Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Fattigmansmat - Gratäng

Aniiee skrev 2018-04-08 15:14:14 följande:

VIsst att morötter släpper ifrån sig vatten, men nej, det blir ingen vidare gratäng av det där. Inte vidare billig heller. Byt hälften av morötterna mot potatis, byt ut purjon (apdyrt i jämförelse) mot gul lök, lägg till en vitlöksklyfta och timjan, och ett par deciliter mjölk, så är det både billigare och nyttigare.

Som C skrev,skitbra med tips, men det du skrev,TS, var knappast ens en gratäng, mer ostgratinerade morötter med purjolök.

Fast skippa mjölken, är väl rätt allmänt känt nuförtiden att bröstmjölk från kor är onyttigt för människor?
  • Anonym (M)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-08 23:15:03 följande:

Mjölk är nyttigt men inte i för stora mängder (precis som med allt annat) det innehåller kalcium och många andra viktiga mineraler och vitaminer sedan förstår jag också att det oftast inte är så etiskt med mjölk.

Komjölk gör ben mer poröst och kalciumet absorberas dåligt. Att använda mjölk för kalciumet är alltså kontraproduktivt. Vitaminerna och mineralerna får du i dig på annat sätt ändå om du äter en normal, varierad diet. Plus att du slipper alla tillväxthormoner. Bättre att använda växtmjölk med kalcium. DET är nyttigt! :) (Och nej, jag är inte vegan, däremot reagerar jag varje gång någon använder 'mjölk' och 'nyttigt' i samma mening för det är helt enkelt inte sant.)
Svar på tråden Fattigmansmat - Gratäng