• Anonym (usch)

Det är skrämmande hur lite föräldrar idag uppfostrar och lär sina barn.

Ja, givetvis finns det undantag, vissa föräldrar lär sina barn både folkvett och annat, men en del verkar helt ha överlämnat det till förskola/skola. Vår uppgift är att ge era barn undervisning och ja, VISS fostran, men grunden ska ju föräldrar ha gjort hemma. 

Flertalet barn i skolan vet inte hur man beter sig på toaletten. Det kissas på ringen, utanför, man tvättar inte händerna osv. Detta har lett till att många skolor har vidtagit åtgärder så som att ha låsta toaletter. Barnen som behöver gå på toaletten måste då leta rätt på en personal, få toaletten upplåst samt kollad efteråt för att se så att den är ok. 

En del har klassindelade toaletter (det hade vi på högstadiet två klasser delade på två toaletter, tjejtoa och killtoa för att vi tjejer skulle slippa gå på en stinkande kloak till toalett eftersom killarna aldrig satt ner utan stänkte överallt) då blir det enklare att kontrollera vilka som behöver stöd i hur man sköter toalettbesöken. 

För mig är detta totalt oacceptabelt. HUR kan man underlåta att lära sina barn hur man går på toaletten och vad man gör om man är liten och ändå råkar missa? Fö bör man lära sina pojkar att sitta ner redan från början så slipper man mycket griseri. 

Dagens barn är också väldigt medvetna om sina rättigheter men nästan ingen av dem är medvetna om att de också har skyldigheter. Det händer att barn ser totalt oförstående ut när vi påtalar att om du lånar en boll ur förrådet är det ditt ansvar att se till att den kommer tillbaka eller om vi talar om att de måste städa efter sig innan de går/påbörjar en annan aktivitet. 

Att lyssna på vuxna, inte vara otrevlig mot vare sig barn eller vuxna och förstå att i skolan bestämmer pedagogerna, vad deras föräldrar tycker spelar ingen som helst roll, det är för många barn helt okänt. 

Första dagen på mitt nya jobb får jag svaret; Men vem bryr sig!? när jag påtalade en regel som gällde (och alltid har gällt där) för att delta i aktiviteten. När barnet då inte fick delta såg barnet oerhört förvånad och häpen ut. Hen ifrågasatte mitt beslut och ville först inte lämna men när hen insåg att jag menade allvar och att jag fysiskt skulle visa ut hen så gick hen därifrån. (Jo, man får fysiskt avlägsna ett barn som inte sköter sig om det behövs, men man får inte skada barnet) 

Eftersom detta är familjeliv måste jag väl påpeka att det i detta fall gällde en säkerhetsrisk, därav att barnet inte fick delta eftersom hen inte ville följa regeln. Numer söker sig detta barn alltid till mig och den aktivitet jag håller på med eftersom hen vet vad som gäller och att det gäller alla oavsett, att jag är rättvis. 

Dagens föräldrar, med få undantag, har absolut ingen som helst koll på hur man uppfostrar barn. De har hellre tid med sin mobil (jodå, vi får höra såna saker i skolan, barnen berättar) eller andra saker än tid med sina barn. Helt galet! Skaffa inte barn då, om du inte har tid för dem. 
    När du är med dina barn, VAR med dem, lägg ifrån dig mobilen, stäng av ljudet eller stäng av den helt. På fritids hos oss får föräldrarna gå ut om de 'måste svara i mobilen' mitt under hämtning. Det tar max tio minuter, den tiden ska de kunna avvara för sina barns skull. 

• Svar på tråden Det är skrämmande hur lite föräldrar idag uppfostrar och lär sina barn.
  • Anonym (N)
    Anonym (usch) skrev 2018-04-12 08:45:19 följande:

Ja, givetvis finns det undantag, vissa föräldrar lär sina barn både folkvett och annat, men en del verkar helt ha överlämnat det till förskola/skola. Vår uppgift är att ge era barn undervisning och ja, VISS fostran, men grunden ska ju föräldrar ha gjort hemma. 

Flertalet barn i skolan vet inte hur man beter sig på toaletten. Det kissas på ringen, utanför, man tvättar inte händerna osv. Detta har lett till att många skolor har vidtagit åtgärder så som att ha låsta toaletter. Barnen som behöver gå på toaletten måste då leta rätt på en personal, få toaletten upplåst samt kollad efteråt för att se så att den är ok. 

