• AndreaBD

Olagligt av skolan?

Anonym (Pedagog) skrev 2018-04-12 06:38:47 följande:
    Då får en av er föräldrar följa med sonen och garantera de övriga deltagarnas säkerhet.

Jag arbetar själv på en skola med några kraftigt utagerande barn, och det finns gränser för vad en resursperson kan och får göra. De får t.ex. inte ingripa fysiskt mot ett barn, vilket gör många situationer svåra att avstyra om er son är ett fysiskt våldsamt barn. De är inte säkerhetsvakter.
    Precis! Jag är själv förälder (och lärare) och jag var tvungen att följa med min son (också ADHD) på klassresa. Annars hade han inte fått följa med. Trots att han INTE är våldsam, men läraren sa att hon inte kunde vara säker att hon kan hantera alla situationer som kan uppstå. Det fanns t.o.m. andra föräldrar som tyckte att det verkade överdrivet då han ju fungerade i skolan.

Men inte kom jag på tanken att anmäla skolan! Varför kräver vissa föräldrar det omöjliga? Ser du inte att du ställer orimliga krav? Risken att det uppstår konflikter/missförstånd eller liknande är väldigt stor. Och även om resursen gör "rätt" så är hen inte lika van med honom som du som förälder är. Det är rimligt att läraren inte vill ta den risken, och då bör du faktiskt hitta en lösning, och bidra själv också. Tror du det blir något bra samarbete med skolan framöver om du anmäler skolan nu?

Det irriterar mig faktiskt att skolorna måste syssla med en massa lättkränkta föräldrar och deras anmälningar istället för att kunna jobba med det de ska jobba med, dvs.  med barnen.
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-12 09:50:19 följande:
    Du ser ingen skillnad på det du skriver och att utan förvarning få ett mail kvällen innan utflykten? Vad hade hänt om vi inte sett det och han fick veta det först i skolan? De erbjöd oss inte att följa med heller, sa bara att han får jobba hemma, då ingen han känner kommer vara i skolan.
    Okej, jag hade nog inte koll på alla detaljer där. De borde ha tänkt på det i god tid och ringt er för att vara säkra att informationen går fram. Och de borde tänka lite mer generellt: Hur gör vi när det gäller såna aktiviteter? De borde ha en plan för sånt. Även om det förstås kan bli så att mycket ändrar sig ibland. Man kan inte alltid ha långfristiga planer och hålla fast vid dem när det gäller såna barn. Men man ska ha grundläggande rutiner, även om man ibland måste modifiera dem.

Jag tycker dock fortfarande att det inte ger något positivt att anmäla skolan. Det gör det bara värre för er son. Och nu menar jag inte att någon hämnas på honom med flit - eller ens omedvetet. Men det blir ingen trevlig stämning, det blir inget bra samarbete. Enda fallet då jag skulle anmäla är om skolledningen försöker komma undan med att inte göra det de ska göra. Men se till att ha en bra relation till lärarna och ett bra samarbete med dem. Och personligen skulle jag snarare ringa till rektorn och säga att det här inte duger, att det inte kan fortsätta så här. Och säg helst vad som skulle krävas. Det finns bra chans att det händer något då. Kanske bättre än att anmäla dem.

• AndreaBD
    Anonym (cn) skrev 2018-04-12 11:00:36 följande:

Fundera på vad du skulle tjäna på att anmäla. Din son fungerar inte i skolverksamheten. Skolan försöker få det att fungera för alla barnen som går på skolan. Om du trappar upp med en anmälan kanske skolan också tar det ett steg längre: nämligen att flytta honom till en specialskola där det finns mer resurser för honom.

1. Skolan får inte flytta nån till specialskola utan föräldrars medgivande
    2. Det finns inte längre specialskolor  (med några få undantag)
    3.  Han verkar visst fungera i skolverksamheten
  • AndreaBD
    Anonym (cn) skrev 2018-04-12 11:09:45 följande:
    Varför får han inte följa med på utflykten om han fungerar?
    Att anställa en person enkom för att passa en elev är inte lite stöd utan väldigt mycket. Det kostar en stor summa pengar.
    Det förekommer!! Min son fick inte heller följa med på klassresa trots att det aldrig hade hänt något i skolan. Läraren sa att hon en gång hade haft med en elev med epilepsi och det blev knepigt, så nu skulle inte ta med några elever med "konstiga diagnoser". Dvs. hon såg det som medicinsk problem som hon inte var kompetent att ta hand om.

Och om du läser noga så skrev TS att de hade bytt ut assistenten mot en annan ganska nyligen, så det kan vara så att hen inte är tillräckligt van.
  • AndreaBD
    zdudmwml skrev 2018-04-12 12:45:10 följande:
    Jag läser det du skriver.
    Jag konstaterar att du jobbar och måste ta ledigt för att vara hemma med din son men skyller på att du har små barn hemma och därför inte kan följa med på utflykt.

Jag konstaterar att din son slår familjen och blir våldsam mot möbler och annat i skolan när han blir överraskad och inte får som han vill. Sen påstår du att han inte förstör för någon och ignorerar helt hur klasskamraterna påverkas när någon blir våldsam mot möbler och annat.

Att du mest har snickesnack att komma med är visserligen ett antagande men det lär ligga sanningen otroligt nära. Du har tex inte visat något intresse av att berätta om hur alla otroligt många dagar du varit med och iakttagit assistenten i arbetet. Många har trots allt ganska djupa spärrar för att ljuga helt uppenbart.

