• mango1987

Kan jag ha barnet på förskola när jag går hemma?

Hej!

Kag kommer att påbörja ett nytt arbete 15e augusti.
    Jag slutar mitt nuvarande siste juni.
    Jag har alltså ca 1,5 månad hemma i sommar.

Jag och min fru har en dotter på 17 månader.

Min fråga är om jag måste ha henne på förskola 5 dagar i veckan när jag är hemma? Eller kan jag ha henne på dagis färre dagar?
    Vad tar man ut då? Behöver jag registrera mig som arbetslös?

Tacksam för svar i denna djungeln! 

• Svar på tråden Kan jag ha barnet på förskola när jag går hemma?
  • Meriall

Du måste inte ha henne på förskola någonsin, det är ingen förskoleplikt :) I vissa kommuner får du ha heltid på förskola när du är arbetssökande (du måste vara registrerad) och i vissa får du bara ha 15 timmar. Kommer du ta ut semester under den tiden så räknas du som anställd och då får du ha henne hemma.

• mango1987

Hej!

Kanon!
    Men om det är så att jag vill ha henne på förskola någon dag för att kunna ha "semester" innan mitt kommande arbete. 
    Hur lägger jag upp det då? 

• LFF

Går hon på förskola nu? Har du föräldradagar att ta ut så kan du ju göra det. Jag personligen skulle ha barnet hemma tills sista veckan innan jobbstart. Då skulle hon få gå tillbaks till förskolan men kortare dagar helt enkelt.

• erikaABC
    mango1987 skrev 2018-04-13 09:22:49 följande:

Hej!

Kanon!
    Men om det är så att jag vill ha henne på förskola någon dag för att kunna ha "semester" innan mitt kommande arbete. 
    Hur lägger jag upp det då? 

Nej. Förskolan finns för att du ska kunna sköta ditt yrkesarbete.
    Förskolan finns inte för att du ska kunna ta semester från barnet.
    Där jag bor har man varit tydlig med att informera om att barnen bara får vara på förskolan när föräldrar arbetar. Barnet får inte vara där efter arbetsdagens slut eller på semestern.
  • IsabelleLi

FK's regelverk säger att om du ska ta ut imkomstbaserade fp-dagar så måste du umgås med barnet den tiden också. Lägstanivådagar kan du ta om barnet är på förskolan max 3/4-delar av en heldag. Om jag minns rätt i regeldjungeln...
    MEN de allra flesta kommuner tillåter inte att barnet går på förskolan om föräldern är föräldraledig för det barnet. Har du semester eller föräldrapenning eller saknar sysselsättning så ska barnet inte vara på förskolan.

• IsabelleLi
    Meriall skrev 2018-04-13 08:53:31 följande:

Du måste inte ha henne på förskola någonsin, det är ingen förskoleplikt :) I vissa kommuner får du ha heltid på förskola när du är arbetssökande (du måste vara registrerad) och i vissa får du bara ha 15 timmar. Kommer du ta ut semester under den tiden så räknas du som anställd och då får du ha henne hemma.

Ja, i den kommun jag bor måste du visa intyg på att du är arbetssökande för att få ha barnet på förskolan 15 timmar/v och de föräldrar som annars är arbetslösa måste visa anställningsbevis/liknande intyg på att man har sommarjobb för att få utöka tiden under sommarmånaderna. 
  • mango1987

Okej!

Men som jag ser det så finns det två alternativ.

1, Jag är föräldraledig perioden mellan mina arbete och tar ut föräldradagar.

2, Jag tar inte ut några dagar och räknas då som arbetslös. 

Vi bor i Helsingborg och jag läser på deras hemsida:

"Om du som förälder blir arbetslös och söker jobb har ditt barn rätt att ha kvar sin plats och sin schematid i förskoleverksamheten 15 timmar per vecka året om. Du har rätt att utöka den tiden tillfälligt om du till exempel behöver mer tid för att gå på arbetsintervjuer."

Det jag eventuellt skulle kunna göra är att ha henne på dagis fyra dagar i veckan för att söka arbeta på den sista dagen?

• mango1987

Säg att jag är föräldraledig tre dagar i veckan, då är dottern hemma med mig.
    De andra två dagarna är jag "arbetslös" och söker nytt arbete under tiden jag väntar på mitt arbete.

Då kanske hon kan vara på dagis? 

• IsabelleLi

Där jag jobbar får arbetssökande föräldrar ha sina barn på fsk 8.00 - 11.00 tisd-torsd under sommarmånaderna. Om du blir kallad till möte på Arbetsförmedlingen eller till anställningsintervju så får du utöka tiden för just det mötet. Annars är det de fasta tiderna som gäller. Det verkar vara lika i många andra kommuner också.

• sobrio88

Varför vill du inte ha barnet hemma? Det är väl perfekt att kunna ha barnet hemma under sommaren så det slipper ihopslagningar.

Men om du nu ska ställa dig som arbetssökande så brukar 15h-barnen gå 5 dagar i veckan 3h om dagen eller 3 dagar i veckan 5 h om dagen och det är kommunen/förskolan som bestämmer hur. Om det nu inte är andra regler för barn till arbetslösa. Är föräldraledig själv så då gäller dom reglerna iaf.

Svar på tråden Kan jag ha barnet på förskola när jag går hemma?