• Maria2306

Vecka 15 och oroligare än någonsin..

Är så tacksam att denna sida finns för oroliga själar som jag..

har skrivit här tidigare och varit med om 4 tidiga missfall.

Nu är jag gravid i vecka 15 men kan såklart inte slappna av.

Gjorde vul i v.10 och allt såg bra ut där.

Har haft väldigt mycket kräkningar denna graviditet och nu sista veckan drabbades jag av en kraftig magsjuka som resulterade i kräkningar och totalt sängliggande i tre dagar.

Som jag läser så ska bebisen inte ta skada av detta men kan ändå inte sluta oroa mig, tänk om den inte längre lever där inne? Har ett bokat rul om 4 veckor men det är ju en evighet dit!!

Har heller inga gravidsymtom kvar..

• Svar på tråden Vecka 15 och oroligare än någonsin..
  • Anonym (...)

Oron du känner är blogg hos gravida, även mig.

Som du skriver så ska inre vanlig magsjuk skada. Jag har haft vinterkräksjuka och allt möjligt under all mina graviditeter och det har inte varit någon fara.

Under de veckorna du vefinner dig nu kände jag inte heller av något. Tror det började komma runt v24 .

Försök slappna av och njut atr du mår bra :)

• Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2018-04-04 08:11:39 följande:

Oron du känner är blogg hos gravida, även mig.

Som du skriver så ska inre vanlig magsjuk skada. Jag har haft vinterkräksjuka och allt möjligt under all mina graviditeter och det har inte varit någon fara.

Under de veckorna du vefinner dig nu kände jag inte heller av något. Tror det började komma runt v24 .

Försök slappna av och njut atr du mår bra :)

"Blogg" - ska stå vanligt :)
  • Maria2306
    Anonym (...) skrev 2018-04-04 08:12:06 följande:

"Blogg" - ska stå vanligt :)

Tack för ditt lugnande svar. Ja det är verkligen ett virrvarr av känslor man känner som gravid. Man vill så mycket att allt ska gå vägen.

Tyvärr läser man kanske lite för många tråkiga historier..
  • Anonym (...)

Jag rekommendera att du intw läser för mycket här op forumet. Det brukar skada mer än hjälpa, leder till mer oro i flesta fall.

Om du känner att du inte vill vänta till rul om 4v så kan du alltid boka tid för privat ul.:)

• viseversa

Är det inte nu dom sk "spökveckorna" när man som gravid mår som bäst. Har själv väntat och fött 5 barn och hade inga symptom med någon av dom. inte ens i början. Kräktes inte heller en enda gång. Mådde inte ens illa. INGENTING! jag har 5 levande friska barn som alla föddes fullgågna(Ja nästan) nr 2 föddes i v 36 men tillräckligt sent för att det skulle gå bra.

• Anonym (..)
    Anonym (...) skrev 2018-04-04 08:27:07 följande:

Jag rekommendera att du intw läser för mycket här op forumet. Det brukar skada mer än hjälpa, leder till mer oro i flesta fall.

Om du känner att du inte vill vänta till rul om 4v så kan du alltid boka tid för privat ul.:)

Men det är bara falsk trygghet, eftersom det minuten efter UL kan vara helt annorlunda. Det finns inga garantier gällande graviditeter alls. Det är det man måste lära sig att hantera. 
  • Maria2306
    Anonym (..) skrev 2018-04-04 09:47:43 följande:

Men det är bara falsk trygghet, eftersom det minuten efter UL kan vara helt annorlunda. Det finns inga garantier gällande graviditeter alls. Det är det man måste lära sig att hantera. 

Jag är helt och fullt medveten om att det inte finns några garantier bara för att man gör ett extra ul.

Jag har gjort ett i vecka 10 och därför drar jag mig lite för att boka ett till.. borde kunna hålla ut fyra veckor även fast det är lite jobbigt. Det jobbiga är att aldrig kunna slappna av i detta.
  • Charlieellerså
    Maria2306 skrev 2018-04-04 11:40:12 följande:

Jag är helt och fullt medveten om att det inte finns några garantier bara för att man gör ett extra ul.

Jag har gjort ett i vecka 10 och därför drar jag mig lite för att boka ett till.. borde kunna hålla ut fyra veckor även fast det är lite jobbigt. Det jobbiga är att aldrig kunna slappna av i detta.

