• Anonym (Gott)

Fattigmansmat - Gratäng

Vill tipsa om en Gratäng att göra om man är fattig men ändå vill äta nyttigt och gott!

Morot och purjolöksgratäng. :)

4 portioner

5 - 10 morötter

1 purjolök

Olja eller margarin

Ost

Salt och svartpeppar

Skala morötterna, skär i sneda skivor, koka i lättsaltat vatten i 10 min, slå ut vattnet.

Skär purjolöken i skivor, dela skivorna en gång, koka i vatten i 5 min, slå ut vattnet.

Sätt ugnen på 200 grader.

Smörj en form med lite olja eller margarin.

Lägg morötter och purjolök lite i lager i formen, salta och peppra lätt på, lägg över ost.

Låt gratängen vara ca 30 min i ugnen.

Servera med en smörgås till. :)

Morötter är nyttigt och billigt och även purjolök. Ost är däremot dyrt, men man behöver ju inte så mycket, och kniper det kan man väl äta utan. Själv tycker jag att morotsgratäng är lika gott som potatisgratäng.

• Svar på tråden Fattigmansmat - Gratäng
  • Anonym (C)

Vad har du för vätska till den, eller ska morätterna och purjon ligga torra i ugnen med ost på?

Potatis har väl lägre kilopris än morötter, och gul lök lägre än purjo?

• Anonym (Gott)

Det behövs ingen vätska till för morötterna drar till sig vatten vid kokningen. :)

Jadu det är ju möjligt att potatis har lägre kilopris än morötter, men inte är det dyrt med morötter heller iallafall. :) Men ursäkta så mycket kära du, jag ville bara ge ett bra och billigt alternativ till potatisgratäng!

Tråkigt med denna attityd, ska aldrig mera tipsa om någonting. Kör på med potatis med grädde du!

Personligen föredrar jag purjolök framför gul lök. Men NATURLIGTVIS kan du ta GUL LÖK istället för purjolök om du tycker att purjolök är för dyrt! :)

Varsågod och smaklig spis alla trevliga människor där ute!

• Anonym (C)

Det är väl jättebra med tips, men billigare än potatisgratäng blir det ju inte, vilket var vad jag invände mot.

Men alltid bra med varierad kost.

• Anonym (Gott)

Jo om du ska ha i grädde i gratängen.

Du måste förstå att det är otrevligt att skriva som du gjorde. :(

Det är troligtvis nyttigare med morötter än potatis också och de är jämbördigt billiga!

• Aniiee

VIsst att morötter släpper ifrån sig vatten, men nej, det blir ingen vidare gratäng av det där. Inte vidare billig heller. Byt hälften av morötterna mot potatis, byt ut purjon (apdyrt i jämförelse) mot gul lök, lägg till en vitlöksklyfta och timjan, och ett par deciliter mjölk, så är det både billigare och nyttigare.

Som C skrev,skitbra med tips, men det du skrev,TS, var knappast ens en gratäng, mer ostgratinerade morötter med purjolök.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • OlgaElvira

Det där är både gott och nyttigt, min mamma brukade göra den när det var ebb i kassan. En fördel gentemot potatis-och lökgratäng är att det här är vackrare med orange och grönt. Det är mycket trevligare med vacker mat och lättare att få barn att äta den.

Tack för påminnelsen om en av min barndoms favoriter.

• Anonym (Boom)
    Anonym (Gott) skrev 2018-04-08 14:42:52 följande:

Det behövs ingen vätska till för morötterna drar till sig vatten vid kokningen. :)

Jadu det är ju möjligt att potatis har lägre kilopris än morötter, men inte är det dyrt med morötter heller iallafall. :) Men ursäkta så mycket kära du, jag ville bara ge ett bra och billigt alternativ till potatisgratäng!

Tråkigt med denna attityd, ska aldrig mera tipsa om någonting. Kör på med potatis med grädde du!

Personligen föredrar jag purjolök framför gul lök. Men NATURLIGTVIS kan du ta GUL LÖK istället för purjolök om du tycker att purjolök är för dyrt! :)

Haha omg vilken explosion. Tyckte inte alls att C var otrevlig. Man läser vad man vill läsa :)
  • Bibbidi
    Anonym (Gott) skrev 2018-04-08 14:42:52 följande:

Vilken attityd??? Tyst C var ju inte otrevlig???

Bra med tips btw, har aldrig hört talas om den här gratängen och kan tänkas prova faktiskt.
  • Anonym (C)
    Anonym (Gott) skrev 2018-04-08 15:07:13 följande:

Jo om du ska ha i grädde i gratängen.

Du måste förstå att det är otrevligt att skriva som du gjorde. :(

Det är troligtvis nyttigare med morötter än potatis också och de är jämbördigt billiga!

Förklara vari det otrevliga ligger i det jag skrev, för jag ser det knte.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (C) skrev 2018-04-08 14:05:47 följande:
    Vad har du för vätska till den, eller ska morätterna och purjon ligga torra i ugnen med ost på? Potatis har väl lägre kilopris än morötter, och gul lök lägre än purjo?

Eftersom man kokar både morötter och purjolök i vatten så är de nog tillräckligt blöta när man stoppar dem i ugnen för att det inte ska bli torrt. Men lite fettfattigt låter det allt. Jag hade nog ringlat lite olja mellan lagren också, i synnerhet om jag snålade med osten. Jag tycker att man blir så fort hungrig igen om det är för lite fett i maten.
Svar på tråden Fattigmansmat - Gratäng