• Anonym (-)

Finns det någon här som har rökt under graviditeten?

Hur länge rökte ni under graviditeten och hur mycket ? Hur mår era barn ?

• Svar på tråden Finns det någon här som har rökt under graviditeten?
  • T90

Jobbat på neo och haft hand om barn med nikotinabstinens. Säger inte mer än fy fan. Inte okej att barn föds abstinenta pga sina mammor, oavsett orsak.

• Anonym (-)
    T90 skrev 2018-04-11 22:26:09 följande:

Jobbat på neo och haft hand om barn med nikotinabstinens. Säger inte mer än fy fan. Inte okej att barn föds abstinenta pga sina mammor, oavsett orsak.

Hur mår dom barnen nu ? Under 70 talet in på 80 talet och tidigare rökte ju nästan alla gravida då man inte kände till hälsoriskerna
  • lövet2

Hela graviditeten, ca 8-10 cigarretter om dagen. Hon mådde bra vid födseln, bra i barndomen och är en pigg 30-åring nu.

• T90
    Anonym (-) skrev 2018-04-11 22:30:15 följande:

Hur mår dom barnen nu ? Under 70 talet in på 80 talet och tidigare rökte ju nästan alla gravida då man inte kände till hälsoriskerna

Kan inte svara på hur de mår efter utskrivning / under barndomen sen men när de föds är det hemskt att se... Nä som tur är vet vi bättre nu :)
  • Anonym (-)
    lövet2 skrev 2018-04-11 22:41:08 följande:

Hela graviditeten, ca 8-10 cigarretter om dagen. Hon mådde bra vid födseln, bra i barndomen och är en pigg 30-åring nu.

Har du eller hon astma eller allergi?
  • Anonym (-)
    lövet2 skrev 2018-04-11 22:41:08 följande:

Rökte du hela cigg eller bara halva?
  • Anonym (Anonym)
    T90 skrev 2018-04-11 22:47:56 följande:

Kan inte svara på hur de mår efter utskrivning / under barndomen sen men när de föds är det hemskt att se... Nä som tur är vet vi bättre nu :)

En fråga bara, hur ser man på barnen att de är abstinenta? Jag försvarar inte på nått sätt att man röker under graviditeten jag är bara nyfiken!
  • Anonym (-)
    T90 skrev 2018-04-11 22:47:56 följande:

Är det många barn det rör sig om ? Det kanske är vanligare än vad man tror att folk fortfarande röker under graviditeten ..
  • Anonym (Undrar det jag)
    Anonym (-) skrev 2018-04-11 22:30:15 följande:

Jag brukar fundera på det, då man ofta ser folk som använder just det som resonemang, att barnen från 70-80 talet är ju friska och krya trots att alla rökte då. Men är det verkligen så? De kanske är friska just idag, men kan man veta och säkert säga att cancern de mest troligt kommer få någon gång under livet inte berodde på att mamman rökte som gravid eller att föräldrarna rökte inomhus eller i bilen? Eller att kanske andra sjukdommar som kan dyka upp under livet inte berott på det?

Jag är från 80-talet och är superfrisk.

Jag har Dock skolios. Samt någon typ av utslag, defekt hud, som varken kliar eller besvärar på något sätt, det bara finns där. Inget som någonsin diskuterats, men kanske det är ett resultat, en missbildning, av rökningen. Hela min familj har jättefint och tjockt hår. Medans jag har jättetunt och känsligt hår som i stort sett inte växer alls. Ja man kan ju bara spekulera i orsaken till allt.

Om man överhuvudtaget funderar på att röka som gravid, så tycker jag nog att desto viktigare fråga att fundera är på huruvida man borde vara gravid överhuvudtaget.

MVH/storrökare som ALDRIG lyckats sluta röka själv men vid graviditet fanns inget annat val!
  • T90
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-11 23:00:45 följande:

En fråga bara, hur ser man på barnen att de är abstinenta? Jag försvarar inte på nått sätt att man röker under graviditeten jag är bara nyfiken!

Ett abstinent nyfött barn blir tex skakigt, äter ivrigt, skriker mycket.....sett barn som är sjukt morfinabstinenta, de blir även ofta krampaktiga, en unge som såg ut att gå upp i brygga typ...
Svar på tråden Finns det någon här som har rökt under graviditeten?