• Novembersolsken

Vad gör man om mensen inte har kommit efter missfall?

ja som rubriken säger längst upp

Jag fick missfall 22 februari då var jag ca 2 månader gravid.

Jag var gravid i vecka 8+4 men det hade stannat i vecka 6 som jag inte visste alls.

Läkaren hade sagt att jag skulle vänta en mens först innan jag ligger med sambon, för jag skulle få min mens med den 23 mars men har inte fått nånting än.

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag ringa till Gyn eller ska jag vänta å se efter nästa månad ifall mensen kommer, jag har oregelbudent mens

• Svar på tråden Vad gör man om mensen inte har kommit efter missfall?
  • Anonym SU

Hej!

Man behöver inte vänta in mens. Jag fick MA i vintras och fick samma informatiön som du, att vi skulle vänta med sex till vi varit på återkontroll. Anledningen till detta var att det inte skulle bli ?problem? vid återbesöket om jag gjorde positivt graviditetstest. Jag tyckte det kändes som ett lyxproblem, så vi hade sex så snart jag slutade blöda.

För mig kom mensen tillbaka efter 17v (graviditeten hade stannat av i 5+2)å

• Anonym (F)
    Anonym SU skrev 2018-05-11 22:16:32 följande:

Hej!

Man behöver inte vänta in mens. Jag fick MA i vintras och fick samma informatiön som du, att vi skulle vänta med sex till vi varit på återkontroll. Anledningen till detta var att det inte skulle bli ?problem? vid återbesöket om jag gjorde positivt graviditetstest. Jag tyckte det kändes som ett lyxproblem, så vi hade sex så snart jag slutade blöda.

För mig kom mensen tillbaka efter 17v (graviditeten hade stannat av i 5+2)å

Lyxproblem? Du menar att du skiter i om du slösar tusentals kronor av sjukvårdens pengar bara för att Du inte kan hålla sig till rekommendationerna? Så att man måste lägga både tid, pengar och personal för att göra tester för att du skitit i att följa de instruktioner du fått. Hänsynslöst och förbannat irriterande.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (F) skrev 2018-05-11 22:42:52 följande:

Lyxproblem? Du menar att du skiter i om du slösar tusentals kronor av sjukvårdens pengar bara för att Du inte kan hålla sig till rekommendationerna? Så att man måste lägga både tid, pengar och personal för att göra tester för att du skitit i att följa de instruktioner du fått. Hänsynslöst och förbannat irriterande.

Du behöver inte ha en sådan där ton. Det enda som händer är att man inte riktigt kan datera en eventuell ny graviditet på exaktheten. Det behövs inte speciellt mycket tid, pengar och personal för det.
  • Anonym (qwerty)

Du behöver inte ha en sådan där ton. Det enda som händer är att man inte riktigt kan datera en eventuell ny graviditet på exaktheten. Det behövs inte speciellt mycket tid, pengar och personal för det.
  • Anonym (qwerty)

• Anonym SU

Testet (både graviditetstest och VUL) görs rutinmässigt efter medicinsk abort (som jag var tvungen att framställa eftersom att kroppen inte gjorde det). Hade det visat sig att jag var gravid igen vid återbesöket hade jag gråtit av lycka. På vilket sätt hade detta kostat landstinget mer? Jag förstår inte. RUL hade ändå bokats in v18, som vid vilken graviditet som helst. ?Problemet? är att det är svårt att avgöra när befruktning skett, men det skulle ändå visa sig på RUL beräknat från 2v efter Citotec.

Min personliga åsikt är även av den sort att man aldrig kan kontakta vården i onödan, för att spara in på skattepengar.
  • Anonym (F)
    Anonym (qwerty) skrev 2018-05-11 22:59:14 följande:

Anonym SU skrev 2018-05-11 23:21:31 följande:

Testet (både graviditetstest och VUL) görs rutinmässigt efter medicinsk abort (som jag var tvungen att framställa eftersom att kroppen inte gjorde det). Hade det visat sig att jag var gravid igen vid återbesöket hade jag gråtit av lycka. På vilket sätt hade detta kostat landstinget mer? Jag förstår inte. RUL hade ändå bokats in v18, som vid vilken graviditet som helst. ?Problemet? är att det är svårt att avgöra när befruktning skett, men det skulle ändå visa sig på RUL beräknat från 2v efter Citotec.

Min personliga åsikt är även av den sort att man aldrig kan kontakta vården i onödan, för att spara in på skattepengar.

