Migrän med aura
Hejsan!
Jag undrar om det är fler som har migrän med aura, även kallas ögonmigrän?
Hur ofta har ni det?
Är ni oroliga över att drabbas av stroke pga ökad strokerisk vid migrän med aura?
Mvh
Hejsan!
Jag undrar om det är fler som har migrän med aura, även kallas ögonmigrän?
Hur ofta har ni det?
Är ni oroliga över att drabbas av stroke pga ökad strokerisk vid migrän med aura?
Mvh
Jag brukar få migrän med aura, framförallt tiden kring mens. Antar att hormonerna utlöser det.
Aldrig varit direkt orolig.
Jag brukar få det, men inte så ofta, ett par gånger per år bara. Oftast kommer det efter hård träning. Tycker det är fruktansvärt obehagligt men det är ingenting som oroar mig.
Jag brukar få det, tar jag ut mig får mycket när jag tränar får jag det. Även vid lite sömn och mycket stress. När det är mycket anfall så blir jag lite orolig, men sen kommer långa perioder när jag inte får något alls så då glömmer man fort bort oron.
Jag får ofta migrän med aura, minst två gånger i månaden. Ibland får jag doftupplevelser också. Var annan eller var tredje månad efter också.år jag så kraftiga attacker att jag är helt slut dagen efter.
Jag tror också det har mycket med hormoner att göra, de gånger jag varit gravid var jag helt fri från migränattacker hela graviditeten.
Är inte mer orolig för stroke för det, det finns 1000 andra saker att oroa sig för än just stroke.
Jag får ofta migrän med aura, minst två gånger i månaden. Ibland får jag doftupplevelser också. Var annan eller var tredje månad efter också.år jag så kraftiga attacker att jag är helt slut dagen efter.
Jag tror också det har mycket med hormoner att göra, de gånger jag varit gravid var jag helt fri från migränattacker hela graviditeten.
Jag har migrän med aura. Får det i samband med mens eller under stressiga perioder. För ett tag sedan hade jag 1-2 anfall i månaden som höll i sig 1-2 dygn. Men nu är det rätt längesedan jag hade ett anfall (vågar knappt yttra mig, haha). Har oroat mig stroke när jag fått riktigt kraftiga anfall, men oroar mig inte annars.
Jag har hormonell migrän, den triggas såklart av mens men även av stress.
Dock ingen aura.
" Intressant" att strokerisken höjs vid just auramigrän. Finns det fler triggers? Tänker då på rökning, ålder, kondition osv.?
Jag får det. Fick första gången när jag var 23 och då kom det några gånger om året. Efter jag fick barn vid 27 fick jag det en gång i veckan och hela mitt liv kretsade kring det. Läkaren trodde det berodde pga hormonerna i kroppen. Fick utskrivet Metoprolol som jag äter varje dag i förebyggande syfte, samt Sumatriptan att ta när anfallet kommer. Innan åt jag alltid Eeze men kunde då bli liggandes en hel dag, nu får jag lättare anfall som håller i sig i 2-3 timmar. Får anfall några gånger om året nu bara. Äter även minipiller som jag läst ska hjälpa mig migrän.
Jag har hormonell migrän, den triggas såklart av mens men även av stress.
Dock ingen aura.
" Intressant" att strokerisken höjs vid just auramigrän. Finns det fler triggers? Tänker då på rökning, ålder, kondition osv.?