En del har klassindelade toaletter (det hade vi på högstadiet två klasser delade på två toaletter, tjejtoa och killtoa för att vi tjejer skulle slippa gå på en stinkande kloak till toalett eftersom killarna aldrig satt ner utan stänkte överallt) då blir det enklare att kontrollera vilka som behöver stöd i hur man sköter toalettbesöken. 

För mig är detta totalt oacceptabelt. HUR kan man underlåta att lära sina barn hur man går på toaletten och vad man gör om man är liten och ändå råkar missa? Fö bör man lära sina pojkar att sitta ner redan från början så slipper man mycket griseri. 

Dagens barn är också väldigt medvetna om sina rättigheter men nästan ingen av dem är medvetna om att de också har skyldigheter. Det händer att barn ser totalt oförstående ut när vi påtalar att om du lånar en boll ur förrådet är det ditt ansvar att se till att den kommer tillbaka eller om vi talar om att de måste städa efter sig innan de går/påbörjar en annan aktivitet. 

Att lyssna på vuxna, inte vara otrevlig mot vare sig barn eller vuxna och förstå att i skolan bestämmer pedagogerna, vad deras föräldrar tycker spelar ingen som helst roll, det är för många barn helt okänt. 

Första dagen på mitt nya jobb får jag svaret; Men vem bryr sig!? när jag påtalade en regel som gällde (och alltid har gällt där) för att delta i aktiviteten. När barnet då inte fick delta såg barnet oerhört förvånad och häpen ut. Hen ifrågasatte mitt beslut och ville först inte lämna men när hen insåg att jag menade allvar och att jag fysiskt skulle visa ut hen så gick hen därifrån. (Jo, man får fysiskt avlägsna ett barn som inte sköter sig om det behövs, men man får inte skada barnet) 

Eftersom detta är familjeliv måste jag väl påpeka att det i detta fall gällde en säkerhetsrisk, därav att barnet inte fick delta eftersom hen inte ville följa regeln. Numer söker sig detta barn alltid till mig och den aktivitet jag håller på med eftersom hen vet vad som gäller och att det gäller alla oavsett, att jag är rättvis. 

Dagens föräldrar, med få undantag, har absolut ingen som helst koll på hur man uppfostrar barn. De har hellre tid med sin mobil (jodå, vi får höra såna saker i skolan, barnen berättar) eller andra saker än tid med sina barn. Helt galet! Skaffa inte barn då, om du inte har tid för dem. 

När du är med dina barn, VAR med dem, lägg ifrån dig mobilen, stäng av ljudet eller stäng av den helt. På fritids hos oss får föräldrarna gå ut om de 'måste svara i mobilen' mitt under hämtning. Det tar max tio minuter, den tiden ska de kunna avvara för sina barns skull. 

Jag har delade erfarenheter att det finns lika mycket slarviga föräldrar som det finns tafatta pedagoger.

Och detsamma med ansvarsfulla och tydliga.

Jag tror också att olika barn fungerar olika. Barn med extremt strikta regler hemma och för lite frihet tar ut det på dagis tills någon gör som du och ger konsekvenser.

Barn med massa frihet (för mycket) hemma de är helt tvärtom på skolan och följer punkt och pricka.

Sedan finns det de som kopierar samma beteende hemma som på förskolan.
  • HD2017dis
    Anonym (N) skrev 2018-04-12 09:46:50 följande:
    Jag har delade erfarenheter att det finns lika mycket slarviga föräldrar som det finns tafatta pedagoger.
    Och detsamma med ansvarsfulla och tydliga.

Jag tror också att olika barn fungerar olika. Barn med extremt strikta regler hemma och för lite frihet tar ut det på dagis tills någon gör som du och ger konsekvenser.

Barn med massa frihet (för mycket) hemma de är helt tvärtom på skolan och följer punkt och pricka.

Sedan finns det de som kopierar samma beteende hemma som på förskolan.
    Det där tror jag inte ett skit på. Stämmer inte med verkligheten.

De barn som får massa frihet hemma blir idioter och svin som sedan kladdar ner.

Att man har låsta toaletter i skolan är helt oacceptabelt. Skolan får anställa någon att sitta vakt i så fall.
    Även ha genustoaletter är oacceptabelt. Vad ska könet ha med toalett att göra.
  • LFF

Snuskiga toaletter är inget nytt påfund. De var snuskiga på 80- och 90-talet också. Höll mig hellre en hel dag är kissade på skolans toaletter (tack gode gud för att man hade nära hem på högstadiet och kunde fixa sånt på lunchrasten).

Nu är det mobilerna som tar uppmärksamheten från barnen, tidigare var det papperstidningarna eller så släppte man bara ut ungarna på gården eller parkleken själva.

