Anonym (TS) skrev 2018-04-16 23:54:53 följande:
Tack för alla tips och råd. Har bestämt mig för att börja med någon slags samtalsterapi där jag förhoppningsvis kan lära mig att sortera bort negativa tankar.
Hitta strategier som gör att din hjärna ställer in sig på meningsfulla saker, äta, röra på dig, städa, ringa en vän,
Såhär har jag försökt tänka.
Av valet att älta grubbla och noja sig eller att göra vad annat som helst, gör vad annat som helst. (Men detvkan vara bra att ha en mindmap/ lista på dina vad annat som helst-grejer så du vet direkt vad du gör när du kommer på att du grubbelligrubblar)
Ett annat tips är som en psykolog sa till mig, "kolla på dina tankar då och då och fundera:
- Är detta intressant för mig?
- är detta meningsfullt att tänka på?
- får jag energi av detta?
Är svaret nej, tänk "jag väljer att göra något som ger mig intressantare tankar"
Det är inget intressant med att döma ut livet dagen veckan eller dig själv. Det är inget meningsfullt att tänka "tänk om allt går åt helvete!" Det är inget du får energi av att älta och grubla
Vad känns meningsfullt i ditt liv?
Intressana tankar?
Vad ger dig energi?
Skriv ner dessa och ha den lappen på kylen eller någonstans du alltid kommer åt den.
Tredje tipset är. Du får älta (utvärdera) efteråt. Gör saker, ta dig igenom veckan ta dig igenom utmaningarna , sen kan du ge dig en stund att reflektera EFTER, "hur blev det där mötet? Vad var bra? Vad var mindre bra?" Och när du grubblar, för att göra det meningsfullt och intressant, välj bara schysstare frågor. "vad kan jag göra för att bli tryggare i en sån sits?" "På vilket sätt kan jag tänka för att hantera saken lugnare?" "Vad har jag lärt mig av denna uppgift/ denna prövning?"
Du kan också prova skriva ner frågor , varje morgon välj en fråga du ska ha som tema för dagen. T.ex "Hur ska jag tänka om mig idag för att lägga mig stolt ikväll och vakna glad imorgon?"
Lycka till! :)