Du befinner dig i de klassiska spökveckorna innan bebis börjar kännas och när symptomen många månget försvunnit. Är själv i v 15 och väntar mitt fjärde barn och känner lite densamma. Är ju en orolig själ så jag köpte en doppler förra graviditeten. Den hjälper mig massor nu när magen känns tom men uppenbarligen inte är det när lilla hjärtat pockar på där inne. Sedan är det omtvistat om man bör använda dessa eller ej men någon minut någon gång i veckan tänker jag själv är okej.
  • Maria2306
    Charlieellerså skrev 2018-04-04 13:53:30 följande:

Du befinner dig i de klassiska spökveckorna innan bebis börjar kännas och när symptomen många månget försvunnit. Är själv i v 15 och väntar mitt fjärde barn och känner lite densamma. Är ju en orolig själ så jag köpte en doppler förra graviditeten. Den hjälper mig massor nu när magen känns tom men uppenbarligen inte är det när lilla hjärtat pockar på där inne. Sedan är det omtvistat om man bör använda dessa eller ej men någon minut någon gång i veckan tänker jag själv är okej.

Jag har börjat förstå att detta är ?normalt? att inte känns så mycket i dessa veckor.

Jag är också en orolig själ och har tittat på såna tidigare men som du skriver läst lite både och. Ringde barnmorskan idag som sa att jag kan få komma in på 1-2 veckor och höra hjärtat där om min oro inte lagt sig. Skulle vara skönt att få höra den iaf.
  • Anonym (..)
    Charlieellerså skrev 2018-04-04 13:53:30 följande:
    Och vad gör du om du inte hittar hjärtslag? En lör eftermiddag? Spökveckor är nåt familjelivsord, barnmorskor hävdar att de inte finns. Många har ju barn i magen utan symptom :)
  • Snuttis2

Du är mitt i de sk spökveckorna så det är fullt normalt o logiskt att du inte har samma symtom som tidigare . Passa på att kurera dig och ladda för om några veckor kommer symtomen tillbaka tillsammans med de första sparkarna!

O nej bebisen klarar en magsjuka utan problem !

• Charlieellerså
    Anonym (..) skrev 2018-04-04 20:57:03 följande:

Och vad gör du om du inte hittar hjärtslag? En lör eftermiddag? Spökveckor är nåt familjelivsord, barnmorskor hävdar att de inte finns. Många har ju barn i magen utan symptom :)

Jadu, det händer då och då att jag inte hör och då avvaktar jag någon dag och prövar igen. Det ÄR svårt att höra hjärtslagen tidigt men jag har lyckats och det har hjälpt mig. De kallad för spökveckor för att det är under några veckor innan barnet känns och när symptomen ofta avtagit där man kan känna sig helt som vanligt. Så hur menar du att de inte finns? Dessa veckor har fått denna benämning just för att de kan upplevas jobbiga.
  • Anonym (..)
    Charlieellerså skrev 2018-04-04 21:18:05 följande:
    Jadu, det händer då och då att jag inte hör och då avvaktar jag någon dag och prövar igen. Det ÄR svårt att höra hjärtslagen tidigt men jag har lyckats och det har hjälpt mig. De kallad för spökveckor för att det är under några veckor innan barnet känns och när symptomen ofta avtagit där man kan känna sig helt som vanligt. Så hur menar du att de inte finns? Dessa veckor har fått denna benämning just för att de kan upplevas jobbiga.
    Jag menar att det finns ingen medicinsk professionell term som heter så, därför är det dumt att man i trådar hela tider pratar om "spök". Många har sådana veckor av och till genom hela graviditeten när man mår jättebra utan några som helst symptom. Bättre att kvinnor vet att det är så, och att man ska försöka glädjas åt det. Man kan aldrig själv hindra ett missfall. 
  • Anonym (...)

Det fär med dopler ska man mig vara lite försiktig med. Visst, hittar man hjärtljud så kan det vara lugnande men det kan även orsaka mer oro än innan.

Jsg hade en sådan i min tredje graviditet pga av oro (va superorolig under den graviditeten och vet inte varför än idag). Troddd att jag flera veckor hört hjärtljud och känt rörelser dessutom. I vecka 20 va jag inne i för rul och där visade det sig att barnet inte levde och inte gjort på ett par veckor.