Fast ultraljud ingår så gott som aldrig vid återbesök efter ett missfall/avbrytande. Kanske privata mottagningar men nästan aldrig på större kvinnokliniker/sjukhus. Det enda man ska behöva göra är ett gravtest, som kvinnan dessutom ofta kan ta själv hemma, som då bör visa negativt. Gör det inte det så blir det ofta läkarbesök med både ultraljud och blodprov. Själva läkarbesöket kostar runt 1500kr och phcg någon hundring och sen uppföljning på det. Om dessa åtgärder behövs pga att missfallet/avbrytandet inte ter sig som det borde så är det ju givet att man ska utreda orsaken och hålla koll på utvecklingen. Men om allt detta måste göras för att man struntat i rekommendationerna och försökt bli gravid ändå så är det bara oerhört nonchalant.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (F) skrev 2018-05-11 23:35:04 följande:

Fast ultraljud ingår så gott som aldrig vid återbesök efter ett missfall/avbrytande. Kanske privata mottagningar men nästan aldrig på större kvinnokliniker/sjukhus. Det enda man ska behöva göra är ett gravtest, som kvinnan dessutom ofta kan ta själv hemma, som då bör visa negativt. Gör det inte det så blir det ofta läkarbesök med både ultraljud och blodprov. Själva läkarbesöket kostar runt 1500kr och phcg någon hundring och sen uppföljning på det. Om dessa åtgärder behövs pga att missfallet/avbrytandet inte ter sig som det borde så är det ju givet att man ska utreda orsaken och hålla koll på utvecklingen. Men om allt detta måste göras för att man struntat i rekommendationerna och försökt bli gravid ändå så är det bara oerhört nonchalant.

Kanske om man som dig bor i skogen.

Här i Sveriges tredje största stad Malmö ingår alltid vaginalt ultraljud på det stora och enda offentliga sjukhuset i stan vid alla gynekologiska undersökningar.
  • Anonym SU
    Anonym (F) skrev 2018-05-11 23:35:04 följande:

Då är det kanske olika från landsring till landsting. Mtt landsting gör, precis som kah skrev, alltid rutinmässigt VUL och gravtest vid återbesök efter medicinsk abort. Det kanske är skillnad vid missfall, det vet jag inget om.
  • Anonym (F)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-12 01:57:04 följande:

Kanske om man som dig bor i skogen.

Här i Sveriges tredje största stad Malmö ingår alltid vaginalt ultraljud på det stora och enda offentliga sjukhuset i stan vid alla gynekologiska undersökningar.

Öhm nej. Det ingår ultraljud om man har läkartid. Men det ska man inte behöva ha efter missfall eller abort.
    Anonym SU skrev 2018-05-12 06:48:38 följande:

Då är det kanske olika från landsring till landsting. Mtt landsting gör, precis som kah skrev, alltid rutinmässigt VUL och gravtest vid återbesök efter medicinsk abort. Det kanske är skillnad vid missfall, det vet jag inget om.

Efter medicinsk abort i region Skåne gör man själv ett gravtest hemma. Undantag finns så klart. Just nu kör dom med speciella gravtest som är gjorda just för kontroll efter abort, dom har en känslighet på 500 eller 1000, istället för 25-50 som vanliga gravtest. Vid tidigt missfall behöver man sällan söka vård.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (F) skrev 2018-05-12 07:40:33 följande:

Öhm nej. Det ingår ultraljud om man har läkartid. Men det ska man inte behöva ha efter missfall eller abort.Efter medicinsk abort i region Skåne gör man själv ett gravtest hemma. Undantag finns så klart. Just nu kör dom med speciella gravtest som är gjorda just för kontroll efter abort, dom har en känslighet på 500 eller 1000, istället för 25-50 som vanliga gravtest. Vid tidigt missfall behöver man sällan söka vård.

Nu gällde det huruvida ultraljud alltid ingår eller ej vid återbesök. Ultraljud ungår alltid när man träffar gynekolog vid återbesök.

Nu skriver du tvärtom. Du får ta och bestämma dig för vilket svar du vill hålla dig till.
  • Anonym (F)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-12 10:44:35 följande:

Nu gällde det huruvida ultraljud alltid ingår eller ej vid återbesök. Ultraljud ungår alltid när man träffar gynekolog vid återbesök.

Nu skriver du tvärtom. Du får ta och bestämma dig för vilket svar du vill hålla dig till.

Du läser fel om du tror att jag har ändrat mig. Ultraljud ingår när man träffar gynekolog, om det behövs för kontrollen. Men det ingår oftast inte, enligt rutin, något återbesök hos gynekolog efter abort/missfall, utan generellt så behövs bara ett gravtest, som bör vara negativt.

Alltså, nej, det ingår inte ultraljud efter missfall/abort eftersom man inte ska behöva träffa läkare om allt går som det ska. Man har faktiskt sällan återbesök alls efter en abort/medicinsk behandling, och har man det så är det i 9 fall av 10 till barnmorska, som inte gör ultraljud. Men uppstår komplikationer så får man undersökas sv läkare(ultraljud). Att ha sex innan man har negativt gravtest/första mensen är inte en komplikation, utan nonchalans, om man blivit instruerad att avvakta.

Nu pratar jag om Malmö/Lund.
  • babytjejen

Jag gjorde en medicinsk abort efter ma o fick inte någon instruktion att vänta med sex igen kunde köra på så länge blödningen hade slutat...har tagit egna test hemma som varit negativa o sedan fått positivt på äl o kört på. Har återbesök på måndag o bim på fredag...så skulle jag ta ett test på återbesöket så skulle det vara för tidigt för att vara positivt...vet inte om jag kommer behöva det då jag tagit egna test hemma. Tror återbesöket är lite för att kolla hur man mår psykiskt oxå...

Svar på tråden Vad gör man om mensen inte har kommit efter missfall?