Dr Nail skrev 2018-04-14 09:20:15 följande:
Korrekt observation att allt är rasistiskt idag. Och anledningen är att ordet "rasist" inte betyder nånting längre. Samma som ordet "idiot". Allt är rasism och alla är rasister.
Inte korrekt observation. Allt är naturligtvis inte rasistiskt idag. Den som anser att "rasist" inte betyder något idag har kanske inte hängt med i de förändringar som skett sedan 1940-talet.
De flesta har idag gett upp föreställningen om ras och biologi.
Den rådande definitionen av rasism i dagens samhälle är det som brukar kallas neorasism eller kulturrasism där ord och tankar om olika mänskliga raser och etniska grupper är ersatta av ord och tankar om olika kulturer. Detta är en form av rasism som bygger på en föreställning om oöverkomliga kulturella skillnader som förklarar och ursäktar aggressioner och spänningar mellan olika etniska grupper. (Delvis kopierad text, för andra har uttryckt sig så tydligt om saken)
Same shit med nya ursäkter bara. Huvudsaken är att det finns ett vi och dom och att vi är bättre. Alltså, rasism.
Alla steroetyper/karaktyrer är (neo)rasistiska eftersom de bygger på föreställningar om hur individer ur en grupp är snarare än individen. Även delvis positiva omdömen som exempelvis "Alla negrer dansar så bra". Rent rasistiskt trams.
Apu är inte rasist, men att avbilda honom som man har gjort är det. Här kommer dock syftet in. Jag kan godta och skratta åt det för jag hör till dem som ställer mig bakom tanken att hans karaktär är skapad för att slå hål på myter, medan andra anser att hans karaktär förstärker eller till och med skapar fördomar om indier i USA. Båda sidor har rätt och ingen har fel. Det handlar om inställning. Anser jag.