laget) verkligen satsa på att lära barnet ändå?

    Barnet har bra pekfingergrepp och äter mat själv med händerna utan problem men vill inte använda bestick. Det går bra att mata med bestick dock.

    Undrar alltså inte om hur tidigt barn kan lära sig detta för jag vet att vissa är tidiga utan hur sent som är "okej" att lära sig.

  • Svar på tråden När "ska" ett barn kunna äta själv med sked?
  • Äldre 3 Apr 09:20
    #1

    Det kommer av sig själv när barnet är moget.

    Fortsätt att alltid erbjuda en gaffel/sked vid måltiderna

    De som inte kan brukar lära sig kvickt vid dagisstart.

  • Äldre 3 Apr 09:25
    #2
    Fjäril kär skrev 2018-04-03 09:20:43 följande:

    Det kommer av sig själv när barnet är moget.

    Fortsätt att alltid erbjuda en gaffel/sked vid måltiderna

    De som inte kan brukar lära sig kvickt vid dagisstart.


    Hon går på förskola men vill inte göra det där heller utan bara med händerna/bli matad.

    Hon verkar inte ha något intresse/det verkar inte komma av sig självt. Så tänkte hur länge jag kan/bör avvakta och vänta in henne.

    Hon är 17 mån.
  • Äldre 3 Apr 09:31
    #3

    Tja...

    Två av mina barn fick sin mat framdukat på varsin toalett när de var 5 resp 4 år. Jag var desperat efter år av tålamod, lock, pock, tjat och varenda barnuppfostringsmetod som finns.

    Jag förklarade då att grisar äter på toaletten och så länge som ni äter som grisar äter ni där.
    Dagen efter åt de med bestick...

  • Äldre 3 Apr 09:33
    #4

    Min son äter inte heller med sked själv. Eller han liksom vänder den upp och ner så allt ramlar av. Han äter med händerna eller blir matad ute då jag AVSKYR kladd på kläder. Hemma sitter han i bara blöjan när han äter. Han är 18mån.

  • Mojjan
    Äldre 3 Apr 09:36
    #5

    Olika utveckling från barn till barn, skulle jag vilja säga.

    Första ungen här hemma åt med fingrar (och fötter) och hela ansiktet till hon var 2,5 år gammal. Hon visste självklart vad bestick var, men lät bli att använda dem även om de låg framme. Vi ville inte "tvinga" henne att göra rätt , eftersom hon som litet barn hade utpräglad matproblematik med dietistkontakt och var oerhört selektiv med vad hon stoppade i munnen generellt, så hur mat kom in i munnen var irrelevant för oss. Förskolan hade inga synpunkter alls på detta, det var många barn som inte åt "perfekt" första 3 åren på förskolan.

    Andra ungen åt klockrent med bestick och kunde skära all mat själv när hon var ca 1,5 år gammal. Vi hade inte direkt övat något hemma, men hon snappade väl upp när storasyster åt...? (Det skiljer 4 år mellan barnen, så vi det laget åt självklart storasyster perfekt med bestick vid matbordet)

    Minsta barnet hemma är 1,5 år och har precis börjat ta tag i sked och gaffel och vill själv äta. 1 gång av 10 så träffar han faktiskt munnen med maten, men oftast är skeden upp-o-ner eller så väljer han att använda sina händer i alla fall. Matglad som en häst, så han får definitivt i sig maten ändå.

    Kort sagt - helt olika när de börjat med bestick även om de "uppfostrats" likadant. Så länge ungarna får i sig någon mat så har i alla fall vi inte brytt oss om hur det går till.

  • Äldre 3 Apr 09:38
    #6
    viseversa skrev 2018-04-03 09:33:00 följande:

    Min son äter inte heller med sked själv. Eller han liksom vänder den upp och ner så allt ramlar av. Han äter med händerna eller blir matad ute då jag AVSKYR kladd på kläder. Hemma sitter han i bara blöjan när han äter. Han är 18mån.


    Det låter ganska likt. Min dotter vänder också uppochner på skedar hon får. Men om ni övar hemma, tar han mer mat på skeden?