Med detta inlägg vill jag inte skrämas men det jag vill säga är stt ibland så kan vara bättre att avstå från sådana redskap.

Jag är nu gravid igen i slutskedet och har helt struntat i dopler.

• Charlieellerså
    Anonym (...) skrev 2018-04-05 07:07:03 följande:

Det fär med dopler ska man mig vara lite försiktig med. Visst, hittar man hjärtljud så kan det vara lugnande men det kan även orsaka mer oro än innan.

Jsg hade en sådan i min tredje graviditet pga av oro (va superorolig under den graviditeten och vet inte varför än idag). Troddd att jag flera veckor hört hjärtljud och känt rörelser dessutom. I vecka 20 va jag inne i för rul och där visade det sig att barnet inte levde och inte gjort på ett par veckor.

Med detta inlägg vill jag inte skrämas men det jag vill säga är stt ibland så kan vara bättre att avstå från sådana redskap.

Jag är nu gravid igen i slutskedet och har helt struntat i dopler.

Jag har enbart använt doppler fram till jag börjat känna barnet. Har gjort kubultraljud och vet att bebis levde i v 13. Att något händer mellan v 13 och fram till RUL i v 18-20 är ändå relativt ovanligt så är man säker på hur bebisens hjärtslag verkligen låter så tycker jag dopplern kan vara till hjälp. Sedan ska de inte användas i tid och otid då man inte vet effekten eiktigt för fostret. När barnet sedan börjat rört på sig ska man givetvis åka in vid minskade fosterrörelser och inte lita på en doppler. Att spökveckorna har denna benämning tar inte bort det faktum att veckorna är lugna och att man bara får stå ut med det. Men det kan hjälpa att man vet att de flesta har det så dessa veckor. Att ha många sådana perioder under graviditeten är ju inte bra eftersom att när man väl passerat en viss vecka bör man känna barnet under hela dygnet. Så tänker jag
  • Inga bekymmer
    Anonym (..) skrev 2018-04-04 09:47:43 följande:

Det har du iof rätt i men samtidigt är det ju ganska ovanligt med missfall efter v 13. De flesta sker ju före dess, så därför kan det ju kännas mer lugnande om man sett att allt ser bra ut efter det.

Men att inte känna några symptom i v 15 är helt normalt! Ev illamående har många ggr gått över då. Kände inget knappt med mina 2 första förrän jag började känna att de rörde sig. Mådde aldrig illa.
  • Anonym (..)
    Charlieellerså skrev 2018-04-05 09:40:04 följande:
    Jag har enbart använt doppler fram till jag börjat känna barnet. Har gjort kubultraljud och vet att bebis levde i v 13. Att något händer mellan v 13 och fram till RUL i v 18-20 är ändå relativt ovanligt så är man säker på hur bebisens hjärtslag verkligen låter så tycker jag dopplern kan vara till hjälp. Sedan ska de inte användas i tid och otid då man inte vet effekten eiktigt för fostret. När barnet sedan börjat rört på sig ska man givetvis åka in vid minskade fosterrörelser och inte lita på en doppler. Att spökveckorna har denna benämning tar inte bort det faktum att veckorna är lugna och att man bara får stå ut med det. Men det kan hjälpa att man vet att de flesta har det så dessa veckor. Att ha många sådana perioder under graviditeten är ju inte bra eftersom att när man väl passerat en viss vecka bör man känna barnet under hela dygnet. Så tänker jag
    Men det finns ju inget som kallas spökveckor, det är ingen medicinsk term som vården har. 
  • Charlieellerså
    Anonym (..) skrev 2018-04-06 12:45:20 följande:

Men det finns ju inget som kallas spökveckor, det är ingen medicinsk term som vården har. 

Absolut, det är ingen medicinsk term utan ett namn som hittats på som beskriver hur dessa veckor kan kännas/uppfattas. : )
  • Anonym (Flera sena mf)

Efter några missfall efter v 13 köpte jag en doppler som jag vid denna graviditeten använt från v 10 till v 19. Har alltid hittat hjärtljud och det har lugnat mig otroligt mycket innan jag började känna rörelser.

Svar på tråden Vecka 15 och oroligare än någonsin..