• LFF
    HD2017dis skrev 2018-04-12 09:53:49 följande:

Att man har låsta toaletter i skolan är helt oacceptabelt. Skolan får anställa någon att sitta vakt i så fall.
    De barn med alldeles för mycket regler och hårda regler hemma blir ögontjänare som bara gör rätt så länge föräldrarna ser. Har man tur så gör de rätt så länge en vuxen ser, har man otur så tycker de att "Du är inte min förälder, jag behöver inte lyssna på vad du säger".
  • sebbe420

Vad är det för oacceptabelt med kill- och tjejtoa? Så har det ju alltid varit. På tjejtoan luktar det mer parfym och det finns en behållare för mensskydd. På killtoan brukar det vara skitigare och det kan ibland finnas en pissoar. 
  • Panke

Om jag jämför dagens skoltoaletter med hur det var när jag var barn är de snarast fräschare. Och detta med ?vem bryr sig? och annan uppkäftighet lärde sig mina barn i skolan, så fort de började där kom de hem och ?testade? denna typ av svar, samt svordomar etc, som de aldrig använt förr.

• Anonym (u)

har själv blivit skrämd många gånger.
    Vissa barn som är hemma hos oss vet inte att man tvättar händer efter toabesök. Ännu mindre vet de hur man rengör händerna. Har fått visa vissa barn hur man använder tvål. Är ungarna uppväxta i en svinstia?

• Anonym (Håller med)

Håller fullständigt med det är skrämmande hur lite barn och ungdomar får lära sig hemma. Det värsta är ju att de curlas och skäms bort, sen ska dom helt plötsligt stå på egna ben som vuxna och vet ingenting. Vet inte hur man skickar in blanketter, vem man ringer om man ska sjukskriva sig, hur det funkar med banker, lån, räntor, försäkringar osv

Är tacksam att mina föräldrar lärde mig allt jag behövde veta så jag kunde stå på egna ben och sköta ett eget hushåll när jag var 17. Givetsvis fanns dom där som ett stöd i bakgrunden och jag kunde få hjälp om jag behövde.

Folkvettet är tyvärr på utdöende såna saker som tack, ursäkta och varsågod finns knappt i dagens uppfostran.

• Anonym (usch)

Att man på en del ställen har valt att ha genustoaletter är för att många killar står upp och då skvätter det utanför, vad än killar/män säger. Då luktar det illa och är ofräscht. Om alla av manligt kön satt ner så skulle alla toaletter vara lika fräscha, eller ofräscha om man så vill och då spelar det ingen roll. 

Men, så länge många av manligt kön väljer att stå så tycker jag att det är helt ok med genustoaletter. Jag tycker det är asäckligt själv när en toalett stinker av gammalt kiss. På de flesta skolor skuras toaletterna en gång om dagen och det räcker inte när killarna skvätter ner. 

Jag håller med om att de föräldrar som har stenhårda regler hemma ofta får ögontjänare, de som är totalt slöa, slappa och likgiltiga får barn som inte vet hur man uppför sig och så klart är det jobbigare att sköta sig och städa efter sig själv än att bara strunta i det. Föräldrarna som ägnar tid till sina barn, har bra regler men vet att rucka på dem ibland och har inställningen att skolan och hemmet ska samverka är allra allra bäst. Men det finns inte så många av dem numer tyvärr. 
  • Anonym (moderation)

Du hårdvinklar verkligen TS. Jag är lärare och så där är det inte alls där jag arbetar. Jag känner mest familjer där ungarna är artiga, tacka för maten när de är på besök och kan tvätta händerna på toa! 

Antingen rör du dig i riktiga värstingkretsar eller så har du lite mer kontrollbehov än vi andra? 

Givetvis finns det familjer där det kan behövas lite stöttning men så som du beskriver har jag faktiskt aldrig upplevt. 

Sedan är det så att just högstadiet (och delvis mellanstadiet) är en tid då ungarna är så totalt olika i mognad och utveckling att där är det verkligen mest provocerande för en lärare att jobba, helt klart. Men då får man ju läsa lite mer om hjärnans utveckling, sociologi osv, så att man skapar lite mer förståelse och kan stötta eleverna på rätt sätt och inte bara skälla på dem för att de inte fattar! Dåliga lärare gör just så, vi andra försöker vara konstruktiva och hjälpa på rätt sätt. 

Svar på tråden Det är skrämmande hur lite föräldrar idag uppfostrar och lär sina barn.