• klyban

Är E-cigg skadligt för omgivningen?

Nä, skadligt har jag svårt och se det som, nyttigt är en annan fråga.
    Jag skulle gissa vi ser en ny typ av cancer i dessa spår av vappa,
    Som någon sa, vad tror man ska ske när man "röker" skumma kemikalier.

Jag har en i trappen som verkar alltid ska ta ett bloss i trappan, och det bästa av allt han har en halvtrappa och gå.
    Luktar vedervärdigt, men som tur är sätter sig inte så länge.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (.) skrev 2018-04-11 15:14:27 följande:
    Alla vet att Vanliga cigg är väldigt skadligt för omgivningen men det jag undrade var om även e cigg är det ...
    Nja, forskningen har en del problem påvisa detta idag.
    Anonym (.) skrev 2018-04-11 15:15:42 följande:
    Men påverkas andra av ångan från e cigg, är det nikotin i ångan som kommer ut ?

Jag vet inte vilka nivåer av nikotin det är här, eller om det ens existerar.

Om du behöver oroa dig, så är svaret nej.
    Men sitter du konstant i sådan här rök, så kanske man bör fundera på om man vill det.
    Vissa utrymmen bör man aldrig röka, vappa eller ens tända en cigg, som typ trapphus, källare...finns mer såklart.

Då dessa är för dåligt ventilerade ofta, och varför måste folk röka/vappa i trappan?
    Speciellt den fånen under, orkar han inte vänta 3 sekunder tills han kommer ut?

hur många meter var det?
  • klyban
    zdudmwml skrev 2018-04-11 15:37:48 följande:
    Det största problemet i tråden är att folk här har ett känsloresonemang. Man tycker att det borde vara farligt därför påstår man att det är så, för att det är vad som känns mest rätt.

Det har gjorts exakt noll långtidsstudier med vejping därför att det är en ny företeelse. Den undersökning som gjorts visar att det är ofarligt att vejpa utom då man använder smaktillsatsen mentol. Samma undersökning visar att det är absolut ofarligt med passiv vejpning. Biprodukten, ångan, består att  vattenånga och exakt noll nikotin.Noll.

Så den som tror att det är skadligt med passiv vejping tror också att det är farligt med vattenånga.

Då vejping fortfarande inte räknas som rökning är det fritt fram att vejpa precis överallt. Det finns bara en enda orsak till varför vejpare ska låta bli - för att det finns hysteriska foliehattar som tror att vattenånga är superduperskadligt.

Vetenskapens värld på SVT sände nyligen ett avsnitt om vejpning, kanske att det finns kvar på Svtplay.

HAHAHA, det är knappast vattenångan man är rädd för, även om en sådan kan ge dig listeria och legionella(kanske extremt osannolikt här, men jag bara säger när pratar om vattenånga).

Och en skepsis är sunt och ha, innan man inbillar sig det är okey med dessa kemikalier.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (.) skrev 2018-04-11 16:16:38 följande:
    Hur ska man kunna få listerna av vattenånga å? Va det dummaste jag hört ..
    För mig den förekom där, men är inte legionella allvarligt nog tycker du?
    hur många meter var det?
  • klyban
    zdudmwml skrev 2018-04-11 16:25:47 följande:
    Jag förstår inte vad det är du försöker skriva.

Menar du att du tror att det förekommer listeria i vejpingånga?

För mig den förekom där, men är inte legionella allvarligt nog tycker du?

hur många meter var det?
  • klyban
    zdudmwml skrev 2018-04-11 16:20:34 följande:
    Vad är det du är rädd för då?

Det enda som finns i ångan är... vatten serrö.

Visst är det sunt att vara skeptisk men för att kunna vara det måste man först veta vad det är man är skeptisk mot. Att vara skeptisk baflöatt är inte sunt, det är bara mycket, mycket korkat...

Legionella förekommer ofta i vattenånga, och därför man tagit bort det i många affärer och vattenånga har dödat många i legionella.

Sen tror jag inte den förekommer här, men säga vattenånga är ofarligt har fel.
    Äv en så är det nog knappat vattenångan man oroar sig över om man oroar sig.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (.) skrev 2018-04-12 09:34:18 följande:
    Så legionella finns inte i e-cigg? Jag undrar var nikotinet i e ciggen tar vägen vid vejping

Nä, det är inte speciellt troligt, men någon tyckte sig tro att vattenånga aldrig kan erbjuda en risk.
    Vilket är fel, då just vattenånga är en risk och har dödat massor.
    Inget du behöver oroa dig över, jag bara antar man har konserveringsmedel tillsatt.

