• Anonym (TS)

Bästa tipsen för att lära sig att inte grubbla och älta?

Hej!

Jag vill gärna läsa era bästa tips för att lära sig att inte fastna i negativa tankemönster, och att inte grubbla och älta.

Hur gör ni som inte tar åt er att dumma kommentarer och händelser osv? Hur gör ni för att ta livet med en klackspark, och låta all negativ energi rinna av er som vatten på en gås? Jag vill gärna lära mig att ändra mitt destruktiva tankemönster som bara tar min energi och får mig att må dåligt.

Tacksam för alla kloka tips och råd

• Svar på tråden Bästa tipsen för att lära sig att inte grubbla och älta?
  • Anonym (TS)
    Frontline skrev 2018-04-14 00:27:30 följande:

Ja du vem bryr sig?

Ursäkta?
  • Anonym (Klokt)

Kan tyvärr inte ge dig några då jag är likadan. Men följer för tips:)

• hammarhajen

Gör annat på typisk "älta-tid". Lyssna på ljudböcker och poddar när du diskar, städar, handlar etc så tar berättelserna över egna tankar. 

• Anonym (Maja)

Vad är de som får dig att grubbla?

Själv är jag väldig rädd för att göra felm känner mig ofta otillräcklig och oroar mig ofta för att ha missat något , sagt något fel osv.

Så i mitt fall handlar det inte om att jag hakar upp mig på vad andra gör och säger utan på mig själv och att jag inte är nöjd med hur jag är.

Jag har inte lyvkats lösa detta för min egen del så det är ju svårt att komma med förslag kanske men själv försöker jag tänka på lite olika saker. Först förstås det praktiska, att hitta strukturer och sätt för att försäka förbättra det jag är missnöjd med. Sen att försöka acceptera mig själv både det faktUm att Jag är en orolig typ och att jag har rätt att njuta av livet även om jag gör fel ibland och är långt ifrån perfekt. Det är nog min stora utmaning, att gärna vill undvika saker som nåt slags straff för fel som jag kanske kan göra iframtiden. För att undvika ett sånt beteende satsar jag på att planera saker i mitt liv som jag vet att jag mår bra av och tvinga mig att genomföra dem även om jag inte är på humör och fast i negariva tankar. Jag är mycket för att man kan ändra sina mänster genom att aktivt bryta dem. Jag kan inte tvinga bort mina tankar men jag kan sluta att låta dem styra mig i praktiken.

Men det är jättesvårt. Jag har sökt som bara den på självhjälpsmaterial men inte hittat något som stämmer in på mig och mina svårigheter. Så jag tar pckså gärna emot tips.

• Anonym (Maja)
    hammarhajen skrev 2018-04-14 06:16:17 följande:

Gör annat på typisk "älta-tid". Lyssna på ljudböcker och poddar när du diskar, städar, handlar etc så tar berättelserna över egna tankar. 

Så försöker jag också göra, försöka fylla tankarna med annat. Det är ett bra förslag.
  • Anonym (TS)

Tack för svar, hoppas det kommer in ännu mer tips och råd.

• Anonym (Mia)

Det enda man kan göra är att anstränga sig för att känna igen de negativa tankarna och medvetet tänka på något annat istället. Hjärnan kan inte tänka aktivt på mer än en sak i taget, och det man tänker mest på kommer den tro är viktigt och ägna mer tid.

I början får man byta tankefokus flera gånger varje timme, men långsamt går det bättre och hjärnan kommer att förstå att det är andra saker som är viktiga.

Robin Sharma skriver om det här i Munken som sålde sin Ferrari och det är jätteintressant. Man får liksom uppfostra sin hjärna lite.

