• dchpr

Ketty/Katja, Nancy/Nadja... vilka funkar bäst i Sverige?

Hittade namnet Ketty i trådar om gamla namn, folk som haft äldre släktingar som hetat så. Hade inte hört det tidigare, finns 340 personer med tilltalsnamnet idag men medelåldern är 70 år.
    Många kvinnliga -y-namn låter fina och samtidigt lite kaxiga, och framförallt aldrig tantiga oavsett ålder på bäraren - men det finns tydligen de som vill stämpla allt som slutar på y som trash.

Katja är också fint och kommer egentligen från samma namn, en kortform av Katarina fast ursprungligen rysk medan Ketty tydligen är en engelsk form. 

Har vanligare namn som slutar med -ja som Katja, Nadja, Tanja, Vanja blivit tillräckligt vedertagna för att kännas "svenska" eller förknippas man direkt med Ryssland/Östeuropa om man heter något sådant?

Är det 'värre' med -y-namn om än äldre sådana som kommit in i Sverige redan på 1800-talet eller början av 1900-talet - låter det per definition som att man typ vill verka amerikansk (och därför = "trash")?

• Svar på tråden Ketty/Katja, Nancy/Nadja... vilka funkar bäst i Sverige?
  • Meriall

Det är pojknamn som slutar på y som anses så, inte flicknamn så tex Ketty skulle inte sticka ut på något negativt sätt.

Vanja, Nadja etc räknas inte heller som dåligt eller uppseendeväckande :)

• Meriall

Tanja och Katja skulle jag säga låter som att man har finskt påbrå men det är ju många som har och anses nog inte heller negativt. Men Vanja och Nadja lite mer modernt.

Ketty var superfint så kör på det :)

• OlgaElvira

Du har rätt i att kvinnliga y-namn aldrig har haft stämpeln av underklass. Vissa av dem är relativt vanliga även på yngre idag, Emmy, Jenny, Molly t.ex. Men Sally, Ketty, Elly är inte lika vanliga idag.

Inga av de namn du funderar på ger några negativa associationer eller förknippas i hög grad till Ryssland eller Östeuropa, de är för vanliga fö det.

Fundera istället vilket av namnen som fungerar bäst med efternamnet, när man säger hela namnet. Det är något hon kommer att få göra många gånger när hon blir vuxen. Då är det praktiskt om förnamnet och efternamnet inte flyter ihop.

Jenny Yngvesson, Katja Jansson är kombinationer där man ofta får säga om sitt namn långsamt. Testa genom att säga för- och efternamn högt, man uppfattar bättre än om man bara läser det.

• dchpr

Man läser så mycket dumt i de där trådarna som bara diskuterar vilka namn som är "WT" etc, vissa kan ha hur trångsynta gränser som helst så man vet aldrig...Obestämd

Just det, det är förresten inget barn som ska döpas utan det gäller mest funderingar om namnbyte som vuxen, 25+. Och funderingar om synen på namn i allmänhet.
    Hade övervägt Alice om det inte var så nedra populärt och vanligt till nyfödda.
    Vore ju trevligt om fler sådana där äldre 'bortglömda' namn upptäcktes igen också. 

• fluu

Alla namnen funkar, men en bra regel kan vara att tänka på om det finns olika etablerade uttal. Som med Nancy, som kan uttalas både på svenska och engelska. Jag hade valt bort av den anledningen. För övrigt är det skillnad på "trash" och arbetarklass.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tom Araya
    dchpr skrev 2018-04-10 09:20:14 följande:

Har vanligare namn som slutar med -ja som Katja, Nadja, Tanja, Vanja blivit tillräckligt vedertagna för att kännas "svenska" eller förknippas man direkt med Ryssland/Östeuropa om man heter något sådan?

Ja
    dchpr skrev 2018-04-10 09:20:14 följande:

Är det 'värre' med -y-namn om än äldre sådana som kommit in i Sverige redan på 1800-talet eller början av 1900-talet - låter det per definition som att man typ vill verka amerikansk (och därför = "trash")?

Det beror på, Jenny känns ju som ett väl etablerat namn i Sverige.

• Kusin Krakel

Katja och Nadja år ju väletablerade namn o Sverige. Nancy betydligt ovanligare men alla lär känna till det och rimligtvis inte svårt att uttala.

Ketty är nog nytt för de flesta och kan nog lätt blandas samman med Kitty.

Inget av namnens känns opassande eller extremt svårt för svenskspråkiga.

• Kusin Krakel

Känner för övrigt flera äldre damer som heter Nancy, så inte heller det är ju nytt här.

• senalena

Ketty är jättefint!! Jag skulle föredra det framför de andra. Nancy har jag en kollega som heter, men uttalar det enligt svenska uttalsregler, "Nannsy" inte engelskans "Nän-sy"

De andra namnen har sitt ursprung från östeuropa, även om jag personligen inte tänker på det så skulle jag tänka mig att man tänker Ketty har en lite finare klang än namn som Katja

• senalena
    fluu skrev 2018-04-10 16:05:51 följande:

Alla namnen funkar, men en bra regel kan vara att tänka på om det finns olika etablerade uttal. Som med Nancy, som kan uttalas både på svenska och engelska. Jag hade valt bort av den anledningen. För övrigt är det skillnad på "trash" och arbetarklass.

Håller med, de flesta ovanliga namn utgår man ju från svenska uttalsregler, och det kan bli jobbigt för barnet att behöva rätta uttalet om föräldrarna tänkt sig ett annat uttal.
  • Bertram

Tycker det låter som namn på en prostituerad

• LFF

Vi hade en gympalärare på gymnasiet som hette Ketty, enda gången jag hört någon med det namnet.

Katja, Nadja, Vanja är inget jag bara förknippar med Östeuropa/Ryssland.

Svar på tråden Ketty/Katja, Nancy/Nadja... vilka funkar bäst i Sverige?