Inlägg från: Swedman |Visa alla inlägg
  • Swedman

Hur är en Mini American Shepherd?

Har ni nån erfarenhet av dessa Mini American Shepherds?

Vi letar efter en aktivare familjehund. Har varit (passiv) hundägare i många år och nu vill dottern 14 år ha en hund. Dottern vill verkligen o hon älskar djur. Jag ser henne som ansvarstagande. 

• Svar på tråden Hur är en Mini American Shepherd?
  • Swedman

Det har gått några dagar nu sen jag skrev inlägget. Det har hänt lite i valet av ras. Nu har vi börjat titta på Golden eller Labrador som ras. Ska besöka en som tränar mycket med Golden till helgen för att prata med henne. Sen blir det val av uppfödare men tror det finns mer information att hämta hos andra Golden-ägare.

De punkter du tog upp är sånt som jag har tänkt på. Givetvis är det den mentala biten som är i fokus. Behov av aktivitet ligger också högt i listan. 

Jag visste inte att lockiga släpper mindre hår. De Border vi hade släppte stora hårstrån och de var ganska lätta att städa efter. Deras aktivitetsbehov var dock mycket högt och därför är såna raser inte att tänka på. 

• Swedman

Vi har funderat ganska mycket och även talat med vana hundägare. Det finns en del omplaceringhundar som vi har tittat på. Valp är lite för mycket jobb med har vi sagt men en 2-3 åring kan vara lämplig. Många uppfödare har ju hundar med anmärkningar på höfter/armbågar men ändå är bra hundar. De har då stamtavla men inte lämpliga för avel. 
    Det finns också en förening som tar hundar från Irland. Deras annonser verkar seriösa. Men är ändå lite tveksam att ta hund från sån miljö. Man vet ju inte riktigt vad de varit med om och annonserna kan vara sockrade lite - helt naturligt. Iofs gäller det kanske andra "annonser" också.

• Swedman

Omplaceringar från seriösa anger ju graden av anmärkning på höft/armbåge.
    Men visst är det ett vågspel. Det gäller också dessa som kör hit hundar från Irland. Den jag talade med (från föreningen) var mycket mån om att hunden hamnade hos rätt personer. Det låter som en idell förening utan större vinstbehov. I mina öron kändes det tryggt. Deras beskrivning av hundarna på hemsidan kommer från jourhemmen på Irland som jag förstod. Beskrivningarna varierade beroende på hund på ett sätt som ingav förtroende. 
    Kontentan är i alla fall att det är svåra val kan jag tycka.

• Swedman

Nä. Du har så rätt. Varför köpa en med höftfel?  Jag tänker automatiskt att uppfödare säljer valpar - inte rumsrena 2 åringar. Eller? Jag behöver utbildas i detta. Har en kontakt som hjälper mig i detta. Ska snacka med henne lite mer.

Jag tar åt mig din varning vad gäller dessa Irländska hundar. 

• Swedman

Jag ger mig in i debatten. Jo, vi har också sett att det finns uppfödare för MAS och att kullar är på gång. Behöver alltså inte ringa USA.  Sen kan det ju vara ont om valpar men det är en annan sak. Jag avrådde (sade egentligen NEJ) dottern att välja en MAS. Den är krävande så vitt jag vet. 
    Det var då jag tänkte Labrador eller Golden och det nappade hon på. Det tillsammans med att vi inte tänkt köpa valp är ett ytterligare beslut som verkar vara fast. Var hittar man då en typ 2 åring? Är det vettigt? Vad kan man förvänta sig? Köper man såna på annons från privatpersoner eller finns det kennels som har?  Här är min kunskap låg. Jag tror dottern är mer påläst. Hon hänger på internet o söker o läser...

• Swedman

Jag har poängterat att hunden är min och mitt ansvar. Dottern är fodervärd och "aktivator". Har skrivit ett saftigt avtal så hon begriper vem som ansvarar. 

Vi  ska ha den för träning typ Lydnad. Senare tävla. Sen vill hon ut och motionera (hon springer gärna) och vill ha med sig en hund. Jag för min del trivs med en lugn hund och går gärna en prom med den på kvällarna/helgerna. 

Du får gärna komma med åsikter om labrador vs. Golden generellt sett. Jag förstår ju fullt ut att de är avlade på olika sätt och det är en del i det hela och välja rätt. Där kan jag säkert få rekommendationer från rasklubbarna. För min del är Labbe o Golden mer eller mindre lika men jag är inte expert. Mer en medberoende eller har varit passiv hundägare under många år.

• Swedman
    Anonym (Djurägare) skrev 2018-04-15 01:30:21 följande:
    Det finns en FBgrupp som heter "Hundar för omplacering".

Jag har gått med FB-gruppen nu. Dottern är säkert med där redan. Jag ska leta tsm med henne.  Då vet jag hur jag ska gå vidare. Hade väl egentligen velat ha mer "insiderinformation" om Labrador vs. Golden men de kan mentalt skilja en del så kanske det är svårt å säga nåt generellt om dem. 

Det jag tänker på är:
    Mentalitet (lugn, trygg etc)
    Behov av aktivitet
    Lossar mer eller mindre hår

• Swedman

Tack. Det var bra jämförelser och ta till sig. Angående att kolla in respektive Rasuppfödares hemsidor för bortbytingar blir nog nödvändigt. Likaså denna FB grupp för omplaceringar.  
    Min "proffs-kontakt" har en Goldie och de är mycket aktiva inom träning så Golden verkar inte bara vara en "ligga-i-soffan-hund".  Likväl verkar hunden vara mycket lugn inomhus och vill ligga o mysa i soffan med matte.

Svar på tråden Hur är en Mini American Shepherd?