• Anonym (1)

Polisens nummer..eller?

Fått ett nummer smsat: 0105663239(ändrat några siffror så jag inte hänger ut någon) där dom ber mig ringa. Ska vara från polisen, kan det stämma? Brukar deras nummer se ut så?

Har polisen samma startsiffror, alltså: 0105(som riktnummer ex) eller olika beroende på län?

Googlat men inte hittat nått

Väldigt tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Polisens nummer..eller?
  • LFF

Polisen brukar i allmänhet ha hemligt nummer.

Riktnumret i det telefonummer du angett är 010 och är ip-telefonnummer. Har du haft kontakt med polisen i något ärende? Min erfarenhet är att de sällan ber en ringa upp utan försöker återkomma, men det är säkert olika från polis till polis.

• Scoops

Avvakta. Är det från polisen så ringer de igen eller kontaktar dig på annat vis.

De ringer dessutom antingen från hemligt nummer eller sökbart nummer, det där verkar suspekt!

• Anonym (1)
    LFF skrev 2018-04-03 10:44:03 följande:

Polisen brukar i allmänhet ha hemligt nummer.

Riktnumret i det telefonummer du angett är 010 och är ip-telefonnummer. Har du haft kontakt med polisen i något ärende? Min erfarenhet är att de sällan ber en ringa upp utan försöker återkomma, men det är säkert olika från polis till polis.

Jag har hört att dom kan smsa om man ex inte svarar pga dolt nummer men det är ingen som ringt från dolt till mig.

• Anonym (1)
    Scoops skrev 2018-04-03 10:45:59 följande:

Avvakta. Är det från polisen så ringer de igen eller kontaktar dig på annat vis.

De ringer dessutom antingen från hemligt nummer eller sökbart nummer, det där verkar suspekt!

Har sökt på det men inte fått upp något. Ett liknande nummer fanns, alltså 0105-nummer. Ingen som vet om polisen har nått sånt speciellt riktnummer eller om det är olika?
  • Anonym (så är det.)
    Anonym (1) skrev 2018-04-03 10:41:07 följande:
    Fått ett nummer smsat: 0105663239(ändrat några siffror så jag inte hänger ut någon) där dom ber mig ringa. Ska vara från polisen, kan det stämma? Brukar deras nummer se ut så?

Har polisen samma startsiffror, alltså: 0105(som riktnummer ex) eller olika beroende på län?

Googlat men inte hittat nått

Väldigt tacksam för snabba svar!
    Om du väntar samtal från polisen så ring upp dom. Du vet säkert själv i så fall vilket ärendenummer det gäller osv. Ringer de från fast tfn via växel så står det "hemligt nummer", ringer de från mobil så står deras mobilnummer ALLTID på din display. Så det är nog bara ett skumt nummer som du skall blocka och radera. Ring aldrig upp ett nummer du inte kan spåra själv. Och om någon ringer som presenterar sig som polis så be om namn, och så ringer du 114 14 och ber att få tala med den personen. Lämna aldrig ut några uppgifter alls om du inte är 100% säker på vem du talar med.
  • Anonym (Troligt)

Många myndigheter har 010-nummer. De nummer som jag hittar till polisen för t.ex. presskontakt börjar alla på 010-56 så det är nog rätt troligt att det är ett nummer från polisen.

• LFF
    Meriall skrev 2018-04-03 10:49:51 följande:

010 är väl gammalt mobil-nummer? Tycker affärer ofta har sånt.

Nej, IP-telefonin fick det "riktnumret" en gång i tiden.
  • Trent

Många myndigheter har 010-nummer. Inget konstigt alls med det.

Svar på tråden Polisens nummer..eller?