• Anonym (1)

Polisens nummer..eller?

Fått ett nummer smsat: 0105663239(ändrat några siffror så jag inte hänger ut någon) där dom ber mig ringa. Ska vara från polisen, kan det stämma? Brukar deras nummer se ut så?

Har polisen samma startsiffror, alltså: 0105(som riktnummer ex) eller olika beroende på län?

Googlat men inte hittat nått

Väldigt tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Polisens nummer..eller?
  • Anonym (1)
    LFF skrev 2018-04-03 10:44:03 följande:

Polisen brukar i allmänhet ha hemligt nummer.

Riktnumret i det telefonummer du angett är 010 och är ip-telefonnummer. Har du haft kontakt med polisen i något ärende? Min erfarenhet är att de sällan ber en ringa upp utan försöker återkomma, men det är säkert olika från polis till polis.

Jag har hört att dom kan smsa om man ex inte svarar pga dolt nummer men det är ingen som ringt från dolt till mig.

• Anonym (1)
    Scoops skrev 2018-04-03 10:45:59 följande:

Avvakta. Är det från polisen så ringer de igen eller kontaktar dig på annat vis.

De ringer dessutom antingen från hemligt nummer eller sökbart nummer, det där verkar suspekt!

Har sökt på det men inte fått upp något. Ett liknande nummer fanns, alltså 0105-nummer. Ingen som vet om polisen har nått sånt speciellt riktnummer eller om det är olika?
  • Anonym (1)
    Salmiakk skrev 2018-04-03 10:51:21 följande:

Men vad är problemet? Ring tillbaka!

Har hört att man inte ska ringa upp nummer om man ej vet vem det är. Dessutom så väntar jag inget samtal, inte anmält nått eller så. Borde inte dom ringt mig först i såna fall?
  • Anonym (1)
    LFF skrev 2018-04-03 10:57:09 följande:
    Men har du haft någon kontakt med dem som gör att det finns en möjlighet att de ringer dig? Och varför kan du inte bara ringa upp och kolla? Det är inte ett nummer som gör att det dras en stor summa pengar från dig.

Och det är fortfarande ett 010-nummer, inte 0105. Och ja, hela poliskåren har samma nummer i så fall.
    Nej, inte anmält något, väntar inget samtal.
  • Anonym (1)
    LFF skrev 2018-04-03 11:01:22 följande:
    Strunta i numret då. Tänk inte mer på det.
    Ja jag gör nog så. Tycker dom kan ringa om det är något.
    Anonym (Troligt) skrev 2018-04-03 10:54:01 följande:

Många myndigheter har 010-nummer. De nummer som jag hittar till polisen för t.ex. presskontakt börjar alla på 010-56 så det är nog rätt troligt att det är ett nummer från polisen.

Jag hittade det precis också, så visst, kanske är polisen men känns konstigt att dom inte ens ringer först. Jag avvaktar helt enkelt.

Tack alla som svarat!

• Anonym (1)
    verosus skrev 2018-04-03 11:57:30 följande:

Det är från polisen. Har 010-56.......

Om du inte litar på det, ring via 11414 och be dom koppla dig.

Lycka till!

Ok. om det är så tycker jag att det är konstigt att dom inte ringt alls. Jag avvaktar, dom får ringa om det är viktigt.

Tack för svaret!
  • Anonym (1)
    Kerubmamman skrev 2018-04-03 14:21:06 följande:

Det är ju ett nummer inom polisen. Hon kan välja att ringa via 11414 om hon är osäker på att ringa tillbaka på det viset. Polisen kan välja att skicka sms när det är av känslig natur så att man ringer upp när man har tid och möjlighet istället för att bli överrumplad på jobbet, i kön på Ica, på förskolan eller när man sitter i ett väntrum på hälsocentralen. Eller när de är rädda att fel person ska överhöra eller avbryta samtalet.

Brukar polisen göra så? Även fast man inte anmält själv? Dom har inte ringt.
  • Anonym (1)
    Trent skrev 2018-04-03 19:58:55 följande:

Ta av foliehatten och ring! Det kan handla om precis vad som helst och de vill ha kontakt med just dig. Svårare än så är det inte. Så med det konstaterat är frågan bara hur mycket tid (skattepengar) du tycker de ska lägga ner på att få tag i dig.

Förlåt mig när jag antog att det normala var att dom ringde. Dom har inte ringt en enda gång. Jag är ledsen om du tog illa vid dig, jag antar det eftersom du kände att du ville vara otrevlig. Hoppas du får en bra kväll! Ledsen om jag slösat skattepengar o så, inte min mening.
  • Anonym (1)
    Anonym (Realist) skrev 2018-04-03 22:20:52 följande:

Det kan gälla någon i din bekantskapskrets, så ring upp numret när du är ensam. De vill inte ringa dig om det är risk att personen det handlar om finns bredvid dig när de ringer.

Ok, tack för svar och för att du var trevlig. Ringer 12414 imorn, antar att det är för sent.
  • Anonym (1)

Ringt och kollat med 11414 och de vill inte ge ut information angående numret. Finns dock (som jag visste) ingen anmälan eller nått annat. Dom visste inte varför personen försökt nå mig men domställde märkliga frågor. Jaja, ingen anmälan ialf, men känns konstigt.tack för alla svar

• Anonym (1)
    Kerubmamman skrev 2018-04-05 12:12:35 följande:

Då har du fått bekräftat att det är inom polisen iaf. Även om ingen anmälan är upprättad mot kan det vara att du sitter inne på upplysningar om nåt/nån annan. Ring upp nu.
    Det var inte mig dom försökt nå, hade blivit något fel, fått det bekräftat. 
Svar på tråden Polisens nummer..eller?