    Min dotter vänder på den så maten ramlar av, sätter i munnen och sedan gnager hon liksom på skeden som en leksak och försöker inte ta mat från tallriken med skeden. Försöker man ta den eller hjälpa henne "ta mer" ur tallriken blir hon jättearg.

    Hon vänder uppochner på vanliga glas också men pipmugg och äta med händer själv funkar bra.

    Jag gillar inte heller kladd på kläder ;) eller kladd i allmänhet.
  • Äldre 3 Apr 09:41
    #7
    Mojjan skrev 2018-04-03 09:36:08 följande:

    Olika utveckling från barn till barn, skulle jag vilja säga.

    Första ungen här hemma åt med fingrar (och fötter) och hela ansiktet till hon var 2,5 år gammal. Hon visste självklart vad bestick var, men lät bli att använda dem även om de låg framme. Vi ville inte "tvinga" henne att göra rätt , eftersom hon som litet barn hade utpräglad matproblematik med dietistkontakt och var oerhört selektiv med vad hon stoppade i munnen generellt, så hur mat kom in i munnen var irrelevant för oss. Förskolan hade inga synpunkter alls på detta, det var många barn som inte åt "perfekt" första 3 åren på förskolan.

    Andra ungen åt klockrent med bestick och kunde skära all mat själv när hon var ca 1,5 år gammal. Vi hade inte direkt övat något hemma, men hon snappade väl upp när storasyster åt...? (Det skiljer 4 år mellan barnen, så vi det laget åt självklart storasyster perfekt med bestick vid matbordet)

    Minsta barnet hemma är 1,5 år och har precis börjat ta tag i sked och gaffel och vill själv äta. 1 gång av 10 så träffar han faktiskt munnen med maten, men oftast är skeden upp-o-ner eller så väljer han att använda sina händer i alla fall. Matglad som en häst, så han får definitivt i sig maten ändå.

    Kort sagt - helt olika när de börjat med bestick även om de "uppfostrats" likadant. Så länge ungarna får i sig någon mat så har i alla fall vi inte brytt oss om hur det går till.


    Men då tänker du typ 2,5-3 år som gräns? Förstår att det är speciellt med SÄ, det har storasyskonet men lillan verkar äta det mesta som tur är :) Hon får i sig bra med mat så där är det lugnt.
  • Äldre 3 Apr 09:41
    #8
    Träskvatten skrev 2018-04-03 09:31:23 följande:

    Tja...

    Två av mina barn fick sin mat framdukat på varsin toalett när de var 5 resp 4 år. Jag var desperat efter år av tålamod, lock, pock, tjat och varenda barnuppfostringsmetod som finns.

    Jag förklarade då att grisar äter på toaletten och så länge som ni äter som grisar äter ni där.

    Dagen efter åt de med bestick...


    Tur att den metoden funkade ;) Men hoppas inte det dröjer så länge för oss...
  • Äldre 3 Apr 09:42
    #9
    Meriall skrev 2018-04-03 09:38:39 följande:
    Det låter ganska likt. Min dotter vänder också uppochner på skedar hon får. Men om ni övar hemma, tar han mer mat på skeden?
    Min dotter vänder på den så maten ramlar av, sätter i munnen och sedan gnager hon liksom på skeden som en leksak och försöker inte ta mat från tallriken med skeden. Försöker man ta den eller hjälpa henne "ta mer" ur tallriken blir hon jättearg.
    Hon vänder uppochner på vanliga glas också men pipmugg och äta med händer själv funkar bra.

    Jag gillar inte heller kladd på kläder ;) eller kladd i allmänhet.
    haha ja kladdfobin kan nog vara en anledning. Jag klarar inte av det helt enkelt. Ute matas han BARA just för att undvika fläckar. Hemma kanske han bankar lite med den men väljer oftast att äta med händerna. Ibland flyger skeden all väl genom hela köket. Dricka gör han bara ur nappflaska ännu. Glas hälkler han hela över sig om han försöker dricka. Pipmugg HATAR han och vägrar använda.
  • Äldre 3 Apr 09:47
    #10
    Meriall skrev 2018-04-03 09:41:58 följande:
    Tur att den metoden funkade ;) Men hoppas inte det dröjer så länge för oss...
     Desperata tider kräver desperata metoder. Skrattande
    Saken var att de gått på dagis i flera år och de vägrade bestick även där.
    Tror mest att det var en fix ide och då de är envisare än synden bägge två så dröjde det så länge.

