• Anonym (Jag)

Inneboende som bjuder hem folk

Är det skäl för uppsägning om den inneboende bjuder hem folk utan att ha checkat med oss först?

Vi har upprepade gånger sagt att vi inte är okej med det, men det händer ändå gång på gång.

• Svar på tråden Inneboende som bjuder hem folk
  • Cadencee

Utan att få mer information så ja självklart. Varför skulle det inte vara okej?

• annabellelee

Men om hen är inneboende är väl det rum hen hyr dennes bostad? Varför får den inneboende inte bjuda in folk till sin bostad? Står det något i kontraktet om det?

• sextiotalist
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-05 07:11:19 följande:

Är det skäl för uppsägning om den inneboende bjuder hem folk utan att ha checkat med oss först?

Vi har upprepade gånger sagt att vi inte är okej med det, men det händer ändå gång på gång.

Rent generellt, nej det tror jag inte (men inneboende har inte samma besittningsskydd).
    Vad menar du med bjuder in, några vänner som träffas och håller sig för sig själva eller röjarfester.
    För du kan ju inte förbjuda personen att ha ett socialt liv, övernattande partners, men självklart med hänsyn till er
  • NELJ
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-05 07:11:19 följande:

Jag ubdrar också på vilket sätt det sker. Att ta hem nån kompis till sitt rum är knappast skäl för uppsägning.

Ni kanske behöver vara tyligare med vad som gäller och vilka utrymmen som är gemensamma och hur de får användas. Jag var själv inneboende hos en kompis när jag pluggade och när jag hade fattat det som att vi två skulle dela lägenhet som likar hade hon en helt annan bild... så jag flyttade ut efter två månader. Tydligher är viktigt, det som är självklart för dig är kanske inte självklar för alla andra.
  • Anonym (Jag)

Hon får inte bjuda hem folk alls utan att ha checkat med oss och det har vi sagt redan innan hon flyttade in.

• Nonym
    Anonym (Jag) skrev 2018-04-05 07:51:25 följande:

Hon får inte bjuda hem folk alls utan att ha checkat med oss och det har vi sagt redan innan hon flyttade in.

Checkar ni av med henne innan ni bjuder hem folk också?
  • Anonym (Lägg av)

Om ni tar betalt för att hyra ut ett rum så står detta rum till den inneboendes förfogande. Självklart får hon ha ett socialt liv och bjuda hem folk så länge det inte är några röjarfester som stör.

Ni har hyrt ut en bostad och man får faktiskt (tro det eller ej) leva i sin bostad. Ni verkar vara hemska människor.
  • NELJ

Lite hårt kan jag tycka.

Hur länge löper avtalet? Uppsägningstid?
  • Anonym (Jag)

Självfallet bjuder vi hem folk, det är vårt hus och hon visste reglerna redan från start.

Hon betalar inget i pengar, hon bor här gratis mot att hon är barnflicka på vardagarna.

Svar på tråden Inneboende som bjuder hem folk