• Anonym (Maja)

Bästa tipsen för att lära sig att inte grubbla och älta?

Vad är de som får dig att grubbla?

Själv är jag väldig rädd för att göra felm känner mig ofta otillräcklig och oroar mig ofta för att ha missat något , sagt något fel osv.

Så i mitt fall handlar det inte om att jag hakar upp mig på vad andra gör och säger utan på mig själv och att jag inte är nöjd med hur jag är.

Jag har inte lyvkats lösa detta för min egen del så det är ju svårt att komma med förslag kanske men själv försöker jag tänka på lite olika saker. Först förstås det praktiska, att hitta strukturer och sätt för att försäka förbättra det jag är missnöjd med. Sen att försöka acceptera mig själv både det faktUm att Jag är en orolig typ och att jag har rätt att njuta av livet även om jag gör fel ibland och är långt ifrån perfekt. Det är nog min stora utmaning, att gärna vill undvika saker som nåt slags straff för fel som jag kanske kan göra iframtiden. För att undvika ett sånt beteende satsar jag på att planera saker i mitt liv som jag vet att jag mår bra av och tvinga mig att genomföra dem även om jag inte är på humör och fast i negariva tankar. Jag är mycket för att man kan ändra sina mänster genom att aktivt bryta dem. Jag kan inte tvinga bort mina tankar men jag kan sluta att låta dem styra mig i praktiken.

Men det är jättesvårt. Jag har sökt som bara den på självhjälpsmaterial men inte hittat något som stämmer in på mig och mina svårigheter. Så jag tar pckså gärna emot tips.

• Anonym (Maja)
    hammarhajen skrev 2018-04-14 06:16:17 följande:

Gör annat på typisk "älta-tid". Lyssna på ljudböcker och poddar när du diskar, städar, handlar etc så tar berättelserna över egna tankar. 

Så försöker jag också göra, försöka fylla tankarna med annat. Det är ett bra förslag.
  • Anonym (Maja)
    Frontline skrev 2018-04-14 11:44:37 följande:

Som sagt vem bryr sig..

Jag bryr mig inte om dumma kommentarer eller händelser som sagt jag bryr mig inte utan bara flyter med..

Tar helt enkelt livet med en klackspark..

Hur hjälper det konstaterandet ts?
  • Anonym (Maja)
    Frontline skrev 2018-04-14 11:44:37 följande:

Som sagt vem bryr sig..

Jag bryr mig inte om dumma kommentarer eller händelser som sagt jag bryr mig inte utan bara flyter med..

Tar helt enkelt livet med en klackspark..

Den som bryr sig är ju ts, det är ju därför hon ställer frågan? Hur gör du för att inte bry dig om händelser i ditt liv?

Har du tidigare haft problem med ångest och grublerier och klarat dig ifrån det och därmed har tips på hur man gör? Eller villd du bara tala om att du inte delar ts problem?
Svar på tråden Bästa tipsen för att lära sig att inte grubbla och älta?