Inlägg från: Anonym (Gott) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gott)

Fattigmansmat - Gratäng

Vill tipsa om en Gratäng att göra om man är fattig men ändå vill äta nyttigt och gott!

Morot och purjolöksgratäng. :)

4 portioner

5 - 10 morötter

1 purjolök

Olja eller margarin

Ost

Salt och svartpeppar

Skala morötterna, skär i sneda skivor, koka i lättsaltat vatten i 10 min, slå ut vattnet.

Skär purjolöken i skivor, dela skivorna en gång, koka i vatten i 5 min, slå ut vattnet.

Sätt ugnen på 200 grader.

Smörj en form med lite olja eller margarin.

Lägg morötter och purjolök lite i lager i formen, salta och peppra lätt på, lägg över ost.

Låt gratängen vara ca 30 min i ugnen.

Servera med en smörgås till. :)

Morötter är nyttigt och billigt och även purjolök. Ost är däremot dyrt, men man behöver ju inte så mycket, och kniper det kan man väl äta utan. Själv tycker jag att morotsgratäng är lika gott som potatisgratäng.

• Svar på tråden Fattigmansmat - Gratäng
  • Anonym (Gott)

Det behövs ingen vätska till för morötterna drar till sig vatten vid kokningen. :)

Jadu det är ju möjligt att potatis har lägre kilopris än morötter, men inte är det dyrt med morötter heller iallafall. :) Men ursäkta så mycket kära du, jag ville bara ge ett bra och billigt alternativ till potatisgratäng!

Tråkigt med denna attityd, ska aldrig mera tipsa om någonting. Kör på med potatis med grädde du!

Personligen föredrar jag purjolök framför gul lök. Men NATURLIGTVIS kan du ta GUL LÖK istället för purjolök om du tycker att purjolök är för dyrt! :)

Varsågod och smaklig spis alla trevliga människor där ute!

• Anonym (Gott)

Jo om du ska ha i grädde i gratängen.

Du måste förstå att det är otrevligt att skriva som du gjorde. :(

Det är troligtvis nyttigare med morötter än potatis också och de är jämbördigt billiga!

Svar på tråden Fattigmansmat - Gratäng