Känner du dig missförstådd beror det på att vad du skriver. Ansvaret är alltså helt och hållet ditt.
    Hur tänker du egentligen? Förstår du inte vad hon skriver? Jag förstår det utmärkt:

Hon har varit tvungen att ta ledigt ifrån jobbet. Annars är små-barnen på dagis och sonen i skolan. Om hon tar ledigt för att följa med sonen på utflykt, så ska småbarnen inte vara på dagis heller, men hon kan inte heller ta med dem på utflykt. Svårt att förstå?

Ett barn som nån gång ibland (inte dagligen eller varje vecka) blir arg och slår mot en vägg eller ett möbel varken slår sönder något så att det kostar samhället och han lär inte heller traumatisera kameraderna, som ju lär vara vana.

Du beskyller TS för att ljuga för att du förvrider det hon säger. Nej, det beror just inte på hur hon skriver.
  • AndreaBD
    zdudmwml skrev 2018-04-12 12:49:41 följande:
    Vad är ett vettigt alternativ tycker du?
    Om ett barn har en konstig diagnos och läraren anser att de inte skulle klara av ett anfall eller utbrott av sjukdomen?
    Bara uttrycket "konstig diagnos" är ganska olämpligt. Just det.. "konstig sjukdom" sa hon faktiskt. Inte bättre det.

Och generellt bör lärare klara såna situationer (men de kan behöva en mera insatt person som stöd där, och det kan man diskutera om det bör vara föräldern). Jag har haft elever med diabetes. Där måste man som lärare vara insatt i vad som ska göras om det händer något. Samma om man har ett barn med blödarsjuka. Min syster har epilepsi och fick ett allvarligt anfall under idrottslektionen. Hon fick inte vara med på idrotten den terminen, läraren var helt chockad. Men på den tiden hade skolorna ingen beredskap alls för sånt.  Men det BÖR de ha.

Och när det gäller min son, så hade jag inte behövt åka med. Han fick inga utbrott (längre).
  • AndreaBD
    zdudmwml skrev 2018-04-12 13:04:11 följande:
    Problemet är att du ser det som ett straff. Det du inte ser är att alla andra barn straffas för att tvingas dela klassrum med barn som förstör för alla andra.
    Det finns inga som helst tecken på att han skulle göra det - förstöra för andra. Lägg av med att hitta på saker för att provocera TS!
  • AndreaBD
    Anonym (Motsägelsefullt) skrev 2018-04-12 13:21:53 följande:
    Vilket trams.

Omfattas barnet av LSS, vilket ts barn gör, har man rätt till 10 kontaktdagar/år just för saker som att följa med i skolaktiviteter. Ersättning och regelverk som vid vab.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/om_ditt_barn_har_en_funktionsnedsattning/kontaktdagar

Förskola istället för dagis. Pedagog istället för lärare. Hygientekniker istället för städare.

Ändrar namnet tingets natur? Förstod du vad som avsågs med dagis?

Samhällets fördumning vet inga gränser.
    Barn med ADHD omfattas INTE av LSS.
  • AndreaBD
    zdudmwml skrev 2018-04-12 13:06:55 följande:
    Det stämmer inte dina antaganden. Tar hon ledigt för att vara med ett barn i skolan är det inget annat än ovilja att följa med i skolan som tvingar TS att ha dagisbarn hemma.

Så ska vi snacka om vem som inte förstår vad nu när du sitter i sandlådan?
    Läs det som skrivs och inte det du vill läsa.
    Äh.... vad skulle det vara som jag inte förstår??? Det var du som sa att du inte förstod.

Sedan håller jag iofs med om att hon - i praktiken - kanske kunnat ha små-barnen på dagis. Det har jag också tänkt på. Men det är nog mot reglerna. Hon kanske ville göra rätt för sig.  Och kanske måste hon hämta dem en viss tid och hinner inte om hon skulle följa med på utflykten?

Det är DU som påstår att hon ljuger. Då får du komma med bevis. Jag behöver inte bevisa att det ÄR sant, det hon skriver, jag säger att det definitivt KAN vara sant.
  • AndreaBD
    Anonym (Motsägelsefullt) skrev 2018-04-12 13:54:05 följande:
    Vet du att enbart rör sig om ADHD?

En personlig fulltidsresurs i skolan är väldigt svårt att få. Det antyder stora problem.

Oavsett, så hade ts kunnat ta föräldradagar för att följa med sonen på utflykten - om det nu var så att de yngre barnen gick på dagis.

Det låter dock på ts som att hon är hemma med småsyskonen medan hon jobbar, och nu var tvungen att ta ledigt från jobbet hon sköter medan hon är hemma med de yngre barnen, för att vara hemma med det äldre barnet.

Motsägelsefullt.
    Hon  skrev ADHD alltså utgår jag ifrån det. Min son har också "bara" ADHD och fick en personlig heltidsresurs från början. Han klarade inte mer än 5 minuter i klassrummet, fick mest sitta med resursen i ett annat rum. Tyvärr, det är inte rättvist. LSS går bara efter diagnos och ADHD ingår inte. Och ja, även barn med ADHD kan ha problem med förändringar.

Och för de som undrar: Han är numera 30 år, jobbar och betalar skatt och har aldrig gjort nåt kriminellt. Och är t.o.m. en väldigt snäll och mjuk person. Och han har inte lätt för att få ihop vardag och jobb, men han håller ut än så länge.

Vilka föräldradagar? Kanske är jag inte helt insatt, det är länge sedan jag hade barn i den åldern. Men vård av sjukt barn borde inte gälla där.

Jag förstår inte riktigt ditt senaste stycke, menar du att hon jobbar hemifrån? Det tror jag inte. Men varför frågar du inte henne istället för att spekulera vilt?
Svar på tråden Olagligt av skolan?