Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Fattigmansmat - Gratäng

Anonym (C) skrev 2018-04-08 16:52:35 följande:
    Förklara vari det otrevliga ligger i det jag skrev, för jag ser det knte.
    De är inte ensam. Jag såg inte heller något otrevligt med ditt inlägg.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

Jag är ingen expert på detta med mat.
    Men när jag sitter och läser TS inlägg så får det mig att tänka på att det handlar om "ostgratinerade morötter och purjolök", än just  "purjo och morots gratäng".

Är jag fel ute, med min analys ni som är hajj på detta med matlagning?

• EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2018-04-09 07:33:25 följande:
    Komjölk gör ben mer poröst och kalciumet absorberas dåligt. Att använda mjölk för kalciumet är alltså kontraproduktivt. Vitaminerna och mineralerna får du i dig på annat sätt ändå om du äter en normal, varierad diet. Plus att du slipper alla tillväxthormoner. Bättre att använda växtmjölk med kalcium. DET är nyttigt! :) (Och nej, jag är inte vegan, däremot reagerar jag varje gång någon använder 'mjölk' och 'nyttigt' i samma mening för det är helt enkelt inte sant.)
    Du skriver ju inte varför växtmjölk är nyttigare än den vanliga mjölken.

Det är som någon i tråden påtalade. Komjölken vi dricker är berikad med vitamin A. Och det är Vitamin A som man kan få i sig för mycket av som gör att man kan få problem med skelettet. Inte mjölken isig.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-a

Även växtmjölk så berikar dem med _vissa_ vitaminer och mineraler. Så ja hur nyttig är växtmjölken egentligen?
    Man får ju berika både komjölken och växtmjölken.
Svar på tråden Fattigmansmat - Gratäng