• Anonym (åååå)

Psykologer brukar säga att man ska bestämma ett klockslag när man har tid, tex efter middagen, då man sätter sig och tänker eller skriver dagbok och då FÅR man älta precis hur mycket som helst, kanske i 15 minuter (absolut inte precis innan man ska sova, dock) . Men sen får det vara stopp! Resten av dagen ska man låta bli! Om man kommer på någon tanke under dagen kan man skriva upp den eller messa den till sig själv med en påminnelse om att det där får jag ta tag i kl 19.00. Träna på att skjuta undan tanken tills det klockslaget, det är vad de brukar ge som förslag. 

Ett annat förslag som jag själv använt mig av handlar inte om ältandet men kanske ändå kan vara bra för någon som läser här. Det handlar om att lyfta fram dagens positiva saker istället för att fastna i det som var dåligt

Ett sätt är att skriva upp 3 bra saker som skett under dagen, varje kväll. Spara dessa anteckningar på små lappar eller skriv i datorn eller vad som är bäst. När det gått en månad tar du fram och tittar på allihop (i kronologisk ordning) för att se om något verkar ha förbättrats, att man kanske har slappnat av lite i att det faktisk sker bra saker. Om man inte skriver upp på det här viset är risken att dagarna bara rullar på och man tycker att allt är trist och grått. 

Man kan förstås köra båda sakerna samtidigt, de har fokus på lite olika saker men är bra båda två. 

• Frontline
    Anonym (TS) skrev 2018-04-14 00:30:01 följande:
    Ursäkta?
    Som sagt vem bryr sig..
    Jag bryr mig inte om dumma kommentarer eller händelser som sagt jag bryr mig inte utan bara flyter med..
    Tar helt enkelt livet med en klackspark..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Maja)
    Frontline skrev 2018-04-14 11:44:37 följande:

Som sagt vem bryr sig..

Jag bryr mig inte om dumma kommentarer eller händelser som sagt jag bryr mig inte utan bara flyter med..

Hur hjälper det konstaterandet ts?
  • Anonym (Maja)
    Frontline skrev 2018-04-14 11:44:37 följande:

Som sagt vem bryr sig..

Den som bryr sig är ju ts, det är ju därför hon ställer frågan? Hur gör du för att inte bry dig om händelser i ditt liv?

Har du tidigare haft problem med ångest och grublerier och klarat dig ifrån det och därmed har tips på hur man gör? Eller villd du bara tala om att du inte delar ts problem?
  • Anonym (Mina)

Att inte ta livet så seriöst, gör det du gillar och fyll din vardag med vänner du uppskattar och som du trivs med.

Förstå att andras beteende är bara en reflektion av hur dom själva mår, du kan och kommer aldrig kunna vara alla till lags, så istället för att ägna dina tankar på vad folk tycker/tänker/säger lägger du din energi på saker som får dig att må bra. Utveckla en passion i livet , gör saker du brinner för och viktigaste av allt är omge dig med människor som sprider positiv energi

• Anonym (Anna)
    Anonym (TS) skrev 2018-04-14 00:16:58 följande:

Hej!

Jag vill gärna läsa era bästa tips för att lära sig att inte fastna i negativa tankemönster, och att inte grubbla och älta.

Hur gör ni som inte tar åt er att dumma kommentarer och händelser osv? Hur gör ni för att ta livet med en klackspark, och låta all negativ energi rinna av er som vatten på en gås? Jag vill gärna lära mig att ändra mitt destruktiva tankemönster som bara tar min energi och får mig att må dåligt.

Tacksam för alla kloka tips och råd

Läs boken: sluta älta och grubbla av olle wadström. Psykologen gav mig i läxa att läsa den. Hon sa att den har hjälpt många.
  • Anonym (:))
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-14 15:49:13 följande:

Läs boken: sluta älta och grubbla av olle wadström. Psykologen gav mig i läxa att läsa den. Hon sa att den har hjälpt många.

Tänkte precis föreslå den boken. De utgår från "act" i den boken vilket jag tror är en bra utgångspunkt. Då det handlar om att acceptera. Oftast grubblar/ältar man för att man inte accepterar det men känner och försöker hitta andra lösningar. Man tror att om man tänker på något tillräckligt mycket så kommer man till en lösning.

