• Signe88

Migrän med aura

Hejsan! 
    Jag undrar om det är fler som har migrän med aura, även kallas ögonmigrän?
    Hur ofta har ni det?
    Är ni oroliga över att drabbas av stroke pga ökad strokerisk vid migrän med aura?
    Mvh

• Svar på tråden Migrän med aura
  • Ohka
    Anonym (Aurora) skrev 2018-04-04 05:56:49 följande:

Jag får ofta migrän med aura, minst två gånger i månaden. Ibland får jag doftupplevelser också. Var annan eller var tredje månad efter också.år jag så kraftiga attacker att jag är helt slut dagen efter.

Jag tror också det har mycket med hormoner att göra, de gånger jag varit gravid var jag helt fri från migränattacker hela graviditeten.

Jag har/har haft exakt likadant. Migrän med aura, dofter (ofta "bränt") blev bättre under graviditet... . Jag får ibland en konstig smak i munnen också.

Jag har provat alla möjliga mediciner men ingen hjälpte, tills min husläkare chansade och skrev ut Voltaren. De hjälper, under förutsättning att jag tar dem i tid. Jag kan dessvärre inte ta dem oralt (får ont i magen) så jag har suppositorier. Inte så trevligt, men om valet står mellan att stoppa upp ett piller där bak och att må dåligt i två dygn väljer jag alla gånger det förra...

En snyting i rätt ögonblick skapar ofta ett bättre utgångsläge för fortsatt diskussion.
  • Anonym (Stressad)

Jag får det när jag är väldigt stressad. Jag får så mycket synbortfall att jag inte kan se något mer än färger under 10-15 min. En gång händer det mitt i centralen i Stockholm under rusningstrafik, fick be någon att hjälpa mig till en lugn plats då jag inte kunde se något. En annan gång satt jag och min grupp och lyssnade på kommentarer om vårat arbete. Hörde vad läraren sa men såg inga konturer utan färger. Hoppas jag tittade på ögonen och inte i pannan eller brösten för jag låtsades som inget. Var ju nästan klara sen kunde jag åka hem

Sen pang när synen kommer tillbaka har jag flera timmars helvete framför mig, skyndar mig hem, lägger mig i sängen, mörk och tyst och försöker sova bort det.

Får det 1 gång om året, möjligen 2 men det är max, första gången var jag nog 13. Är inte orolig för stroke.

• Anonym (H)

Jag fick ofta migrän med aura för några år sedan då jag försökte gå ner i vikt.. Testade olika dieter och fyfan vad migrän jag fick! Första gången jag upplevde det hade jag dock käkat choklad och druckit rödvin kvällen innan.. Det gör jag aldrig om igen. Så för mig är det matrelaterat.

Nu har jag inte haft migrän på säkert ett år tack vare att jag äter ordentligt!

• FruTe

Jag har det. När jag var yngre fick jag det kanske en gång i månaden, men ju äldre jag blir desto mer sällan kommer anfallen. Nu händer det med flera års mellanrum tack och lov.

Blev skiträdd första gångerna. Min ena sida domnar bort och den sidan av ansiktet hänger liksom. Jag får också svårt med talet. Får ni andra så också?

De två första gångerna fick jag åka in med ambulans då man misstänkte stroke. Sedan fick jag veta att det var migrän med aura.

• Anonym (M)

Jag har också migrän. Ofta innan mens och ägglossning. Ibland om jag äter vissa saker jag inte brukar äta också tex lösgodis.

Har bara aura i max 30 minuter men kan ha symptom på det många timmar innan. Känna mig speedad, irriterad eller tappa ord/bli tom i huvudet. Kan också få domningar i olika delar i kroppen.

När jag var yngre hade jag ibland en fruktansvärd sprängande huvudvärk där jag tom kunde kräkas av smärtan. Glad det ändrat form. *peppar peppar*

• Anonym (H)
    FruTe skrev 2018-04-05 06:16:27 följande:

Jag har det. När jag var yngre fick jag det kanske en gång i månaden, men ju äldre jag blir desto mer sällan kommer anfallen. Nu händer det med flera års mellanrum tack och lov.

Blev skiträdd första gångerna. Min ena sida domnar bort och den sidan av ansiktet hänger liksom. Jag får också svårt med talet. Får ni andra så också?

De två första gångerna fick jag åka in med ambulans då man misstänkte stroke. Sedan fick jag veta att det var migrän med aura.

Jaa, jag blev också livrädd första gångerna! Synbortfall där allt i periferin suddades ut.. Såg ingenting tillslut! Höll på att gå in i en tant bakifrån påväg till akuten eftersom jag inte såg något och det var snöigt och vitt ute, haha! Så yr! Ibland har punkter i synfältet försvunnit, vilket gjort att bokstäver försvunnit när jag läst texter. Skitmärklig känsla!

Halva sidan av ansiktet domnar av inklusive läppar och tunga. Sluddrar med talet.. Lillfingret och ringfingret domnar av också, oftast på högerhanden.

De på vårdcentralen viskade och kollade oroat på mig efter att jag fick göra rörelser som man gör för att utesluta en stroke. De tyckte att jag skulle skynda iväg till akuten då det kunde vara neurologiskt.. Förstod ju på en gång att de syftade på stroke! Blev asrädd!

