• Thereisthat

    Går det att dra sig ur samhället helt?

    Hej. Ända sen jag var liten har jag funderat om det faktiskt rent praktiskt är möjligt att bara en dag säga nej tack till samhället och gå ut i skogen och leva på egen hand? Då menar jag att man avslutar allt i form av jobb, skatter, betala TV avgift men att man också helt avstår från att ta del av det samhället har att erbjuda som försörjningsstöd, infrastruktur, sjukvård, skola, etc. Man säger alltså helt upp sig från samhället och går ut och lever i vildmarken som vi gjorde på stenåldern. Skulle detta faktiskt kunna vara möjligt rent praktiskt?

    Och för er som undrar så nej, jag funderar inte på att göra det men jag är bara nyfiken.

  • Svar på tråden Går det att dra sig ur samhället helt?
  • Tveksamt

    Rent praktiskt, absolut. Dock inte utan att bryta mot några regler skulle jag tro.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (.)

    Eftersom vi har skolplikt så skulle eventuella barn bli omhändertagna. Är det bara du själv som vuxen som vill leva på det viset går det bra. Alla hemlösa tiggare slipper skatt, tv-licens osv. Vill man inte ta del av sjukvård och andra av samhällets fördelar går det också bra. Däremot kan det väl bli lite knepigt att driva jordbruk eller jakt/fiske helt på egen hand så att du klarar att skaffa mat året runt... särskilt om du skulle råka bli sjuk eller skadad.

  • Mascaraklumpar

    Man skulle fortfarande vara skyldig att följa svensk lag vilket t.ex. innebär att man inte får jaga och fiska hur som helst. Jag har själv funderat på om det skulle vara teoretiskt möjligt att bygga upp ett samhälle i samhället där en grupp människor utbyter tjänster och varor med varandra och på så vis gör sig oberoende av både skatter och förmåner, men så kom det någon webbsida med det konceptet för något år sedan och tydligen var det inte lagligt att inte betala skatt på det man tjänade trots att man inte fick betalt i pengar.

  • Thereisthat
    Anonym (.) skrev 2018-04-12 23:08:52 följande:

    Eftersom vi har skolplikt så skulle eventuella barn bli omhändertagna. Är det bara du själv som vuxen som vill leva på det viset går det bra. Alla hemlösa tiggare slipper skatt, tv-licens osv. Vill man inte ta del av sjukvård och andra av samhällets fördelar går det också bra. Däremot kan det väl bli lite knepigt att driva jordbruk eller jakt/fiske helt på egen hand så att du klarar att skaffa mat året runt... särskilt om du skulle råka bli sjuk eller skadad.


    Ja, det är bara en vuxen människa som ger sig ut i vildmarken. Och sen tänkte jag nog mer på jakt, fiske och att samla mat än jordbruk.
  • Tecum

    Intressant fråga, men svaret är nej. Fast ber beror lite på hur man tolkar "dra sig ur samhället helt". Det finns ett antal människor som på sätt och vis lever utanför samhället, hemlösa, papperslösa, kriminella som gått under jorden. Men de lever i städer och är beroende av samhället för att få tag i mat och om de blir sjuka eller hjälplösa tar samhället hand om dem med eller mot deras vilja.

    Även den som lever i "vildmarken" och lever som jägare/samlare har ett personnummer och kan knappast leva utan att andra människor vet om dennes existens, så stora vildmarker finns inte. Om du blir sjuk eller hjälplös kommer samhället att gripa in även där. Och du måste ha vissa förnödenheter, vapen och ammunition, fiskeredskap osv. Rent mentalt tror jag inte att någon i vår tid klarar det heller, men det är en annan fråga.

    Möjligen kan det gå om man fejkar sin död och försvinner ur alla register. Men då måste man ändå hålla sig undan alla andra människor men få tag i vissa grundläggande förnödenheter.

  • Thereisthat
    Tecum skrev 2018-04-12 23:19:40 följande:

    Intressant fråga, men svaret är nej. Fast ber beror lite på hur man tolkar "dra sig ur samhället helt". Det finns ett antal människor som på sätt och vis lever utanför samhället, hemlösa, papperslösa, kriminella som gått under jorden. Men de lever i städer och är beroende av samhället för att få tag i mat och om de blir sjuka eller hjälplösa tar samhället hand om dem med eller mot deras vilja.

    Även den som lever i "vildmarken" och lever som jägare/samlare har ett personnummer och kan knappast leva utan att andra människor vet om dennes existens, så stora vildmarker finns inte. Om du blir sjuk eller hjälplös kommer samhället att gripa in även där. Och du måste ha vissa förnödenheter, vapen och ammunition, fiskeredskap osv. Rent mentalt tror jag inte att någon i vår tid klarar det heller, men det är en annan fråga.

    Möjligen kan det gå om man fejkar sin död och försvinner ur alla register. Men då måste man ändå hålla sig undan alla andra människor men få tag i vissa grundläggande förnödenheter.


    Ja, det är ju självklart ett enormt stort projekt och om man nu praktiskt skulle genomföra det skulle det nog krävas år av förberedelser. Dels måste man först planera hur man ska fejka sin egen död (eller försvinnande). Sen måste man planera var man ska ta vägen (om det ens behöver vara Sverige, i Ryssland finns det ju rätt mycket mark). Och framförallt måste man lära sig hur man ska överleva på helt egen hand (sträcktitta Bear Grylls på repeat och läsa hundratals böcker om vildmarken och vildmarksliv). Så någon lätt uppgift skulle det nog inte vara att genomföra, men ändå rätt kul att det ändå faktiskt finns en möjlighet. Måhända att den är försvinnande liten men den finns :)
  • Anonym (Flow)

    Det går, just do it. Överleva gör ju ingen så frågan är väl snarare om du lever lika länge som du hade gjort om du tillhörde samhället, och sen kan man bli ännu mer relativ, vad är att leva?

  • Kjell2

    Helt och lagligt blir nog svårt i Sverige. Det är inte helt ok att bosätta sig, jaga, fiska och odla på någon annans mark. Sverige är också så pass tätbefolkat att du inte kan hålla dig dold i någon skog i all oändlighet.

    Däremot kan du köpa dig en egen bit mark, bygga en bostad, självförsörjning med minimal kontakt med omvärlden. Lite kontakt kommer du behöva ha med myndigheter då du äger mark.

    Allt kring sjukvård blir också lite besvärligt. Något som enkelt kan lösa med ett besök hos läkare kan snabbt bli dödligt om man är själv.

     

Svar på tråden Går det att dra sig ur samhället helt?