Olagligt av skolan?
Anonym (Pedagog) skrev 2018-04-12 06:38:47 följande:
Då får en av er föräldrar följa med sonen och garantera de övriga deltagarnas säkerhet. Jag arbetar själv på en skola med några kraftigt utagerande barn, och det finns gränser för vad en resursperson kan och får göra. De får t.ex. inte ingripa fysiskt mot ett barn, vilket gör många situationer svåra att avstyra om er son är ett fysiskt våldsamt barn. De är inte säkerhetsvakter.
Men inte kom jag på tanken att anmäla skolan! Varför kräver vissa föräldrar det omöjliga? Ser du inte att du ställer orimliga krav? Risken att det uppstår konflikter/missförstånd eller liknande är väldigt stor. Och även om resursen gör "rätt" så är hen inte lika van med honom som du som förälder är. Det är rimligt att läraren inte vill ta den risken, och då bör du faktiskt hitta en lösning, och bidra själv också. Tror du det blir något bra samarbete med skolan framöver om du anmäler skolan nu?
Det irriterar mig faktiskt att skolorna måste syssla med en massa lättkränkta föräldrar och deras anmälningar istället för att kunna jobba med det de ska jobba med, dvs. med barnen.