Såg en Swedishmatch sida som berätta en del om hur nikotinet arbetade.
    Kanske du kan hitta svar där.
    www.swedishmatch.com/sv/Snus-och-halsa/Forskning-kring-snus/Nikotinupptag-/
    Säger inte att man ska låta bli och vejpa, men kanske man ska inte överdriva innan man rett ut om det finns hälsorisk eller inte.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (*) skrev 2018-04-13 00:06:32 följande:
    Min svåger köpte e-cigg och trodde att det gick att röka inomhus. Tre av sex personer fick huvudvärk av skiten.
    Jag var en av de. Jag tåler inte nikotin och jag tåler inte parfym. Jag låg och kräkte hela dagen efter. Nu säger jag alltid till alla som kommer med sina elcigg att hålla sig borta från mig. Precis som jag säger till vanliga rökare.

Det kan bara vara ett sammanträffande också.
    Åt själv inte apelsin på 5år pga jag spydde efter jag åt en, uppenbart var det av andra anledningar.
    Men det luktar inte gott, det måste jag hålla med om.
    Dock inte så pyrande som tobak kan vara, som verkligen luktar illa.

Grannen han verkar måste vejpa de 4-5m han har ifrån ytterdörr till innerdörr, elelr andra hållet.
    Och ska inte säga det luktar trevligt, utan äckligt och sliskigt.

Fördel är att det sällan ligger i luften länge, men förstår ändå inte varför han inte klarar vejpa innanför lägenhetsdörren eller utanför ytterdörren.
    Vad är det som gör dessa 4-5m så viktiga att det måste dras där?

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (*) skrev 2018-04-13 17:30:03 följande:
    Nej det var inget sammanträffande. Vi testade

Och spydda var gång?

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (*) skrev 2018-04-13 17:38:51 följande:
    SpyddE var gång ja.
    Jag spydda bara en gång av apelsin också.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2018-04-14 09:41:44 följande:
    Men faktabaserade inlägg kan du inte kommentera, uppenbarligen.

Försökte förklara att det kan vara av en anledning.
    Och ska vi prata om sånt här, så måste man kunna upprepa detta resultat för lägga någon vikt på det.
    Det är därför apelsinen anekdoten kom in.

Men det måste du väl förstått Förvånad

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2018-04-14 13:04:48 följande:
    Alla studier hittills visar på skadliga emissioner från e-cigg, det bara varierar vad och hur mycket.

Så vilket evidensbaserat stöd från seriösa källor har du för dina uttryckta åsikter ovan i tråden?

Försökte förklara att det kan vara av en anledning.
    Och ska vi prata om sånt här, så måste man kunna upprepa detta resultat för lägga någon vikt på det.
    Det är därför apelsinen anekdoten kom in.

Men det måste du väl förstått Förvånad

Blev tvungen att återposta EXAKT samma inlägg, då det visade sig du inte förstod den enkla saken.
    Och pga du inte svara på nått.
    Och kan man inte upprepa resultatet, det är samma som att vi inte kan lägga vikt på det som personen sa och att fick h*n att spy.
    Samma som min apelsin som åts längre fram och inte resulterade i att man spydde.
    Bara en anekdot för beskriva problemet med påståendet av reaktionen.

För du förstår väl vad en anekdot är?

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2018-04-14 13:43:34 följande:
    Det är inte jag som skriver att man kräks av e-cigg så varför tjafsa med mig om det överhuvudtaget?

Du ska antingen framlägga vederhäftiga bevis på det du påstod, att e-cigg inte avger skadliga ämnen, eller så kan du bara ge dig och erkänna att du har fel.

Så, vilket är det?

Det var du som la dig i den konversationen, och jag bara fortsätt den samma.

Varför ska jag lägga fram bevis om E-cigg och nått jag inte avhandlat?
    Vill du ha nått sagt om detta, så får du berätta detta, jag har inte ens rört ämnet i den konversationen.
    Utan bara påpekat felen i spyteorin, även om jag inte ens ifrågasätter det är så.
    Bara att det inte går säga så är det med ett enda försök på en eller ett fåtal personer.

Men förstår du driver med mig, men det är lugnt då mina svar blir desamma oavsett.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2018-04-14 14:06:09 följande:
    I inlägg 8 påstod du att forskningen "har problem att visa att e-cigg är skadligt", men den forskning som finns visar utan tvekan att skadliga ämnen avges från  sådana produkter, och det ville jag visa dig.

Ha en bra eftermiddag nu istället.

Du skulle du citerat det inlägget, inte om en helt annan konversation.

Och nej, hälsoriskerna med E-cigg är inte tillräckligt utrett.
    Återkom om typ 30-40 år, då kommer svaret antagligen har helt trillat in.

hur många meter var det?
Svar på tråden Är E-cigg skadligt för omgivningen?