• Novembersolsken

Vad gör man om mensen inte har kommit efter missfall?

ja som rubriken säger längst upp

Jag fick missfall 22 februari då var jag ca 2 månader gravid.

Jag var gravid i vecka 8+4 men det hade stannat i vecka 6 som jag inte visste alls.

Läkaren hade sagt att jag skulle vänta en mens först innan jag ligger med sambon, för jag skulle få min mens med den 23 mars men har inte fått nånting än.

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag ringa till Gyn eller ska jag vänta å se efter nästa månad ifall mensen kommer, jag har oregelbudent mens

• Svar på tråden Vad gör man om mensen inte har kommit efter missfall?
  • LFF

Avvakta och se. Speciellt som du säger att du har oregelbunden mens. Det kan ta lite tid innan det kommer igång efter ett missfall.

• Anonym (qwerty)

Hur vet du att mensen skulle ha kommit den 23:e? Är det enligt din gamla cykel?
    Mens får du drygt två veckor efter ägglosning, som i sin tur kommer drygt två veckor efter att allt gravidhormon gått ut ur kroppen. Vilket i sig kan ta två-fyra veckor.
    Räkna alltså med att mensen kommer tidigast 6 veckor efter missfallet.

• Anonym (F)

Du kan ju inte veta när mensen skulle kommit eftersom du hade ett missfall. Du kan inte utgå ifrån män gammal cykel. Det är bara att avvakta och se.

Ibland tar det några månader innan kroppen kommer igång igen och är redo för en ny graviditet.

• Anonym (Lo)

Du borde ju märka av din ägglossning först och främst. Innan dess är det ingen idé att gå å vänta på mensen.

• LFF
    Anonym (Lo) skrev 2018-04-05 13:20:04 följande:

Du borde ju märka av din ägglossning först och främst. Innan dess är det ingen idé att gå å vänta på mensen.

Alla märker inte av sin ägglossning. Jag gjorde det inte. Men, jag hade en menscykel jag kunde ställa klockan efter (den kom på klockslaget i princip varje månad) och efter båda mina missfall fortsatte min mens precis på samma tidpunkt som om jag inte hade varit gravid alls. Jag vet att det inte är alla som har det så dock.
  • Anonym (Ssss)

Min mens kom i fas/regelbundet ett par månader efter mitt ma

• Novembersolsken
    LFF skrev 2018-04-05 11:51:56 följande:

Avvakta och se. Speciellt som du säger att du har oregelbunden mens. Det kan ta lite tid innan det kommer igång efter ett missfall.

mm ok det ska jag göra tack :)
  • Novembersolsken
    Anonym (qwerty) skrev 2018-04-05 12:27:59 följande:

Hur vet du att mensen skulle ha kommit den 23:e? Är det enligt din gamla cykel?

Mens får du drygt två veckor efter ägglosning, som i sin tur kommer drygt två veckor efter att allt gravidhormon gått ut ur kroppen. Vilket i sig kan ta två-fyra veckor.

Räkna alltså med att mensen kommer tidigast 6 veckor efter missfallet.

för att jag hade mensen 23 december 2017
  • Anonym (F)
    Novembersolsken skrev 2018-04-05 17:39:25 följande:

för att jag hade mensen 23 december 2017

Men gud. Så funkar det inte. Du kan släppa din gamla cykel helt för du kommer inte ha samma nu.
  • Anonym (Anna)
    Novembersolsken skrev 2018-04-05 11:46:21 följande:

ja som rubriken säger längst upp

Jag fick missfall 22 februari då var jag ca 2 månader gravid.

Jag var gravid i vecka 8+4 men det hade stannat i vecka 6 som jag inte visste alls.

Läkaren hade sagt att jag skulle vänta en mens först innan jag ligger med sambon, för jag skulle få min mens med den 23 mars men har inte fått nånting än.

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag ringa till Gyn eller ska jag vänta å se efter nästa månad ifall mensen kommer, jag har oregelbudent mens

Konstigt. Min gynekolog på RMC sa nej ni ska inte vänta. Ni ska försöka direkt.

Om mensen inte har kommit sätter man sig på en pall och väntar. Förr eller senare dyker den upp eller så är du gravid.
Svar på tråden Vad gör man om mensen inte har kommit efter missfall?