Men så var det bara migrän med aura och det är jag glad över!
  • Anonym (Ida)
    Ohka skrev 2018-04-05 01:25:28 följande:

Rökning är definitivt en riskfaktor för stroke, det finns givetvis fler:

www.strokeforbundet.se/show.asp&sp=442&go=Riskfaktorer

Nu blev det knäppt... jag vet att rökning är en riskfaktor haha.

Tänkte mer kombinationen tillsammans med auramigränen förstås. Om det var fler faktorer som spelade in eller om forskningen ts läst endast var ensidig och att de bara tittade på auramigrän vs annan migrän.
  • Anonym (Aurora)
    Anonym (Ida) skrev 2018-04-05 08:16:17 följande:

Tänkte mer kombinationen tillsammans med auramigränen förstås. Om det var fler faktorer som spelade in eller om forskningen ts läst endast var ensidig och att de bara tittade på auramigrän vs annan migrän.
    Det vet förhoppningsvis alla numera. 

Jaha, jag då missförstod jag dig! Får väl skylla på för många timmar vid datorn...
  • Anonym (M)
    Anonym (Ida) skrev 2018-04-05 08:16:17 följande:

P-piller ger också ökad risk har jag läst.
  • nevermind
    Signe88 skrev 2018-04-03 17:59:19 följande:

Hejsan! 
    Jag undrar om det är fler som har migrän med aura, även kallas ögonmigrän?
    Hur ofta har ni det?
    Är ni oroliga över att drabbas av stroke pga ökad strokerisk vid migrän med aura?
    Mvh

Högre strokerisk, enligt vem?
  • Trollkungen

Någon typ av epilepsi såklart. Fast det ingår väl inte i diagnoserna som är trendiga just nu.

• Anonym (En som vet)

Jag gick till läkare i ca 20 år, som sa att det inte finns någon medicin som hjälper mot just migrän med aura. Sedan fick jag träffa en neurolog vars första fråga var om jag ville få slut på mina migränanfall. Mitt svar var inte oväntat ?Ja?...

Han berättade att Lamotrigin, som normalt är en medicin mot epilepsi, hjälper mot migrän med aura om det tas i relativt små doser. Han skrev ut medicin till mig och därefter har anfallen mildrats betydligt.

När jag får anfall så brukar det ske i skov och återkomma i flera dagar, men det har mildrats betydligt som sagt. Jag fick nyligen en högre dos och läkaren säger att anfallen kan försvinna helt vid tillräcklig dos. Jag har inte fått nya anfall sedan dosen höjdes.

Neurologen berättade även att det inte är allmänt känt bland läkare att Lamotrigin hjälper mot migrän med aura. Därför skrivs det sällan ut.

• Anonym (En som vet)

Dagarna före ett migränanfall har jag ibland känt mig lite disträ, okoncentrerad och ofokuserad; även trögtänkt ibland.

Sedan ploppar den blinda fläcken plötsligt upp från ingenstans, på typ en sekund. Det kan vara att jag pratar med någon där näsan plötsligt försvinner ur synfältet och jag endast ser ögonen och munnen. När jag försöker läsa en text så försvinner delar av texten ur synfältet. Jag förmodar att många drabbade även ser den korvformade och sicksack-mönstrade fläcken som svävar runt i synfältet.

När jag läser ovanstående så framställer jag mig själv som ett psykfall men jag tror många som har migrän med aura känner igen sig. Som jag skrev i mitt förra inlägg så har läkemedlet Lamotrigin hjälpt betydligt.

Beträffande stroke så är symptomen liknande vid migrän med aura. Skillnaden är dock att vid en stroke kommer alla symptomen på en och samma gång och intensivt, inte i etapper. Det ska inte gå att misstolka om/när det sker.

• Anonym (Misse)
    Anonym (En som vet) skrev 2018-04-06 06:37:44 följande:

Dagarna före ett migränanfall har jag ibland känt mig lite disträ, okoncentrerad och ofokuserad; även trögtänkt ibland.

Sedan ploppar den blinda fläcken plötsligt upp från ingenstans, på typ en sekund. Det kan vara att jag pratar med någon där näsan plötsligt försvinner ur synfältet och jag endast ser ögonen och munnen. När jag försöker läsa en text så försvinner delar av texten ur synfältet. Jag förmodar att många drabbade även ser den korvformade och sicksack-mönstrade fläcken som svävar runt i synfältet.

När jag läser ovanstående så framställer jag mig själv som ett psykfall men jag tror många som har migrän med aura känner igen sig. Som jag skrev i mitt förra inlägg så har läkemedlet Lamotrigin hjälpt betydligt.

Beträffande stroke så är symptomen liknande vid migrän med aura. Skillnaden är dock att vid en stroke kommer alla symptomen på en och samma gång och intensivt, inte i etapper. Det ska inte gå att misstolka om/när det sker.

Samma här. Kan få typ tunnelseende och vid ett tillfälle såg jag inte något alls, det var riktigt läskigt.

Det där sick-sack mönstret tycker jag på något sätt påminner om dom där leksaksbollarna man drar ut så dom blir större :) vet nån vilka jag menar?
Svar på tråden Migrän med aura