För att hjälpa att hitta sin känsla eller vad man "egentligen" känner behöver man "stänga" av (ska inte förväxlas med att trycka bort) alla tankar som bara flyger förbi och det görs bäst genom olika typer av meditation och mindfulness. Dvs egentlgien handlar det bara om att stanna upp i nuet och låta känslor komma och gå. Känna in istället för att "tänka" hela tiden.

Är man ovan så kan det vara ganska överväldigande då det kan komma starka känslor. Det kan till exempel vara bra att dels först försöka identifiera vad som är en tanke respektive känsla, typ "det där var en känsla", "det där var en tanke" och ju bättre koll man får så kan man utveckla det och sen bli bättre på att acceptera en känsla och låta den vara, stanna i den. Dvs när en känsla kommer så låter man den finnas där bara och man kan typ föreställa sig den på ett moln och att den flyter iväg. Att man bara låter känslor finnas utan att värdera dem (som ju oftast grubblerier går ut på).

Så bästa tipset är nog att börja stanna upp och få kontakt med ditt inre. Några minuter till 10 minuter om dagen försöka att bara sitta stilla och stanna upp.

Sen skulle jag säga också att söka vård inom vårdcentralen och därigenom få gå på till exempel mindfulnessgrupp och liknande. Det är värt jättemycket! Man lär sig verkligen mer och mer då. :)
  • Anonym (TS)

Tack för alla tips och råd. Har bestämt mig för att börja med någon slags samtalsterapi där jag förhoppningsvis kan lära mig att sortera bort negativa tankar.

• Anonym (Lightmare)
    Anonym (TS) skrev 2018-04-16 23:54:53 följande:

Tack för alla tips och råd. Har bestämt mig för att börja med någon slags samtalsterapi där jag förhoppningsvis kan lära mig att sortera bort negativa tankar.

Hitta strategier som gör att din hjärna ställer in sig på meningsfulla saker, äta, röra på dig, städa, ringa en vän,

Såhär har jag försökt tänka.

Av valet att älta grubbla och noja sig eller att göra vad annat som helst, gör vad annat som helst. (Men detvkan vara bra att ha en mindmap/ lista på dina vad annat som helst-grejer så du vet direkt vad du gör när du kommer på att du grubbelligrubblar)

Ett annat tips är som en psykolog sa till mig, "kolla på dina tankar då och då och fundera:

- Är detta intressant för mig?

- är detta meningsfullt att tänka på?

- får jag energi av detta?

Är svaret nej, tänk "jag väljer att göra något som ger mig intressantare tankar"

Det är inget intressant med att döma ut livet dagen veckan eller dig själv. Det är inget meningsfullt att tänka "tänk om allt går åt helvete!" Det är inget du får energi av att älta och grubla

Vad känns meningsfullt i ditt liv?

Intressana tankar?

Vad ger dig energi?

Skriv ner dessa och ha den lappen på kylen eller någonstans du alltid kommer åt den.

Tredje tipset är. Du får älta (utvärdera) efteråt. Gör saker, ta dig igenom veckan ta dig igenom utmaningarna , sen kan du ge dig en stund att reflektera EFTER, "hur blev det där mötet? Vad var bra? Vad var mindre bra?" Och när du grubblar, för att göra det meningsfullt och intressant, välj bara schysstare frågor. "vad kan jag göra för att bli tryggare i en sån sits?" "På vilket sätt kan jag tänka för att hantera saken lugnare?" "Vad har jag lärt mig av denna uppgift/ denna prövning?"

Du kan också prova skriva ner frågor , varje morgon välj en fråga du ska ha som tema för dagen. T.ex "Hur ska jag tänka om mig idag för att lägga mig stolt ikväll och vakna glad imorgon?"

Lycka till! :)
Svar på tråden Bästa tipsen för att lära sig att inte grubbla och älta?