Inlägg från: Anonym (åååå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (åååå)

Bästa tipsen för att lära sig att inte grubbla och älta?

Psykologer brukar säga att man ska bestämma ett klockslag när man har tid, tex efter middagen, då man sätter sig och tänker eller skriver dagbok och då FÅR man älta precis hur mycket som helst, kanske i 15 minuter (absolut inte precis innan man ska sova, dock) . Men sen får det vara stopp! Resten av dagen ska man låta bli! Om man kommer på någon tanke under dagen kan man skriva upp den eller messa den till sig själv med en påminnelse om att det där får jag ta tag i kl 19.00. Träna på att skjuta undan tanken tills det klockslaget, det är vad de brukar ge som förslag. 

Ett annat förslag som jag själv använt mig av handlar inte om ältandet men kanske ändå kan vara bra för någon som läser här. Det handlar om att lyfta fram dagens positiva saker istället för att fastna i det som var dåligt

Ett sätt är att skriva upp 3 bra saker som skett under dagen, varje kväll. Spara dessa anteckningar på små lappar eller skriv i datorn eller vad som är bäst. När det gått en månad tar du fram och tittar på allihop (i kronologisk ordning) för att se om något verkar ha förbättrats, att man kanske har slappnat av lite i att det faktisk sker bra saker. Om man inte skriver upp på det här viset är risken att dagarna bara rullar på och man tycker att allt är trist och grått. 

Man kan förstås köra båda sakerna samtidigt, de har fokus på lite olika saker men är bra båda två. 

Svar på tråden Bästa tipsen för att lära sig att inte grubbla och älta?