Inlägg från: Anonym (nn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nn)

Neka ledighet pga varit sjuk mycket?

Nonym skrev 2018-04-05 20:34:54 följande:
    Vilken bil menar du att man inte skulle kunna byta hjul på själv??? Måste vara det dummaste jag läst på MYCKET länge..

Service kan man göra själv också, så dåligt som ta tjänar så måste det vara en gammal bil = liten risk för att det skulle vara speciellt svårt...
    Själv känner jag nästan ingen som byter hjul själv, de flesta lämnar till verkstad. Nog stor skillnad i inställning på var man bor.
    Väldigt mycket gr att göra själv, men varför lägga ner ansträngning om man inte har intresset, verktygen, kunskaperna eller handkraften?
    Varför gå till pizzerian när man kan göra pizza i ugn? Varför ringa till supporten i stället för att bli datorexpert? Varför köpa krukväxter i butik i stället för att driva upp dem själv? (Jag gör det sistnämnda själv, men jag tycker det är roligt.)  Jag beställer självklart hemkörning av tunga saker hellre än att ragga folk för att hjälpa till att bära dem och nästa gång jag köper en IKEA-möbel tror jag det blir med snickarassistans. (Lite för hetsiga diskussioner sist vi skulle göra det själva.)

Mina kusiner på landet delar dock din inställning
  • Anonym (nn)

Ja, visst kan chefen neka dig. Beroende på vad som står i ditt kollektivavtal brukar det vara få saker chefen inte kan neka (sjukledighet, akut läkarbesök, VAB och nära anhörigs svåra sjukdom eller begravning t ex).

Om chefen KOMMER att neka dig vet du inte förrän du ansökt om ledighet. Gör det först och vänta att bekymra dig tills du vet om du blir nekad. Antar att det inte går att lösa genom ev flex eftersom du behöver ta ledigt.

Svar på tråden Neka ledighet pga varit sjuk mycket?