    Tror inte du behöver vara speciellt orolig, det kommer när det kommer.
  • Äldre 3 Apr 09:47
    #11

    Är väl en fördel om barnet kan använda bestick när hen börjar skolan. ;) Men till dess tycker jag man kan låta det vara. Vi har dukat fram bestick till våra barn och låtit dem bestämma själva hur de velat äta. Äldsta var nog inte intresserad innan hon var runt 2-2.5 tror jag. :)

  • Äldre 3 Apr 10:01
    #12

    Det låter ju ganska lugnt då. Jag satsar på att köpa lite roligare/lättare bestick och kanske även en gaffel och ser om hon gillar det bättre :)

  • Äldre 3 Apr 10:08
    #13

    Min tvååring KAN, men då tar det längre tid än när han äter med händerna - så han brukar strunta i skeden och gaffeln för det mesta. Vägrar bli matad dessutom, så även ute på vift får vi vara beredda på kladd Lillasyster på 1 år och 3 månader är helt okej på att äta med gaffel och gör gärna det. Så himla olika det där!

  • Äldre 3 Apr 10:48
    #14

    Många som inte vill bli matade ser jag ;) Min flicka vill gärna bli matad...

  • Äldre 3 Apr 11:34
    #15
    Meriall skrev 2018-04-03 10:48:21 följande:

    Många som inte vill bli matade ser jag ;) Min flicka vill gärna bli matad...


    Vad skönt lättare att kunna mata när man är iväg och så...
  • Mojjan
    Äldre 3 Apr 12:33
    #16
    Meriall skrev 2018-04-03 09:41:23 följande:
    Men då tänker du typ 2,5-3 år som gräns? Förstår att det är speciellt med SÄ, det har storasyskonet men lillan verkar äta det mesta som tur är :) Hon får i sig bra med mat så där är det lugnt.
    Ungefär någonstans där, ja. Hade tex inte reagerat om en 3-åring i vänkretsen hade haft svårt att skära maten själv och behövt sina föräldrar hjälpt.
    Jag tycker att man ibland glömmer bort att en 3-åring fortfarande är ett LITET barn. Många barn i den åldern har ju fortfarande blöja. Mina ungar har haft svårt att ens sitta still vid bordet som 3-åringar för de har såååå mycket spring i kroppen. Rent krasst så är det ju inte nödvändigt för artens överlevnad att kunna äta med bestick själv, så det har fått ta den tid det tar. Det finns viktigare strider att ta som förälder, känner jag nog spontant
  • Anonym (teori­)
    Äldre 3 Apr 20:50
    #17

    Jag tror tyvärr att det kommer ta lång tid ifall föräldern inte gillar kladd. Förutom att du hellre matar än låter barnet prova själv, så märks det nog att du blir besvärad av kladdet vilket skapar ett dubbelt misslyckande (det blev inte som jag ville och nu är dessutom mamma inte lika glad längre (även om du inte säger något så märker barn förändringen i ditt humör)). I dagsläget så kanske barnet inte blir uppmuntrat till att öva i så stor utsträckning heller eftersom det är bekvämare för dig att mata.

  • Äldre 3 Apr 21:08
    #18

    Hehe tja, det sägs att barn som äter med händerna som barn äter inte med händerna när de blir stora. De får det ur kroppen så att säga. Min son vägrade äta med händerna utan åt felfritt med skeden vid 1,5 år. Idag som 3,5 är det väldigt svårt att få honom att använda skeden hemma. Så i mina ögon bättre de äter med händerna tills de är redo att äta riktigt (när det nu kommer ) än en 3,5 åring som backat. Funderar ofta på hur det ska vända. Fick ju toalett tipset ovan. Haha den var intressant :)

Svar på tråden När "ska" ett barn kunna äta själv med sked?