• Anonym (SI)

Testat positiv på droger men aldrig tagit droger.

Jag har ett försäkringsärende där jag blivit sjuk på något sätt och därmed orsakat skada. Var medvetslös. Vill inte outa detaljer, men försäkringen gäller ju bara om jag inte själv orsakat skada, vilket jag inte har.

Jag blev körd till sjukhus och de gjorde en massa undersökningar, de vet inte än vad som hänt men utredningen pågår fortfarande.

Till saken hör att jag blev drogtestad, jag är 20 år och har aldrig ens druckit eller rökt. Någonsin. På stickor hade jag testat negativ på allt, men på "utox" svagt positiv på fentanyl! !!!

Detta står i journalen och även att de frågat mig om det, vilket de inte har!

Det här kommer förstöra hela mitt liv, hur kan det visa positivt när jag inte tagit något. Hur ska jag kunna bevisa det långt senare?

• Svar på tråden Testat positiv på droger men aldrig tagit droger.
  • Anonym (Emma)

Jag jobbar inom beroendevprden sedan 15 år tillbaka. Det prov de tog på dig måste gjorts med en urinsticka eftersom du säger att det visar svagt. Stickor är något man rekommenderas att inte använda i juridiska ärenden pga att de så ofta ger felvärden. Jag har många gånger under åren tagit stickor på människor som fått positivt svar men blånekat och när vi då tagit samma urin och skickat in för labbanalys har det mycket riktigt varit negativt. Har ditt urinprov inte testats på laboratorium dvs ej endast sticka är det inte juridiskt hållbart.

• Anonym (SI)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-12 21:11:12 följande:

Vilken jobbig situation Vissa mediciner ger utslag på drogtest fast medicinerna inte ens är narkotikaklassade, Voxra ger t.ex utslag på amfetamin.

Oavsett hur det är tycker jag du ska kontakta de som gjorde testerna.

Det ska jag imorgon, har så mycket panik nu. Har inte ens klarat av att berätta för någon för tänk om de tror att jag gjort något.

Jag tar inga mediciner, jag tar melatonin som är sömnhormon ibland, och vanliga vitaminer.
  • Anonym (Emma)

TS vem har tagit proverna och med vilken metod?

• Anonym (SI)
    Tom Araya skrev 2018-04-12 21:15:28 följande:

Begär att testet analyseras om och ta upp detta om att du inte blivit tillfrågad.

Säg som det är och att något måste ha blivit fel. Det är bråttom att göra om saker och bromsa kvarnarna som mal nu, så vänta inte en dag att ta tag i saken.

Tyvärr läste jag journalen idag och det här är för lång tid sedan. Önskar de hade sagt något då. De sa ju inte ens att de gjorde drogtest och jag hade inte ens tänkt att någon skulle tro det, och drogtestet visste jag inte om.
  • Anonym (SI)
    Anonym (Emma) skrev 2018-04-12 21:24:09 följande:

Jag jobbar inom beroendevprden sedan 15 år tillbaka. Det prov de tog på dig måste gjorts med en urinsticka eftersom du säger att det visar svagt. Stickor är något man rekommenderas att inte använda i juridiska ärenden pga att de så ofta ger felvärden. Jag har många gånger under åren tagit stickor på människor som fått positivt svar men blånekat och när vi då tagit samma urin och skickat in för labbanalys har det mycket riktigt varit negativt. Har ditt urinprov inte testats på laboratorium dvs ej endast sticka är det inte juridiskt hållbart.

Det kan alltså bli fel, så hemskt. Jag vet inte hur det testats, det stod "negativ på alla droger på sticka, utox svagt positiv på fentanyl. Pat förnekar att hon tagit detta."

Låter det som de testat i lab? De har inte frågat mig, så jag har inte "förnekat" något :(
  • Anonym (SI)
    Anonym (Emma) skrev 2018-04-12 21:53:04 följande:

TS vem har tagit proverna och med vilken metod?

Akuten. Det stod bara stickor och utox. Jag vet inte om det är olika saker?

Måste de inte säga om man testar positivt på något? Tänk så hade jag blivit drogad och ingen ens frågade om det.
  • Anonym (Kim)

När jag jobbade inom kriminalvården så tog vi UP med stickor (fungerade ungefär som graviditetstest). Om ett prov visade positivt på våra stickor så var vi alltid tvungna att skicka det på analys och få ett värde eftersom våra stickor bara visade om ett ämne fanns eller ej. Var aldrig med om att våra stickor visade fel om provet var korrekt utfört. Men det är ju noga att den som utför testet ex. har rena handskar på sig så att det inte kommer i något ämne utifrån och provet blir kontaminerat. Om personen ex. pillat med fentanylplåster tidigare på dagen så KAN ditt prov kanske ha blivit kontaminerat?

Vet du VARFÖR du blev medvetslös?

• Anonym (Kim)

Du har helt rätt i att du ska bli informerad och dessutom skriva på ett papper om att du har tagit del av ditt positiva resultat.

• Anonym (SI)
    Anonym (Kim) skrev 2018-04-13 07:57:16 följande:

När jag jobbade inom kriminalvården så tog vi UP med stickor (fungerade ungefär som graviditetstest). Om ett prov visade positivt på våra stickor så var vi alltid tvungna att skicka det på analys och få ett värde eftersom våra stickor bara visade om ett ämne fanns eller ej. Var aldrig med om att våra stickor visade fel om provet var korrekt utfört. Men det är ju noga att den som utför testet ex. har rena handskar på sig så att det inte kommer i något ämne utifrån och provet blir kontaminerat. Om personen ex. pillat med fentanylplåster tidigare på dagen så KAN ditt prov kanske ha blivit kontaminerat?

Vet du VARFÖR du blev medvetslös?

Jag vill helst inte skriva för många detaljer, jag utreds fortfarande också. Jag har en sjukdom, och det här har hänt förut att jag svimmar.

Såg att circadin kan testa som metadon. Undrar om melantonin också kan testa fel?

I det här fallet har i alla fall något gått fel, hur vet jag inte. Försöker få tag i någon på sjukhuset nu.

Det står inte att de skickat på analys och hon har skrivit saker i journalen som inte stämmer i övrigt också.
  • Anonym (SI)
    Anonym (Kim) skrev 2018-04-13 07:58:28 följande:

Du har helt rätt i att du ska bli informerad och dessutom skriva på ett papper om att du har tagit del av ditt positiva resultat.

Är det lag på det? För det enda de gjorde var att fråga om jag någon gång tagit droger, och inte så mycket annat. En del av mina andra värden är dåliga, men det står inte mer om det.

Hon sa absolut inget om att de drogtestade mig o de sa inget om att något var positivt.
Svar på tråden Testat positiv på droger men aldrig tagit droger.